Air Terjun Iguazu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Air Terjun Iguazu
Iguacu-004.jpg
Air Terjun Iguazu dilihat dari sebuah helikopter
Lokasi 80%  Argentina,
20%  Brazil
Koordinat 25°41′43″S 54°26′12″W / 25.695278°S 54.436667°B / -25.695278; -54.436667
Jenis Katarak
Jumlah terjunan 275
Purata aliran 1,746 cubic metres per second (61,660 cu ft/s)[1]
Sungai Sungai Iguazu

Koordinat: 25°41′43″S 54°26′12″W / 25.69528°S 54.43667°B / -25.69528; -54.43667 Air Terjun Iguazu, Air Terjun Iguassu, atau Air Terjun Iguaçu (Bahasa Portugis: Cataratas do Iguaçu [kataˈɾatɐz du iɡwaˈsu]; Sepanyol: Cataratas del Iguazú Sebutan Sepanyol: [kataˈɾataz ðel iɣwaˈsu]; Templat:Lang-gn [ɕoɾoɾo ɨɣʷasu]) adalah air terjun-air terjun Sungai Iguazu terletak di sempadan Negeri Paraná di Brazil 20% dan Provinsi Misiones di Argentina 80%. Air terjun-air terjun membahagikan sungai kepada bahagian atas dan bawah Iguazu. Sungai Iguazu bermula di bandar Curitiba dan mengalir untuk sebahagian besar daripada permulaannya di Brazil dan pada akhir di sempadan Brazil dan Argentina.

Periuk air terjun
Iguazu

Ilmu nama tempat[sunting | sunting sumber]

Panorama air terjun
Panorama air terjun

Nama mereka datang dari kata-kata Bahasa Guarani atau Tupi y [ɨ] (air) dan ûasú [waˈsu] (besar).[2] Legenda mengatakan bahawa seorang dewa merancang untuk bernikah dengan seorang wanita cantik bernama Naipí, yang melarikan diri dari kekasih fananya Tarobá dalam perahu kano. Dalam kemarahan, dewa tersebut menghiris sungai, mencipta air terjun dan mengutuk para pecinta kekal jatuh.[3] Orang Eropah pertama yang menemui air terjun ini adalah Konkuistador Sepanyol Alvar Núñez Cabeza de Vaca pada tahun 1541, yang namanya dikekalkan pada salah satu air terjun di sebelah Argentina.[2] Air terjun itu ditemui semula oleh Boselli[3] pada akhir abad kesembilan belas, dan salah air terjun Argentina dinamakan sempena namanya.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Air Terjun Iguazu

Sistem air terjun terdiri daripada 275 air terjun di sepanjang 2.7 kilometer (1.7 bt) Sungai Iguazu. Beberapa air terjun individu mencecah ketinggian 82 meter (269 ka), walaupun sebahagian besar darinya adalah sekitar 64 meter (210 ka). Kerongkong Syaitan ( Garganta del Diablo dalam bahasa Sepanyol atau Garganta do Diabo dalam bahasa Portugis), sebuah katarak berbentuk-U, setinggi 82-meter, 150-meter-luas dan 700-meter-panjang (490 kali 2300 kaki), adalah yang paling menarik dari semuanya, dan menandakan sempadan antara Argentina dan Brazil. Sebelah Argentine terdiri dari tiga bahagian[petikan diperlukan]: air terjun bahagian atas, bahagian bawah air terjun, dan Kerongkong Syaitan.Templat:Contradiction-inline

Dua pertiga daripada air terjun berada dalam wilayah Argentina.[2] Sekitar 900 meter dari panjang 2.7 kilometer tidak memiliki air yang mengalir di atasnya. Tepi basal surut hampir sebanyak 3 mm (0.1 in) setiap tahun. Air dari Iguazu rendah terkumpul dalam ngarai yang mengalir di Sungai Paraná, jarak pendek hilir dari Itaipu Dam. Persimpangan air mengalir tanda sempadan antara Brazil, Argentina, dan Paraguay. Ada tempat di bandar-bandar Foz do Iguacu, Brazil, Puerto Iguazu, Argentina, dan Ciudad del Este, Paraguay, yang mempunyai kecapaian ke Sungai Iguazu di mana sempadan ketiga-tiga negara dapat dilihat, objek pelancongan masyhur bagi pengunjung tiga bandar.

