Pergi ke kandungan

Venom: The Last Dance

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Venom: The Last Dance
Teaser poster
PengarahKelly Marcel
Lakon layarKelly Marcel
Cerita oleh
BerdasarkanMarvel Comics
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiFabian Wagner
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing
Tarikh tayangan
  • 25 Oktober 2024 (2024-10-25)
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$110 juta

Venom: The Last Dance ialah filem adiwira Amerika akan datang yang menampilkan watak Marvel Comics Venom, diterbitkan oleh Columbia Pictures bersama Marvel, dan diedarkan oleh Sony Pictures Releasing. Ia bertujuan untuk menjadi sekuel kepada Venom (2018) dan Venom: Let There Be Carnage (2021) dan filem kelima dalam Spider-Man Universe (SSU) Sony. Ditulis dan diarahkan oleh Kelly Marcel, filem itu dibintangi Tom Hardy sebagai Eddie Brock dan Venom, bersama Chiwetel Ejiofor, Juno Temple, Rhys Ifans, Peggy Lu, Alanna Ubach, dan Stephen Graham. Dalam filem itu, Brock dan Venom sedang melarikan diri dari kedua-dua dunia mereka.

Hardy mendedahkan pada Ogos 2018 bahawa dia telah menandatangani kontrak untuk muncul dalam filem Venom ketiga dan terakhir dan pembangunan telah bermula pada Disember 2021, selepas filem kedua ditayangkan. Marcel dan Hardy sedang menulis skrip menjelang Jun 2022, dan Marcel bersedia untuk membuat debut pengarahannya dengan filem itu pada Oktober itu. Ahli pelakon baharu, termasuk Temple dan Ejiofor, menyertai pada pertengahan 2023, dan penggambaran bermula pada penghujung Jun di Sepanyol. Pengeluaran telah dihentikan pada bulan depan kerana mogok SAG-AFTRA 2023 dan disambung semula pada November itu selepas mogok tamat. Penggambaran hampir selesai menjelang Februari 2024, dan tajuk itu didedahkan sebulan kemudian.

Venom: The Last Dance dijadualkan akan dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 25 Oktober 2024.

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Bintang Tom Hardy menyatakan pada Ogos 2018 bahawa dia telah menandatangani kontrak untuk membintangi tiga filem Venom. Pada September 2021, Hardy menyatakan bahawa penerbit perlu terus membangunkan Spider-Man Universe (SSU) Sony dalam filem akan datang tetapi berkata mereka juga berminat untuk menyeberang dengan Marvel Cinematic Universe (MCU) lagi. Pengarah Venom: Let There Be Carnage (2021) Andy Serkis menyatakan minat untuk kembali mengarahkan filem Venom yang lain, dan merasakan masih banyak lagi yang perlu diterokai bersama Venom dalam filem-filem akan datang sebelum watak itu dapat bertemu Spider-Man dalam filem crossover masa depan, termasuk lebih lanjut. penerokaan Institut Ravencroft dan penjahat berpotensi lain yang ditahan di sana. Pada bulan Oktober, Tom Holland berkata dia dan penerbit Amy Pascal telah membincangkannya tentang kemungkinan mengulangi peranan MCUnya sebagai Peter Parker / Spider-Man dalam sekuel Venom akan datang, selepas dia membuat penampilan kameo dalam Let There Be Carnage melalui rakaman dari filem MCU Spider-Man: No Way Home (2021). Pada Disember itu, Pascal berkata mereka berada dalam "peringkat perancangan" Venom 3.

Sony Pictures mengesahkan filem itu sedang dalam pembangunan di CinemaCon pada April 2022. Pada bulan Jun, Hardy mendedahkan bahawa Kelly Marcel sedang menulis lakon layar selepas sebelum ini mengerjakan filem Venom sebelum ini dan dia menulis cerita bersamanya. Hardy ditetapkan untuk dibayar $20 juta untuk penglibatannya. Serkis tidak dapat kembali sebagai pengarah kerana komitmennya terhadap Animal Farm, yang telah ditangguhkan untuk mengerjakan Let There Be Carnage, dan Marcel telah menandatangani kontrak pada bulan Oktober untuk membuat debut pengarahannya dengan filem itu, yang dijangka akan menamatkan trilogi Venom. . Dia juga ditetapkan untuk menerbitkan filem itu bersama Avi Arad, Matt Tolmach, Pascal, Hutch Parker, dan Hardy, semuanya melakukannya melalui syarikat produksi masing-masing Arad Productions, Matt Tolmach Productions, Pascal Pictures, Hutch Parker Entertainment, dan Hardy, Son & tukang roti. Columbia Pictures juga menghasilkan bersama Marvel Entertainment.

