Tema Ultraman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 Semua siri Ultraman ada tema berkaitan masalah sosial. Jadi, ciri-ciri siri Ultraman berubah dari zaman ke zaman. Dalam rencana ini, tema Ultraman yang dikaji adalah Ultraman Zaman Showa dari “Ultraman(1966)” hingga “Ultraman 80(1980)” dan Ultraman Zaman Heisei dari “Ultraman Tiga(1996)” hingga “Ultraman Mebius(2006).”

Keistimewaan Showa Ultraman {Ultraman(1966)~Ultraman 80(1980)}[sunting | sunting sumber]

   Tema Showa Ultraman adalah berkaitan dengan “keadilan” dan “berfokusukan sains.” Contohnya, dalam siri “Ultraman(1966)” dan “Return of Ultraman(1971)” terdapat ciri-ciri berkaitan kemusnahan alam sekitar, hebat pembangunan angkasa dan pengembangan angkatan tentera. Gokinezura(raksasa plastik), yang muncul di dalam siri “Return of Ultraman,” cerita ke-22 bertajuk “Sayalah yang raksasa ini,” dipaparkan memakan plastik di dalam tempat pembuangan sampah. Pada zaman siri Ultraman ini disiarkan, masyarakat Jepun dibangunkan tanpa jagaan alam sekitar. Oleh itu, tema yang diketengahkan dalam siri Ultraman dilihat sebagai berseseuaian dengan permasalahan yang dihadapi masyarakat Jepun semasa itu.

  Sesetengah tema siri Showa Ultraman pula berkaitan peperangan. Contohnya, perkataan “serangan langit” dan “B29” dan gambar senjata nuklear Hiroshima dan Pengeboman Tokyo dipaparkan di dalam siri ke-6 bertajuk “Pergaduhan! Raksasa VS MAT” di dalam cerita ke-6 bertajuk “Pergaduhan! Raksasa VS MAT.” Di dalam siri sama, cerita ke-11 bertajuk “Kemunculan raksana bergas toksik,” raksasa telah melepaskan sendawa gas toksik yang dibuat oleh bekas angkatan tentera Jepun. Siri-siri ini telah mengetengahkan masalah yang dihadapi oleh Okinawa selepas Amerika Syarikat memulangkan semula Okinawa kepada negara Jepun.

  Selain itu, masalah minoriti, identiti dan diskriminasi muncul pada zaman tersebut. Konflik dalam organisasi pertahanan dan wira yang terlebih menganggar kebolehan sendiri juga digambarkan dalam siri Ultraman pada masa itu.

Keistimewaan Heisei Ultraman {Ultraman Tiga(1996)~Ultraman Mebius(2006)}[sunting | sunting sumber]

 Tema Heisei Ultraman pula ialah “ikatan,” “kasih sayang” dan “persahabatan.” Pada zaman ini, masyarakat Jepun telah ditimpa keadaan yang sukar dihadapi masyarakat Jepun. Pada 1995, setahun belum “Ultraman Tiga” disiarkan, Gempa Bumi Besar Hanshin Awaji berlaku dan satu organasi agama yang bernama “Oumu” menyerang warganegara. Bukan masyarakat Jepun sahaja tetapi masyarakat antarabangsa menghadapi berbagai masalah baru. Pada tahun 2001, keganasan 9/11 berlaku pada Amerika Syarikat yang dipanggil. Keadilan berbeza bercanggah satu sama lain, dan berita hari-hari tidak baik. Pada zaman ini, Ultraman merujukkan lebih memaparkan tema “harapan,” “kasih sayang” dan “kepentingan bekerjasama.” Contohnya, harapan kanak-kanak dilihat sebagai membantu Ultraman yang menjadi batu dan akhirnya menewaskan raksasa dalam cerita terakhir “Ultraman Tiga. “Ultraman Cosmos(2001)” ada tema bahawa manusia boleh mendudukkan dengan kehadiran berbeza seperti raksasa. Dalam cerita “Ultraman Mebius(2006)” pula, watak sebenar Ultraman Mebius diketahui, dan teman bekerjasama dengan Ultraman dan mengalahkan raksasa. Dengan ini boleh dilihat bahawa Heisei Ultraman mementingkan tema mempercayai antara satu sama lain.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

花岡敬太郎『「帰ってきたウルトラマン」制作過程から読み解く1970年代の変容の兆し』、2018年、明治大学文学研究論集、第49巻 65-82頁(https://m-repo.lib.meiji.ac.jp/dspace/bitstream/10291/19753/1/bungakuronshu_49_65.pdf)

神谷和宏「ウルトラマンと『正義』の話をしよう」朝日新聞出版

神谷和宏「ウルトラマンは現代日本を救えるか」朝日新聞出版