Wychwood Park

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Wychwood Park
Neighbourhood
Country Kanada
Province Ontario
CityToronto Toronto

Wychwood Park adalah sebuah enklaf persekitaran dan bekas gated masyarakat dalam Toronto, Kanada. Komuniti kecil yang terletak di utara Davenport Road dan di barat Bathurst Street. Ini ditubuhkan sebagai tanah jajahan seniman di akhir abad kesembilan belas sebagai sebuah projek peribadi oleh pelukis Marmaduke Matthews dan Alexander Jardin. Daerah itu masih sebuah kawasan luar bandar di pinggir bandar, dan Matthews merancang sebuah komuniti luar bandar dan menamakannya Wychwood dalam bukunya Oxfordshire asli. Hal ini dianggap sebahagian daripada keseluruhan Wychwood rasmi persekitaran yang ditetapkan oleh City of Toronto.

Tanah dibahagikan menjadi banyak berbentuk tidak beraturan, dengan taman pusat dibina di sekitar gelanggang tenis kolam dan direka oleh arkitek Arthur Edwin Whatmough (lahir 1884, Toronto) yang meletakkan sekatan-hatilah pada apa yang boleh dibina di dalam masyarakat. Ditubuhkan Whatmough banyak rumah yang dibina di Seni dan Kerajinan gaya. Beberapa orang lain juga direka oleh arkitek ternama Eden Smith, yang tinggal di persekitaran tersebut. Salah satu Toronto jurang s berlari melalui jantung dari lingkungan, dan ini dipelihara sebagai taman. Taddle Creek berlari melalui jurang, dan itu dibendung untuk membuat kolam besar di tengah taman. Ini sekarang salah satu bahagian satunya kota tempat Taddle Creek masih terlihat di atas tanah.

Sementara daerah itu digabungkan ke dalam kota Toronto pada tahun 1909, itu tetap sebuah komuniti peribadi. Jalan-jalan dan kemudahan yang dibayar oleh penduduk tempatan, dan masyarakat dikendalikan oleh dewan eksekutif. Ini adalah salah satu persekitaran Toronto lebih eksklusif dengan harga rumah lebih dari satu juta dolar. Beberapa tokoh telah tinggal di kawasan tersebut, termasuk Marshall McLuhan dan Anatol Rapoport. Pada tahun 1985 daerah ini menjadi daerah pemukiman pertama di Ontario untuk diberikan status warisan.

Wychwood barns, seorang bekas Toronto Transit Commission trem penyelenggaraan kemudahan yang terletak langsung di sebelah utara Wychwood Park, baru-baru ini berubah menjadi taman masyarakat, sementara struktur asal tetap.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 43°40′41″N 79°25′10″W / 43.67806°N 79.41933°W / 43.67806; -79.41933