Perubatan tradisional

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Ubat tradisional)
Ubat tradisional di sebuah pasar di Antananarivo, Madagascar
Botánicas seperti ini di Jamaica Plain, Boston, melayani masyarakat Latino dan menjual ubat-ubatan rakyat di samping patung-patung orang suci, lilin yang dihiasi dengan doa, buluh bertuah, dan barang-barang lain.

Perubatan tradisional (juga dikenali sebagai perubatan orang asli) merangkumi aspek perubatan pengetahuan tradisional yang berkembang dari generasi ke generasi dalam kepercayaan rakyat pelbagai masyarakat sebelum era perubatan moden. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendefinisikan perubatan tradisional sebagai "jumlah pengetahuan, kemahiran, dan praktik berdasarkan teori, kepercayaan, dan pengalaman yang berasal dari budaya yang berlainan, baik yang dapat dijelaskan atau tidak, yang digunakan untuk menjaga kesihatan juga seperti dalam pencegahan, diagnosis, peningkatan atau rawatan penyakit fizikal dan mental".[1] Perubatan tradisional berbeza dengan perubatan saintifik.

Di beberapa negara Asia dan Afrika, sehingga 80% penduduk bergantung pada ubat tradisional untuk keperluan penjagaan kesihatan utama mereka. Apabila diadopsi di luar budaya tradisionalnya, perubatan tradisional sering dianggap sebagai bentuk perubatan alternatif.[1] Amalan yang dikenali sebagai ubat tradisional merangkumi perubatan tradisional Eropah, perubatan tradisional Cina, sihir dan perubatan Mayongia asli (Assam), perubatan asli tradisional Assam dan kawasan lain di India NE, nattuvaidyam (perubatan asli yang diamalkan di India selatan), perubatan tradisional Korea, tradisional Perubatan Afrika, Ayurveda, perubatan Siddha, Unani, Perubatan Iran kuno, Iran (Parsi), perubatan Islam, Muti, dan Ifá. Disiplin ilmiah yang mempelajari perubatan tradisional merangkumi herba, etnomedicine, ethnobotany, dan antropologi perubatan.

Walau bagaimanapun, WHO menyatakan bahawa "penggunaan ubat-ubatan atau amalan tradisional yang tidak betul boleh memberi kesan negatif atau berbahaya" dan bahawa "penyelidikan lebih lanjut diperlukan untuk memastikan keberkesanan dan keselamatan" amalan dan tanaman ubat yang digunakan oleh sistem perubatan tradisional.[1] Akibatnya, WHO telah menerapkan strategi sembilan tahun untuk "mendukung Negara Anggota dalam mengembangkan kebijakan proaktif dan melaksanakan rencana tindakan yang akan memperkuat peranan yang dimainkan oleh ubat tradisional untuk menjaga kesihatan penduduk."[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Traditional Medicine: Definitions". World Health Organization. 2008-12-01. Dicapai pada 2014-04-20.
  2. ^ "WHO traditional medicine strategy: 2014-2023". The World Health Organization. December 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]