The Gods Must Be Crazy (siri filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

The Gods Must Be Crazy adalah suatu siri filem dibintangi petani dan pelakon suku San Namibia Nǃxau.

Senarai filem[sunting | sunting sumber]

The Gods Must Be Crazy (1980)[sunting | sunting sumber]

Filem pertama yang dikeluarkan pada tahun 1980, yang ditulis dan diarahkan oleh Jamie Uys. Terletak di Botswana dan Afrika Selatan, ia menceritakan kisah Xi, suku Sho di Padang Pasir Kalahari mendapati botol kosong Coca-Cola. Botol membawa perpecahan kepada suku kaum, dan Xi adalah dihantar ke dalam dunia yang tidak diketahui di luar Kalahari dan kembali botol kepada tuhan-tuhan.

The Gods Must Be Crazy II (1989)[sunting | sunting sumber]

Sekuel A, telah difilemkan pada tahun 1981 tetapi tidak dikeluarkan sehingga tahun 1989. Nama Xi telah diubah ke Xixo dalam filem ini. Di dalamnya, kedua-dua anak muda Xixo menghadapi pemburu haram di Gurun Kalahari dan meneroka belakang trak mereka, dan menjadi dapat untuk melompat sebaik sahaja ia mula bergerak. Xixo sekali lagi perlu berjalan jauh untuk mendapatkan mereka, dan sekali lagi menghadapi pelbagai aksara barat lain yang pencarian mereka sendiri. Filem ini terkenal untuk peningkatan peranan haiwan di seluruh cerita, dan untuk layanan yang hati ringan perang saudara masih membara di berhampiran Angola pada bila-bila masa.

The Gods Must Be Crazy III-V (1991-1994)[sunting | sunting sumber]

N!xau yang diketengahkan di dalam tiga bajet rendah filem komedi Hong Kong yang terus aspek-aspek ikan out-of-air filem-filem asal. Mereka difilemkan dalam bahasa Kantonis dan digelar dalam bahasa-bahasa lain.

Pada 2007, ketiga-tiga filem-filem Hong Kong telah tidak dikeluarkan di Amerika Syarikat, walaupun mereka telah dibebaskan dengan VCD format China. "Tuhan-tuhan Perlutelefon bimbit baru-baru ini telah dikeluarkan kepada DVD di Afrika Selatan.[1]

  • Crazy Safari (The Gods Must Be Crazy III) (1991)

Seorang hantu pocong mengakibatkan mala-petaka dalam suku N!xau, tetapi lama kemudian, mereka mengetahui bagaimana untuk menangani dan dia menjadi aset yang besar kepada mereka. Sementara itu seorang ahli nujum Cina, yang dihantar oleh keturunan mayat, mencari dia, bersama-sama dengan wakil kikuk pengecut yang dikenakan dengan memastikan bahawa ahli nujum mengembalikan nenek moyangnya yang dikehendaki.

  • Crazy Hong Kong (The Gods Must Be Crazy IV) (1993)
  • The Gods Must Be Funny in China (The Gods Must Be Crazy V) (1994)

Filem-filem lain[sunting | sunting sumber]

Jewel of the Gods (1989)[sunting | sunting sumber]

Sebuah filem Afrika Selatan, yang juga dibintangi Marius Weyers dan Sandra Prinsloo, telah dipasarkan suatu sekuel pada filem pertama.

Yankee Zulu (1993)[sunting | sunting sumber]

Walaupun tidak berkaitan dengan siri ini, filem ini telah dipasarkan pada video di beberapa pasaran Gods Must Be Crazy (Part IV).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:The Gods Must Be Crazy film series