Thor: Love and Thunder

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Thor: Love and Thunder
PengarahTaika Waititi
Penulis
BerdasarkanKomik Marvel oleh
{{{2}}}
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiBarry Idoine
Disunting oleh
Muzik oleh
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios
Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 23 Jun 2022 (2022-06-23) (Teater El Capitan)
  • 8 Julai 2022 (2022-07-08) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
119 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$250 juta[2][3]
Pecah panggung$605.3 juta[4][5]

Thor: Love and Thunder ialah filem adiwira Amerika 2022 berdasarkan Marvel Comics yang menampilkan watak Thor, yang diterbitkan oleh Marvel Studios serta diedarkan oleh Walt Disney Studios Motion Pictures. Ia adalah sekuel kepada Thor: Ragnarok (2017) dan filem ke-29 dalam Marvel Cinematic Universe (MCU). Filem ini diarahkan oleh Taika Waititi, yang menulis skrip bersama Jennifer Kaytin Robinson, dan membintangi Chris Hemsworth sebagai Thor bersama Christian Bale, Tessa Thompson, Jaimie Alexander, Waititi, Russell Crowe, dan Natalie Portman. Dalam filem itu, Thor cuba mencari suatu ketenangan dalaman, tetapi mesti kembali beraksi dan merekrut Valkyrie (Thompson), Korg (Waititi), dan Jane Foster (Portman)—yang kini menjadi Mighty Thor—untuk menghentikan Gorr the God Butcher (Bale) daripada menghapuskan para dewa.

Hemsworth dan Waititi telah membincangkan rancangan sekuel Ragnarok sejak Januari 2018. Love and Thunder diumumkan pada Julai 2019, dengan Hemsworth, Waititi, dan Thompson bersedia untuk kembali, serta Portman yang tidak muncul dalam Ragnarok. Waititi ingin membezakan Love and Thunder daripada Ragnarok, berusaha untuk membuat filem percintaan dan pengembaraan berinspirasikan tahun 1980-an. Waititi mengadaptasi unsur-unsur daripada larian Jason Aaron dalam buku komik Mighty Thor, yang menyaksikan Foster mengambil alih mantel dan kuasa Thor semasa dalam rawatan untuk kanser. Robinson menyertai untuk menyumbang kepada skrip pada Februari 2020, dan pemutus lanjut telah didedahkan pada tahun itu termasuk kemunculan Guardians of the Galaxy. Pengeluaran dijangka bermula pada penghujung 2020 tetapi ditangguhkan oleh pandemik COVID-19. Penggambaran akhirnya bermula pada Januari 2021 di Sydney, Australia, dan berakhir pada awal Jun.

Thor: Love and Thunder ditayangkan di Teater El Capitan di Hollywood pada 23 Jun 2022, dan telah dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 8 Julai, sebagai sebahagian daripada Fasa Empat MCU. Filem ini mendapat pujian kerana sifatnya yang ringan tangan dan persembahan pelakon, terutamanya Bale dan Portman, manakala kritikan ditujukan kepada lakon layar dan ketidakkonsistenan tona, dengan beberapa pengkritik menganggap filem ini lebih rendah daripada filem sebelumnya. Love and Thunder telah mengutip lebih $605 juta di seluruh dunia, menjadi filem ketujuh dengan kutipan tertinggi pada tahun 2022.

Pemasaran[sunting | sunting sumber]

Set Lego dan figura Hasbro berdasarkan filem itu didedahkan pada Februari 2022, dengan set Lego tambahan dan Funko Pops didedahkan pada bulan April. Treler pratayang telah dikeluarkan pada 18 April dan pengulas membincangkan pengakhirannya yang memaparkan debut Portman's Foster dalam kostum Mighty Thor dan menggunakan versi tukul Thor Mjolnir yang dipulihkan. Marco Vito Oddo dari Collider dan Ryan Parker dari The Hollywood Reporter bertumpu kepada penggunaan "Sweet Child o' Mine", yang Oddo rasa menunjukkan Waititi akan "mengekalkan estetika hard rock yang membantu Thor: Ragnarok menjadi kejayaan besar", sementara Parker memanggil ia adalah "treler yang terang, bergaya, menyeronokkan [yang] menetapkan nada untuk filem dalam bentuk Taika Waititi sebenar." Justin Harp daripada Digital Spy merasakan humor dari Ragnarok "jelas kembali dalam filem ini", manakala Tom Power dari TechRadar merasakan treler itu adalah "suatu glam rock adiwira intergalactik bagi inderi" dan mengandungi rakaman yang menarik yang melakukan kerja yang baik dalam treler itu. Daniel Chin dari The Ringer dan Sophie Butcher daripada Empire bertumpu kepada fokus treler itu pada perjalanan penemuan diri Thor serta kekurangan rakaman Gorr. Chin menyatakan bahawa treler itu "didedikasikan untuk mengejar Thor semasa dia menemui semula dirinya," dan teruja dengan persembahan Portman sebagai Foster. Dia fikir treler itu adalah "jauh daripada Thor yang kami saksikan lebih sedekad yang lalu, kerana francais itu telah berubah menjadi komedi angkasa lepas." Butcher merasakan introspeksi treler itu tidak mengejutkan kerana filem itu ditetapkan selepas Endgame, dan berkata treler itu ringkas tetapi mengujakan. Treler itu mendapat 209 juta tontonan global dalam 24 jam pertamanya, menjadi treler ketujuh paling banyak ditonton dalam tempoh masa itu.