Pra-pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Hardy mendedahkan pada Februari 2023 bahawa kerja pra-pengeluaran telah bermula. Kuil Juno memasuki rundingan untuk menyertai pelakon dalam "peranan utama" yang tidak didedahkan pada bulan April. Bulan depan, penggambaran dijangka bermula pada bulan Jun di London, dan Chiwetel Ejiofor menyertai pelakon bersama Temple. Pada bulan Jun, filem itu ditetapkan untuk tayangan pada Oktober 2024.

Filem[sunting | sunting sumber]

Fotografi utama bermula pada 26 Jun 2023, di Los Mateos di Cartagena, Sepanyol, serta di Taman Wilayah Calblanque, di bawah tajuk kerja Orwell. Fabian Wagner berkhidmat sebagai sinematografer selepas sebelum ini berkhidmat sebagai sinematografer tambahan di Let There Be Carnage. Permulaan mogok SAG-AFTRA 2023 pada pertengahan Julai 2023 mengakibatkan filem dihentikan. Lewat bulan itu, filem itu ditetapkan untuk ditayangkan pada 12 Julai 2024. Apabila mogok pelakon tamat pada awal November 2023, Sony menangguhkan tayangan filem itu pada 8 November 2024, mengisi tarikh November 2024 yang telah ditempah studio sebelum ini untuk filem Marvel yang tidak diberi judul. Pengeluaran sedang bersedia untuk menyambung semula pada masa itu. Filem disambung semula pada 16 November. Pada Februari 2024, Clark Backo menyertai pelakon dalam peranan yang tidak didedahkan, dan Temple berkata pada penghujung bulan bahawa penggambaran hampir selesai.

Pasca pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Pada Mac 2024, filem itu bertajuk Venom: The Last Dance dan tarikh tayangannya dialihkan ke 25 Oktober 2024. Treler penggoda pertama, yang dikeluarkan pada bulan Jun, mengesahkan Peggy Lu dan Stephen Graham akan memainkan semula watak masing-masing sebagai Puan Chen dan Patrick Mulligan daripada filem Venom terdahulu, serta lakonan Rhys Ifans, Alanna Ubach, dan Cristo Fernández. Ifans sebelum ini menggambarkan Curt Connors / Lizard dalam filem Sony The Amazing Spider-Man (2012) dan No Way Home, manakala Fernández muncul dalam No Way Home sebagai pelayan bar yang berinteraksi dengan Brock selepas dia dibawa ke MCU melalui multiverse. Germain Lussier di io9 mempersoalkan sama ada kemunculan Ifans dan Ejiofor, yang memainkan watak Karl Mordo dalam MCU, kurang mengambil berat tentang kesinambungan dengan MCU dan sebaliknya mengulas tentang multiverse, dan bukannya dikaitkan dengan peranan mereka sebelum ini. Molly Edwards dari Total Film juga keliru dengan rujukan kepada adegan pasca kredit No Way Home dalam treler, kerana filem Venom ditetapkan dalam kesinambungan yang berasingan daripada MCU.

Keluaran[sunting | sunting sumber]

Teater[sunting | sunting sumber]

Venom: The Last Dance dijadualkan dikeluarkan secara teater di Amerika Syarikat oleh Sony Pictures Releasing pada 25 Oktober 2024, dalam IMAX dan format besar premium (PLF) lain. Filem itu pada asalnya dijangka dikeluarkan pada Oktober 2024 sebelum ia diberikan tarikh tayangan pada 12 Julai 2024, apabila Sony melaraskan jadual tayangan mereka disebabkan mogok SAG-AFTRA. Selepas mogok tamat, tayangan filem itu ditangguhkan kepada 8 November 2024, sebelum ia dialihkan ke hadapan dan dikembalikan kepada tempoh masa Oktober 2024.

Media rumah[sunting | sunting sumber]

Sony menandatangani perjanjian dengan Netflix dan Disney pada April 2021 untuk hak ke atas senarai filem 2022 hingga 2026 mereka, berikutan tingkap teater dan media rumah filem itu. Netflix menandatangani untuk hak penstriman "bayar 1 tetingkap" eksklusif, yang biasanya tetingkap 18 bulan dan termasuk filem Venom akan datang selepas Venom: Let There Be Carnage. Disney menandatangani hak "pay 2 window" untuk filem-filem itu, yang akan distrim di Disney+ dan Hulu serta disiarkan di rangkaian televisyen linear Disney.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Patutan luar[sunting | sunting sumber]