Bengawan Solo (lagu)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Bengawan Solo merupakan sebuah lagu Indonesia yang sangat terkenal berkenaan dengan Sungai Bengawan Solo, yang mengalir melalui Jawa Tengah dan Jawa Timur, Indonesia dan merupakan sungai yang terpanjang.

Liriknya menerangkan sungai tersebut dengan gaya yang nostalgik dan puitis, bagaimana ia dikelilingi gunung-ganang, dan puncanya berhampiran bandar Surakarta dan terus mengalir hingga ke laut, dan pedagang selalu menggunakannya.

Lagu ini ditulis pada 1940 oleh Gesang Martohartono, dalam bentuk keroncong tempatan dengan sedikit pengaruh Portugis. Setelah Perang Dunia II, pasukan Jepun yang kembali ke negaranya membawa lagu ini bersama mereka. Di sana, lagu ini menjadi popular setelah dinyanyikan berbagai penyanyi di sana, antaranya Toshi Matsuda. Lagu ini mula menjadi terkenal dan meluas di sana, dan juga seluruh Asia serta dunia kemudiannya.

Banyak asti telah menyanyikan lagu ini, antaranya Waldjinah, Toshi Matsuda, Anneke Grönloh, Rebecca Pan, Frances Yip, dan pasangan P. Ramlee dan Saloma[1].

Lirik lagu[sunting | sunting sumber]

Bengawan Solo
Riwayatmu ini
Sedari dulu jadi
Perhatian insani

Musim kemarau
Tak seberapa airmu
Di musim hujan, air
meluap sampai jauh

  Ref:
  Mata airmu dari Solo
  Terkurung Gunung Seribu
  Air mengalir sampai jauh
  Akhirnya ke laut

Itu perahu
Riwayatmu dulu
Kaum pedagang selalu
Naik itu perahu

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]