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Sebahagian besar pengunjung mencapai jatuh dari sisi Argentina melalui bandar Puerto Iguazu. Brazil dan Paraguay[4] memerlukan warganegara sesetengah negara memasuki dari Argentina untuk memperolehi visa, yang mengambil masa. Contohnya, para pengunjung Amerika Utara ke Argentina menyeberangi untuk melihat air terjun dari belah Brazil harus meminta visa hadir di konsulat Brazil di bandar Puerto Iguazú di Argentina.

Ada dua lapangan terbang antarabangsa berhampiran dengan Iguassu Falls: Brazil Lapangan Terbang Antarabangsa Foz do Iguacu (igu) dan Argentina Lapangan Terbang Antarabangsa Cataratas del Iguazu (IGR). Kedua-dua lapangan terbang adalah beberapa kilometer dari Iguassu Falls dan dari bandar-bandar jiran Foz do Iguacu, Brazil dan Puerto Iguazu, Argentina. LAN Airlines dan aerolineas Argentinas mempunyai penerbangan terus dari Buenos Aires dan beberapa syarikat penerbangan Brazil TAM Airlines, GOL, Azul, WebJet menawarkan perkhidmatan dari bandar-bandar Brazil utama untuk Foz do Iguacu.

Kecapaian[sunting | sunting sumber]

Laluan pejalan kaki membolehkan pandangan dekat orang jatuh dari Brazil dan Argentina.

Jatuh dapat dicapai dari dua bandar utama di kedua-dua sisi air terjun: Foz do Iguacu dalam [Puerto [Iguazu]] Brazil dan di Negeri Misiones Argentina, serta dari Ciudad del Este, Paraguay di sisi lain dari sungai Parana dari Foz do Iguacu. Jatuh dikongsi oleh Taman Negara Iguazu (Argentina) dan [[Taman Negara Iguacu] (Brazil). Kedua-dua taman yang memenuhi UNESCO Tapak Warisan Dunia pada tahun 1984 dan 1987, masing-masing.[5]

Di belah Brazil ada jalan panjang di sepanjang ngarai dengan pembaharuan ke dasar bawah Devil's Throat. Perjalanan helikopter menawarkan pemandangan hawa air terjun yang sedia hanya pada sisi Brazil, Argentina telah melarang pelancongan tersebut kerana kesan yang merugikan merekaTemplat:Vague[petikan diperlukan] pada lingkungan. Dari Foz do Iguacu taman lapangan terbang dapat ditempuh dengan taksi atau bas ke pintu masuk taman. Ada bayaran masuk ke taman. Free bus sering disediakan untuk berbagai titik dalam taman. Kota Foz do Iguacu adalah lebih kurang 20 kilometer (12 bt) pergi dan lapangan terbang adalah di antara taman dan bandar.

Kemasukan ke Argentina dibantu olehKereta Ekologi Hutan Hujan dan pelbagai trotoar. Kereta membawa pengunjung terus ke pintu masuk Kerongkong Iblis serta pusat atas dan bawah. Para Paseo Garganta del Diablo adalah jejak satu kilometer panjang yang membawa pengunjung terus di atas jatuh dari Kerongkong Iblis. Laluan pejalan kaki yang lain membenarkan akses kepada bentangan memanjang dari jatuh di belah Argentina dan feri yang menghubungkan ke pulau San Martin.

