Ulasan sejawat teknikal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam kejuruteraan, ulasan sejawat teknikal (technical peer review) ialah proses semakan yang jelas untuk mencari dan membetulkan kecacatan yang dijalankan oleh sekumpulan rakan sebaya dengan peranan yang ditetapkan. Ulasan sejawat teknikal dijalankan oleh rakan sebaya yang mewakili kawasan kitaran hayat yang terjejas oleh bahan yang disemak (biasanya terhad kepada 6 orang atau kurang). Ulasan sejawat teknikal diadakan dalam fasa pembangunan, antara ulasan penting, pada produk yang telah siap atau pada bahagian produk yang telah siap.[1] Ulasan sejawat teknikal juga boleh dipanggil semakan rakan sebaya kejuruteraan, semakan rakan sebaya produk, semakan/pemeriksaan rakan sebaya atau pemeriksaan.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Tujuan ulasan sejawat teknikal adalah untuk menghapuskan kecacatan seawal mungkin dalam proses pembangunan. Dengan mengalih keluar kecacatan pada asalnya (cth, keperluan dan dokumen reka bentuk, rancangan dan prosedur ujian, kod perisian, dsb.), ulasan sejawat teknikal boleh menghalang kecacatan daripada merebak melalui pelbagai fasa dan produk kerja serta mengurangkan jumlah keseluruhan kerja semula yang diperlukan pada projek. Kecekapan pasukan yang dipertingkatkan adalah kesan sampingan (Contoh: dengan meningkatkan komunikasi pasukan, menyepadukan sudut pandangan pelbagai disiplin kepakaran kejuruteraan, membawa ahli baharu dengan lebih pantas, dan mendidik ahli projek tentang amalan pembangunan yang berkesan).

Dalam CMMI, ulasan sejawat digunakan sebagai kaedah pengesahan utama dalam bidang proses Pengesahan dan sebagai kaedah penilaian objektif dalam bidang proses Jaminan Kualiti Proses dan Produk. Keputusan ulasan rakan sebaya teknikal boleh dilaporkan pada ulasan penting.

Ulasan daripada beberapa rakan sejawat adalah berbeza daripada ulasan pengurusan, yang dijalankan oleh wakil pengurusan dan bukannya oleh rakan sekerja dan untuk tujuan pengurusan dan kawalan dan bukannya untuk penilaian teknikal. Perkara ini berlaku terutamanya kepada pengurus baris pengarang atau peserta lain dalam semakan. Dasar menggalakkan pengurusan untuk mengelak daripada ulasan rakan sebaya menggalakkan pasukan semakan rakan sebaya untuk menumpukan perhatian pada produk yang disemak dan bukan pada orang atau personaliti yang terlibat.

Ia juga berbeza daripada semakan audit perisian, yang dijalankan oleh kakitangan di luar projek, untuk menilai pematuhan dengan spesifikasi, piawaian, perjanjian kontrak atau kriteria lain. Semakan rakan sebaya perisian ialah sejenis semakan rakan sebaya teknikal. Bada organisasi IEEE mentakrifkan struktur formal, peranan dan proses untuk ulasan rakan sebaya perisian.[2]

Peranan peserta[sunting | sunting sumber]

Moderator

Bertanggungjawab dalam menjalankan proses ulasan sejawat teknikal dan mengumpul data pemeriksaan. Moderator perlu memainkan peranan penting dalam semua peringkat proses kecuali sewaktu pembetulan dan biasanya diperlukan untuk melaksanakan beberapa tugas semasa semakan rakan sebaya teknikal sebagai tambahan kepada tugas pemeriksa.

Pemeriksa

Bertanggungjawab dalam mencari kecacatan dalam produk kerja dari sudut pandangan umum, serta kecacatan yang menjejaskan bidang kepakaran mereka.

Pengarang

Menyediakan maklumat tentang produk kerja dalam semua peringkat proses. Penulis bertanggungjawab untuk membetulkan semua kecacatan besar dan sebarang kecacatan kecil dan remeh yang memerlukan kos dan jadual yang dibenarkan, serta melaksanakan tugas seorang pemeriksa.

Pembaca

Membimbing pasukan melalui produk kerja semasa mesyuarat ulasan sejawat teknikal. Pembaca membaca atau menghuraikan produk kerja secara terperinci dan juga boleh menjalankan tugas sebagai pemeriksa.

Perakam

Merekodkan setiap kecacatan yang ditemui semasa mesyuarat pemeriksaan pada Senarai Kecacatan Pemeriksaan, dan juga boleh melaksanakan tugas seorang pemeriksa.

Kepentingan pengulas[sunting | sunting sumber]

Terdapat dua falsafah mengenai kepentingan pemeriksa dalam produk yang dikaji. Dari satu pihak, kakitangan projek yang mempunyai kepentingan dalam produk kerja yang sedang disemak mempunyai pengetahuan yang paling banyak tentang produk dan bermotivasi untuk mencari dan memperbaiki kecacatan. Sebaliknya, kakitangan dari luar projek yang tidak mempunyai kepentingan dalam produk kerja boleh memberi ulasan objektiviti dan pandangan baharu kepada pasukan ulasan sejawat teknikal.

Setiap pemeriksa dijemput untuk mendedahkan kepentingan peribadi kepada panel ulasan sejawat teknikal yang lain supaya moderator boleh menggunakan pertimbangan yang wajar dalam menilai input pemeriksa.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Kajian reka bentuk

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ NASA Systems Engineering Handbook (PDF). NASA. 2007. SP-610S.
  2. ^ IEEE Std. 1028-1997, "IEEE Standard for Software Reviews"