Xenofobia di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Xenofobia ialah salah satu masalah serius di Malaysia, seperti yang ditunjukkan dari hampir penduduk negara. Ia merupakan sebahagian daripada perkauman, tetapi xenofobia berlaku tanpa mengira kaum. Kebanyakan xenofobia ke arah buruh asing, yang biasanya berasal dari Bangladesh[1] dan Afrika.[2]

Contoh[sunting | sunting sumber]

Pekerjaan[sunting | sunting sumber]

Malaysia memohon undang-undang buruh xenofobik yang cuba melarang pengambilan warga asing dalam mana-mana bahagian pekerjaan. Setiap syarikat tidak dibenarkan mengupah warga asing melainkan jika tidak ada penduduk tempatan yang ingin memohon pekerjaan tersebut. [3]

Oleh kerana kadar xenofobia yang tinggi, orang asing sering gagal memohon pekerjaan sepenuh masa dan sambilan. Malah pekerjaan sambilan biasanya "Malaysia SAHAJA".

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Di kebanyakan kemudahan pelancong, warga asing perlu membayar lebih daripada penduduk setempat (1, Contoh 2). Walau bagaimanapun, mereka biasanya tidak menyebut "sama ada Malaysia atau tidak" tetapi "sama ada MyKad atau tidak".

Mengikut negeri[sunting | sunting sumber]

Pulau Pinang[sunting | sunting sumber]

Pada 2014, kerajaan negeri Pulau Pinang mengadakan referendum yang mengharamkan warga asing memasak masakan tempatan.[4] Dan dalam referendum ini, kebanyakan orang berkata "YES".

Undang-undang ini dikritik oleh orang asing.[5] Seorang chef tempatan terkenal, Redzuawan Ismail, juga mengkritik undang-undang ini.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Uproar over intake of Bangladeshi workers exposes rampant xenophobia in Malaysia". asiancorrespondent.com. Dicapai pada 11 June 2017.
  2. ^ "NYT: Malaysia has xenophobia towards Africans". Dicapai pada 11 June 2017.
  3. ^ "Working in Malaysia". www.exteriores.gob.es. Dicapai pada 11 June 2017.
  4. ^ migration (24 October 2014). "Penang to ban foreign cooks at hawker stalls in bid to safeguard food heritage". Dicapai pada 11 June 2017.
  5. ^ "Penang bans foreign cooks at hawker stalls - Poskod Malaysia". 28 October 2014. Dicapai pada 11 June 2017.
  6. ^ "Penang bans foreign cooks at hawker stalls". ifonlysingaporeans.blogspot.my. Dicapai pada 11 June 2017.