Perbandingan dengan air terjun masyhur lain[sunting | sunting sumber]

Kerongkong Iblis, katarak terbesar Iguazu
Pemandangan udara, dari belah Argentina
Air Terjun Iguazu
Air terjun dan kompleks pelancongan Brazil

Setelah pemandangan Iguazu, Perempuan Pertama Amerika Syarikat Eleanor Roosevelt dilaporkan berkata, "Kasihan Niagara!"[2] Iguazu juga dibandingkan dengan Air terjun Victoria Afrika Selatan, yang memisahkan Zambia dan Zimbabwe. Iguazu lebih luas, tetapi kerana ia dipisahkan kepada lebih kurang 275 air terjun diskrit dan pulau-pulau besar, Victoria adalah tirai air yang terbesar di dunia, di lebih daripada 1,600 m (5,249 ka) lebar dan lebih daripada 100 m (328 ka) di ketinggian (di Victoria alir rendah dibahagikan kepada lima oleh pulau, di aliran tinggi boleh terganggu). Satu-satunya yang lebih luas jatuh sangat besar cepat seperti jatuh seperti Boyoma Air terjun.

Dengan banjir di Guaíra Air terjun pada tahun 1982, Iguazu saat ini mempunyai aliran kedua terbesar tahunan rata-rata air terjun pun di dunia, selepas Niagara, dengan kadar purata 1,746 m3/s (61,660 ka3). Aliran maksimum terekam nya adalah 12,800 m3/s (452,000 cu ft/s).[1] Sebagai perbandingan, rata-rata aliran Niagara Air Terjun adalah 2,400 m3/s (85,000 ka3), dengan aliran tercatat maksimum 8,300 m3/s (293,000 cu ft/s).[6] Aliran purata di Air Terjun Victoria adalah 1,088 m3/s (38,420 cu ft/s), dengan aliran tercatat maksimum 7,100 m3/s (250,000 cu ft/s).[7]

Kabut naik antara 30 meter (98 ka) dan 150 m (492 ka) dari Kerongkong Iblis Iguazu, dan lebih dari 300 m (984 ka) atas Victoria. Namun, Iguazu affords pandangan yang lebih baik dan Laluan pejalan kaki dan bentuk yang membolehkan anda pemandangan spektakuler. Pada satu titik orang boleh berdiri dan dikelilingi oleh 260 darjah air terjun. The Devil's Throat, di Argentina, telah air yang mengalir ke dalamnya dari tiga belah. Demikian juga, kerana Iguazu dibahagikan ke dalam banyak relatif kecil jatuh, kita dapat pemandangan bahagian ini dalam satu masa. Victoria tidak mengizinkan ini, kerana pada dasarnya adalah salah satu air terjun yang jatuh ke jurang dan terlalu besar untuk menghargainya sekaligus (kecuali dari udara).

Iguazu Air terjun terpilih sebagai calon untuk menjadi salah satu New 7 Wonders of Nature oleh Tujuh Keajaiban Baru Dunia Foundation. Setakat Februari 2009 ini menduduki peringkat kelima di Kumpulan F, kategori untuk tasik, sungai, dan air terjun.[8]

Kemarau 2006[sunting | sunting sumber]

Selama musim panas tahun 2006 kekeringan parah yang disebabkan Sungai Iguazu menjadi berkurang, mengurangkan jumlah air yang mengalir di atas air terjun ke 300 cubic metres per second (11,000 cu ft/s) hingga awal Disember. Ini biasa, sebagai tempoh kering biasanya berlangsung hanya beberapa minggu.[3]

Gambaran dalam filem[sunting | sunting sumber]

Air terjun telah dicirikan dalam berbagai wayang,[9] termasuk:

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. 1.0 1.1 "Iguacu, Salto de". World Waterfall Database. Diperoleh pada 2 December 2010. 
  2. 2.0 2.1 2.2 2.3 About.com: South America travel
  3. 3.0 3.1 3.2 The Kerala Articles
  4. [1] Keperluan visa Paraguay
  5. UNESCO.org
  6. "Niagara Falls". World Waterfall Database. Diperoleh pada 2 December 2010. 
  7. "Victoria Falls". World Waterfall Database. Diperoleh pada 2 December 2010. 
  8. New 7 Wonders of the Word: Live Ranking
  9. IMDb. "Most Popular Titles With Location Matching "Foz do Iguaçu, Paraná, Brazil"". Diperoleh pada 30 de Outubro de 2010. 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]