Anugerah Akademi ke-20

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anugerah Akademi ke-20
Tarikh20 Mac 1948
TempatShrine Auditorium, Los Angeles, Amerika Syarikat
PengacaraAgnes Moorehead
Dick Powell
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikGentleman's Agreement
Penghargaan terbanyakGentleman's Agreement dan Miracle on 34th Street (3)
Pencalonan terbanyakGentleman's Agreement (8)

Tiada filem yang menerima lebih daripada tiga anugerah di Anugerah Akademi ke-20. Ini tidak akan berulang sehingga Anugerah Akademi ke-78.

Rosalind Russell sangat digemari untuk memenangi Pelakon Terbaik dalam persembahannya di Mourning Becomes Electra,[1] tetapi Loretta Young memenangi sebaliknya untuk Daughter The Farmer.

James Baskett menerima Anugerah Kehormat Akademi atas lakonannya sebagai Uncle Remus di Song of the South, yang menjadikannya lelaki Afrika-Amerika pertama dan bintang Walt Disney yang pertama untuk memenangi Anugerah Akademi untuk lakonan.[2]

Pada usia 71 tahun, Edmund Gwenn ialah pemenang Oscar tertua pada masa itu. Yang terdahulu ialah Charles Coburn, yang berusia 66 tahun pada masa kemenangannya. Pada tahun 1976, George Burns akan menjadi pemenang Oscar tertua, pada usia 80 tahun.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dirks, Tim. "1947 Academy Awards Winners and History". FilmSite.org (American Movie Classics). Diarkibkan daripada yang asal pada April 19, 2015. Dicapai pada September 2, 2015.
  2. ^ Dirks, Tim. "1947 Academy Awards Winners and History". FilmSite.org (American Movie Classics). Diarkibkan daripada yang asal pada April 19, 2015. Dicapai pada September 2, 2015.