Anugerah Akademi ke-16

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anugerah Akademi ke-16
Tarikh2 Mac 1944
TempatGrauman's Chinese Theatre
Hollywood, Los Angeles, California
PengacaraJack Benny
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikCasablanca
Penghargaan terbanyakThe Song of Bernadette (4)
Pencalonan terbanyakThe Song of Bernadette (12)

Anugerah Akademi ke-16, pada tahun 1944, ialah upacara Oscar pertama yang diadakan di tempat awam yang besar, Teater Cina Grauman. Pas percuma diberikan kepada lelaki dan wanita dalam pakaian seragam. Berasal dari KFWB, upacara lengkap disiarkan secara antarabangsa oleh CBS Radio melalui gelombang pendek. Jack Benny berkhidmat sebagai hos upacara untuk acara tersebut, yang berlangsung kurang daripada 30 minit.[1]

Siri kartun Tom and Jerry memenangi Oscar pertamanya tahun ini untuk The Yankee Doodle Mouse selepas dua pencalonan gagal berturut-turut. Ia akan memenangi enam lagi Oscar, termasuk tiga berturut-turut untuk tiga tahun akan datang, dan memperoleh 13 pencalonan.

Untuk pertama kalinya, pelakon lelaki dan wanita pembantu membawa patung-patung bersaiz besar, bukannya anugerah bersaiz kecil dipasang pada plak. For Whom the Bell Tolls ialah filem ketiga yang menerima pencalonan dalam semua empat kategori pelakon.

Ini merupakan tahun lepas sehingga 2009 mempunyai 10 pencalonan untuk Filem Terbaik; The Ox-Bow Incident, setakat 2018, ialah filem terakhir akan dicalonkan dalam kategori itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dunning, John (1998). On the Air: The Encyclopedia of Old-Time Radio (ed. Revised). New York, NY: Oxford University Press. m/s. 4–5. ISBN 978-0-19-507678-3. Dicapai pada 2019-09-19.