Treler kedua telah dikeluarkan pada 23 Mei, semasa Permainan 4 pusingan akhir NBA Timur 2022. Ramai pengulas menonjolkan penampilan Christian Bale sebagai Gorr the God Butcher dalam treler itu. Eric Francisco dari Inverse memberi komen terhadap nada komedi yang sama dari Ragnarok sambil menambah "beberapa sisi gelap" dengan kemasukan Gorr. Dia berkata Bale membawa "penglihatan Gorr the God Butcher yang benar-benar mantap ke skrin", sambil menambah bahawa nampaknya Hemsworth sudah bersedia untuk menyerahkan jubah Thor kepada Portman. Jennifer Ouellette dari Ars Technica menyatakan bahawa adegan Gorr menampilkan palet warna yang berbeza, ditunjukkan dalam "terutamanya nada kabur," yang dia rasa menjadikan kontras antara watak lain "lebih nyata". Zach Seemayer dari Entertainment Tonight merasakan bahawa ia "memberikan kepada peminat segala yang mereka harapkan daripada detik-detik penting dari treler pertama pada bulan April," memetik adegan yang menampilkan Mighty Thor, Thor "menuruti gelaran 'Space Viking-nya,'" dan rakaman Gorr. Begitu juga Sam Barsanti dan William Hughes dari The AV Club yang juga memberi komen terhadap Thor Portman dan Hemsworth, penampilan Gorr, selain mencatat momen komedi lain dalam treler, seperti ketika Thor berbogel selepas Zeus Russell Crowe mendedahkan penyamarannya. Scott Mendelson dari Forbes memanggil treler itu sebagai "benda sebenar," dan menyatakan persamaan dengan francais Masters of the Universe. Dia membuat spekulasi bahawa Thor dan Foster akan "menyedihkan" satu sama lain walaupun 11 tahun selepas pertemuan pertama mereka, dan menyebutnya "sedikit menyedihkan," kerana dia berharap dua "spesimen temu janji A+ akan berpindah". Dia juga menyerlahkan bagaimana adegan Gorr dimainkan dengan warna dan kontras, dan "interaksi" antara Foster dan Valkyrie. Rakaman daripada filem itu turut dipaparkan dalam persembahan CineEurope 2022.

Masa Depan[sunting | sunting sumber]

Waititi tidak menyedari bahawa slogan "Thor akan kembali" telah ditambahkan pada penghujung filem itu. Waititi terbuka untuk mengarahkan satu lagi filem Thor jika Hemsworth turut terlibat, menyatakan cerita itu perlu "sesuatu yang mengejutkan dan tidak dijangka", mencadangkan bajet yang rendah filem perjalanan jalan raya tanpa adegan pergaduhan , serupa dengan Nebraska (2013).[6] Hemsworth berharap ansuran masa depan akan mempunyai "nada berbeza secara drastik" yang akan "menutup buku " pada watak itu.[7] Pada Jun 2023, Hemsworth berkata perbualan tidak formal telah membincangkan idea berpotensi untuk penampilan masa depan untuk watak itu. Dia juga menjelaskan bahawa dia ingin kembali ke Thor jika semua kreatif dapat mencari cara lain untuk mencipta semula watak itu sekali lagi untuk mengekalkan pengalaman "sedikit tidak dapat diramalkan" agar tidak menjadi basi dengan penonton.[8] Waititi menyatakan dalam Titan Books' Thor: Love and Thunder – The Official Movie Special Book, yang diterbitkan pada Ogos 2023, bahawa sebarang filem Thor tambahan perlu meneruskan watak watak itu. evolusi "tetapi masih dalam cara yang sangat menyeronokkan dan masih memberinya perkara untuk ditentang", dan perlu mempunyai penjahat yang lebih berkuasa daripada Hela, yang dipaparkan dalam Ragnarok .[9]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Thor: Love and Thunder (12A)". Irish Film Classification Office. June 23, 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada June 24, 2022. Dicapai pada June 24, 2022.
  2. ^ Ehrlich, David (July 5, 2022). "'Thor: Love and Thunder' Review: Fun and Quirky Space Epic Confronts Aimlessness of Post-Thanos MCU". IndieWire. Diarkibkan daripada yang asal pada July 6, 2022. Dicapai pada July 5, 2022.
  3. ^ Murphy, J. Kim (July 9, 2022). "Box Office: 'Thor: Love and Thunder' Sparking Up 2022's Third-Biggest Domestic Opening". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada July 9, 2022. Dicapai pada July 9, 2022.
  4. ^ "Thor: Love and Thunder". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada July 27, 2022.
  5. ^ "Thor: Love and Thunder". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Dicapai pada July 27, 2022.
  6. ^ Sharf, Zack (Julai 11, 2022). "Taika Waititi: 'Saya Pasti Akan Mengarahkan 'Thor 5,' tetapi Hanya jika Chris Hemsworth Kembali". Pelbagai. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Julai 2022. Dicapai pada 1 September 2022.
  7. ^ Breznican, Anthony (November 17, 2022). "Chris Hemsworth Mengubah Kehidupannya Selepas Amaran Kesihatan yang Mencemaskan". Vanity Fair. Diarkibkan daripada yang asal pada November 17, 2022. Dicapai pada November 17, 2022.
  8. ^ Coggan, Devan (Jun 15, 2023). "Extraction 2's Chris Hemsworth tentang keluarga, masa depan dan sekuel aksi yang berapi-api". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Jun 2023. Dicapai pada 26 Jun 2023.
  9. ^ Zee, Michaela (August 19, 2023). "Taika Waititi Dedah Apa Yang Dia Akan Lakukan Dengan 'Thor 5' Hipotesis: Dunia Baharu, ' Raksasa Luar Biasa dan Musuh Lebih Kuat Daripada Hela". Pelbagai. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Ogos 2023. Dicapai pada 20 Ogos 2023.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]