Viossa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Viossa
Dicipta olehr/conlangs
Dicipta pada2014
Latar dan penggunaanbahasa pijinbuatan
Penggunaan
SumberRusia, Albania, Jepun, Yunani, Finland, Norway, Jerman Switzerland
Kod bahasa
ISO 639-3Tiada (mis)

Viossa (AFA: /vi.ˈoʊ.sa/, /vi.ˈɒ.sa/) ialah satu bahasa pijin eksperimen, ciptaan komuniti, dibina dari 2014 dan seterusnya oleh ahli komuniti Reddit r/ conlangs. Bahasa ini dicipta untuk menguji hubungan bahasa, dan boleh diklasifikasikan sebagai bahasa kejuruteraan.

Nama bahasa ini berasal daripada penguncupan dua patah perkataan Viossa: "vi" (kita) dan "glossa" (bahasa).[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Projek Viossa dimulakan pada 24 Disember 2014, oleh ahli-ahli kumpulan Skype yang melengkapi dengan komuniti Reddit r/conlangs.[2] Bahasa ini dibangunkan melalui videotelephoni, jadi penciptanya (yang diasingkan secara geografi) dapat mensimulasikan keadaan pembentukan pidgin naturalistik. Dalam panggilan video, setiap peserta memilih bahasa yang saling tidak boleh difahami daripada sebanyak mungkin yang lain, dan penggunaan bahasa Inggeris secara amnya dilarang. [3] [4]

Viossa pada asalnya terdiri daripada tujuh atau lebih bahasa sumber, dipilih oleh enam penutur pertamanya (iaitu Bahasa Rusia, Albania, Jepun, Yunani, Finland, Norway, dan Jerman Switzerland). Bahasa yang lain seperti Bahasa Sami Utama, Inggeris Kuno, Sweden, Ainu, Ireland dan Latin juga telah mempengaruhi pidgin, kerana penutur baru akan menyumbang bahasa sumber baharu dengan bahan leksikal dan tatabahasa.

Viossa ialah percubaan kedua untuk mencipta pidgin yang dibina oleh kumpulan r/conlangs. Yang pertama, bertajuk "NEA (No English Allowed:Tiada Bahasa Inggeris Dibenarkan)", telah gagal kerana ramai penutur terpaksa hanya bercakap dalam setiap bahasa mereka dan bukannya mencampurkannya. [2]

Ciri-ciri linguistik[sunting | sunting sumber]

Viossa dicirikan oleh kekurangan standardisasi, terutamanya dalam tatabahasa dan ortografi. Setiap pengguna bahasa mengembangkan idiolek peribadi, dengan struktur ayat, perbendaharaan kata, fonologi dan ejaan yang mengikuti kedua-dua rasa dan konteks sosial. Bahasa ini beroperasi di bawah prinsip bahawa "jika boleh difahami, adalah Viossa". [2] Akibatnya, hanya generalisasi boleh dibuat tentang penggunaan bahasa, yang mungkin tidak menggambarkan penggunaan semua individu. Oleh kerana kepelbagaian peribadi banyak dipengaruhi oleh bahasa ibunda penutur, Viossa kadangkala dirujuk sebagai bahasa antara. 

Majoriti pengguna Viossa menggunakan susunan perkataan SVO, walaupun susunan perkataan SOV dan OSV digunakan oleh minoriti, menurut kajian 2021 oleh Nichols. Kes tatabahasa biasanya tidak ditandakan, tetapi kata kerja persetujuan telah dilihat berlaku, infleksi untuk orang dan nombor tatabahasa (walaupun subjek majmuk dikecualikan daripada ini). Kata ganti nama membezakan antara orang dan nombor, tetapi secara amnya tidak menunjukkan perbezaan dalam jantina tatabahasa . [5]

Ortografi dalam Viossa sangat berbeza-beza antara penutur dan dilihat oleh ramai orang sebagai satu cara untuk menyatakan diri. [6] Skrip yang paling kerap digunakan ialah Latin, selalunya dengan penggunaan diakritik dan huruf yang tidak biasa, walaupun penutur juga telah mencipta sistem tulisan varian daripada aksara Abjad Cyril, Abjad Ibrani, Tulisan Kana, dan Tulisan Cina.

Komuniti[sunting | sunting sumber]

Komuniti Viossa beroperasi hampir sebagai komuniti dalam talian sahaja, berdasarkan terutamanya pada Discord, di mana ia dipelajari dan diajar secara mendalam. Namun, juga ada kumpulan Reddit Viossa, tetapi tidak aktif. Terjemahan antara Viossa dan bahasa lain dilarang untuk pengajaran, [6]tetapi dibenarkan untuk projek seperti kajian akademik bahasa dan terjemahan artistik media.

Sebuah wiki dalam Viossa bernama "Vikoli " menggunakan perisian MediaWiki wujud. Muzik asal telah ditulis dalam bahasa itu, terutamanya album Korohtella yang dikeluarkan pada bulan Februari 2022 oleh DJIMA. [7] Beberapa siniar dalam Viossa juga wujud, terutamanya Davi Hanu! [8] dan K'Slucj, [9] yang kedua-duanya dikeluarkan secara sporadis. Siniar kedua telah dikeluarkan di Spotify, sebuah perkhidmatan penstriman muzik yang popular.

Bendera Viossa

Bendera Viossa sering digunakan untuk mewakili bahasa itu, dan terdiri daripada burung biru yang dikelilingi oleh bulatan putih di padang biru. Burung yang digunakan dalam bendera menggambarkan seekor burung merpati (perkataan kata "pidgin"), diposisikan sama dengan huruf V, huruf pertama nama bahasa itu. Bendera pertama kali dicadangkan pada 2016 oleh u/clausangeloh, seorang pengguna kumpulan Reddit, dan menggunakan skema warna yang terdiri daripada #00bbff      dan #fff     . [10]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Viossa", Wiktionary (dalam bahasa Inggeris), 2022-01-10, dicapai pada 2022-12-23
  2. ^ a b c "Gwaur's conlangs: Viossa". langstuff.pjm.fi. Dicapai pada 2022-12-22.
  3. ^ "LCC8 Speakers & Presenters | Language Creation Society" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-12-22.
  4. ^ Tabor, Trent. "Breaking the Boundaries of Language Through the Power of Conlangs". HCC Times. Dicapai pada 2022-12-22.
  5. ^ Nichols, Shane. "Morphological and Syntactic Diversity Among Viossa Speakers". Dicapai pada 2022-12-22.
  6. ^ a b "Language of the Month May 2022: Viossa - The Language Museum". languagemuseum.org. Dicapai pada 2022-12-22.
  7. ^ Korohtella by DJIMA (dalam bahasa Inggeris), 2022-02-02, dicapai pada 2022-12-23
  8. ^ "Davi hanu! on Apple Podcasts". Apple Podcasts (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-12-23.
  9. ^ "K'Slucj?". Spotify (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-12-23.
  10. ^ "Viossa Flag". frzzl.uk. Dicapai pada 2022-12-22.