The Matrix

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Matrix
Logo Matrix
PengarahThe Wachowskis[a]
PenulisThe Wachowskis
Dihasilkan olehJoel Silver
Dibintangi
SinematografiBill Pope
Disunting olehZach Staenberg
Muzik olehDon Davis
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
  • 24 Mac 1999 (1999-03-24) (Mann Village Theater)
  • 31 Mac 1999 (1999-03-31) (Amerika Syarikat)
  • 08 April 1999 (1999-04-08) (Australia)
  • 11 Jun 1999 (1999-06-11) (United Kingdom)
Masa tayangan
136 minit[1]
Negara
Bahasainggeris
Bajet$63 juta[5]
Pecah panggung$466.6 juta[5]

The Matrix ialah filem aksi fiksyen sains 1999 [5][6] ditulis dan diarahkan oleh the Wachowskis.[a] Ia adalah ansuran pertama dalam The Matrix siri filem, dibintangi oleh Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving dan Joe Pantoliano. Ia menggambarkan masa depan distopia di mana manusia secara tidak sedar terperangkap di dalam realiti simulasi, Matriks, yang dicipta oleh mesin pintar untuk mengalih perhatian manusia semasa menggunakan badan mereka sebagai sumber tenaga.[7] Apabila pengaturcara komputer Thomas Anderson, di bawah penggodam alias Neo, membongkar kebenaran, dia " ditarik ke dalam pemberontakan terhadap mesin"[7] bersama-sama dengan orang lain yang telah dibebaskan daripada Matriks.

The Matrix ialah contoh cyberpunk subgenre fiksyen sains.[8] Pendekatan Wachowskis terhadap adegan aksi dipengaruhi oleh animasi Jepun[9] dan filem seni mempertahankan diri, dan penggunaan filem itu teknik "fight choreographers" dan wire fu daripada pawagam aksi Hong Kong mempengaruhi produksi Filem aksi Hollywood berikutnya. Filem ini mempopularkan kesan visual yang dikenali sebagai "masa peluru", di mana persepsi yang lebih tinggi terhadap watak-watak tertentu diwakili dengan membenarkan tindakan dalam shot untuk berkembang dalam slow-motion semasa kamera kelihatan bergerak melalui pemandangan pada kelajuan biasa, membenarkan pergerakan yang dipercepatkan bagi aksara tertentu dilihat secara normal.

The Matrix pertama kali dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 31 Mac 1999, dan memperoleh kutipan lebih US$460 juta di seluruh dunia. Ia menerima sebahagian besar ulasan positif daripada pengkritik, yang memuji kesan visual yang inovatif, urutan aksi, sinematografi dan nilai hiburan,[10][11] dan memenangi empat Anugerah Akademi (Kesan Visual Terbaik, Penyuntingan Filem Terbaik, Bunyi Terbaik dan Penyuntingan Bunyi Terbaik), serta beberapa anugerah lain , termasuk Anugerah BAFTA dan Anugerah Zuhal. [12][13] Pada tahun 2012, filem itu telah dipilih untuk pemeliharaan dalam National Film Registry oleh Library of Congress kerana "berpenting dari segi budaya, sejarah dan estetika."[14]

Kejayaan filem itu menyebabkan dua sekuel filem cereka dikeluarkan pada tahun 2003, The Matrix Reloaded dan The Matrix Revolutions, yang turut ditulis dan diarahkan oleh Wachowskis. Francais Matrix telah diperluaskan lagi melalui pengeluaran buku komik, permainan video dan filem pendek animasi, yang mana Wachowskis banyak terlibat. Francais itu juga telah memberi inspirasi kepada buku dan teori yang mengembangkan beberapa idea agama dan falsafah yang dirujuk dalam filem. Filem keempat, bertajuk The Matrix Resurrections, telah dikeluarkan pada 22 Disember 2021.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Kisah filem ini adalah mengenai penggodam bernama Neo yang mengetahui keadaan realiti sebenar dan kemudian bergabung dengan sekumpulan pemberontak terhadap pengawal program komputer yang dipanggil Ejen. Pemberontak ini diketuai oleh Morpheus. Ahli lain adalah Trinity, Cypher, Tank, dan lain-lain dalam misi untuk membebaskan dunia dari cengkaman mesin.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Matrix". British Board of Film Classification. Dicapai pada May 12, 2013.
  2. ^ a b "Film: The Matrix". Lumiere. Dicapai pada March 21, 2017.
  3. ^ a b "The Matrix". American Film Institute. Dicapai pada June 22, 2021.
  4. ^ a b "The Matrix". British Film Institute. Dicapai pada June 22, 2021.
  5. ^ a b c "The Matrix (1999)". Box Office Mojo. Amazon. Dicapai pada December 19, 2021.
  6. ^ /2019/02/the-matrix-laid-the-template-for-the-modern-blockbuster.html "The Matrix meletakkan templat untuk blokbuster moden serebrum yang berpasir, menentang graviti, serius sendiri" Check |url= value (bantuan). Vulture.com. Februari 4, 2019.
  7. ^ a b Allen, Jamie (November 28, 2012). / "The Matrix and Postmodernism" Check |url= value (bantuan). Prezi.com.
  8. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan williamgibson tidak disediakan
  9. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Wachowski transcript tidak disediakan
  10. ^ "The Matrix (1999)". Dicapai pada 5 Julai 2019. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  11. ^ "The Matrix (1999): Ulasan". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada July 11 , 2008. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  12. ^ "25 Sci- Filem Fi Sepanjang Zaman". IGN. Dicapai pada 29 Januari 2012.
  13. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Genre's Best tidak disediakan
  14. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan NFR tidak disediakan

Pautan luar[sunting | sunting sumber]



Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan