Telefon bimbit di Jepun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Telefon Pintar di Jepun (Nihon de Keitai Denwa, Keitai Denwa di Jepun) menerangkan keadaan unik telefon bimbit di Jepun.

gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Pada satu ketika, Jepun mempunyai teknologi kelas atas dalam bidang komunikasi tanpa wayar dan semikonduktor. Bermula dengan telefon kereta pertama di dunia pada tahun 1979, perkhidmatan pertama di dunia dilancarkan satu demi satu, dan budaya piktogram dan mesej foto berkembang.Walau bagaimanapun, disebabkan oleh amalan perniagaannya yang pelik dan faktor lain, ia menjadi Galapagos dengan cara yang tidak baik dan kehilangan daya saingnya di luar negara. Dari akhir 2000-an, pasaran telah diambil alih oleh terminal antarabangsa disebabkan oleh penyebaran telefon pintar iPhone dan Android, dan banyak pengeluar domestik beralih kepada telefon pintar. gagal, dan banyak terjejas oleh perubahan dalam struktur perindustrian .Sejak penyebaran pesat telefon pintar pada separuh pertama tahun 2010-an, telefon pintar telah menjadi komoditi dan permintaan penggantian untuk peranti telah menurun .

takrifan[sunting | sunting sumber]

Dalam kategori perkhidmatan telekomunikasi di bawah Undang-undang Perniagaan Telekomunikasi [1], "terminal telefon bimbit/perkhidmatan terminal PHS" dianggap sebagai bahagian penting PHS .Takrifan "komunikasi suara mudah alih" dalam Akta Pencegahan Penggunaan Tidak Wajar Telefon Pintar [2] juga menyatakan, "Stesen radio yang ditubuhkan untuk kegunaan mudah alih (ditiadakan) dan stesen radio tidak bergerak yang ditubuhkan di daratan untuk Ia tidak membezakan antara mudah alih. telefon dan PHS, sebagai "menghantar, menghantar, atau menerima suara atau bunyi lain di antara komunikasi radio yang dilakukan antara stesen radio."

Sebaliknya, undang-undang dan peraturan radio membezakan antara telefon mudah alih yang menggunakan "terminal telefon mudah alih" yang memerlukan lesen stesen radio sebagai stesen mudah alih darat dan PHS yang menggunakan "terminal PHS," yang merupakan jenis stesen radio berkuasa rendah yang tidak memerlukan lesen.ada

  • Sebagai contoh, Peralatan Radio Kawal Selia Ordinan menetapkan syarat untuk peralatan radio untuk pelbagai jenis telefon bimbit dalam Seksyen 4-3 hingga Seksyen 4-4-7, dan syarat untuk PHS ditakrifkan dalam Seksyen 4-9. dinyatakan dalam berasingan bahagian.

Ini kerana telefon mudah alih berasal daripada telefon mudah alih pada masa lalu, manakala PHS berasal daripada telefon tanpa wayar generasi kedua dan telah berkembang secara berbeza.Walau bagaimanapun, stesen mudah alih darat dilindungi oleh lesen sebagai stesen radio tertentu, dan lesen stesen radio diuruskan oleh pengendali, jadi pengguna tidak menyedari perbezaannya.

Atas sebab ini, bergantung pada kandungan bahan dan statistik rasmi, istilah "telefon mudah alih (termasuk PHS, perkara yang sama akan digunakan selepas ini)" boleh digunakan sebagai perkataan pertama, diikuti dengan hanya "telefon pintar", atau "telefon bimbit". " dan "PHS". ” dibezakan.

Untuk kereta dan telefon mudah alih melalui komunikasi satelit , lihat telefon satelit

Sebagai tambahan, telefon berwayar mudah alih yang digunakan dengan menyambung ke talian di sepanjang talian pengendali kereta api juga dipanggil telefon mudah alih [3] .

  1. ^ 電気通信事業法施行規則第22条の2の3第1項第3号ロに基づく別表第2号
  2. ^ 携帯音声通信事業者による契約者等の本人確認等及び携帯音声通信役務の不正な利用の防止に関する法第2条第1号
  3. ^ TL-1042-JA携帯電話機(星光社) di Wayback Machine (diarkibkan pada Disember 17, 2012)