Byōdō-in

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.



Byōdō-in
平等院
Dewan Phoenix, Khazanah Negara
Info asas
Lokasi116 Ujirenge, Uji, Wilayah Kyoto
Koordinat geografi34°53′22″N 135°48′28″E / 34.88944°N 135.80778°E / 34.88944; 135.80778Koordinat: 34°53′22″N 135°48′28″E / 34.88944°N 135.80778°E / 34.88944; 135.80778
AgamaIndependent
KedewaanAmida Nyorai (Amitābha)
NegaraJapan
Laman webwww.byodoin.or.jp
Penerangan seni bina
PengasasFujiwara no Yorimichi
Disiapkan pada1052

Byōdō-in (Jepun: 平等院, Hepburn: "Kuil Kesaksamaan") ialah sebuah kuil Buddha di bandar Uji di Prefecture Kyoto, Jepun, dibina pada akhir Tempoh Heian.[1] Ia adalah bersama-sama kuil mazhab Jōdo-shū (Tanah Tulen) dan Tendai-shū.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Taman Jōdo-shiki
Amitābha dalam Byōdō-in yang dicipta oleh Jōchō. 1053.

Kuil ini pada asalnya dibina pada tahun 998 dalam tempoh Heian sebagai vila luar bandar pegawai istana berpangkat tinggi Minamoto no Shigenobu, Menteri Kiri. Selepas dia meninggal dunia, salah seorang ahli paling berkuasa dalam puak Fujiwara, Fujiwara no Michinaga, membeli harta itu daripada balu istana. Vila itu telah dijadikan kuil Buddha oleh anaknya Fujiwara no Yorimichi pada tahun 1052. Sebagai salah satu tapak Warisan Dunia Jepun, bangunan Kuil Byodoin dan patung Buddha mempunyai sejarah yang panjang kira-kira 1000 tahun. Dalam Buddhisme Asia Timur, terdapat Tiga Zaman Buddhisme, iaitu tiga pembahagian masa selepas kematian Buddha. Mappo, yang juga diterjemahkan sebagai Zaman Kemerosotan Dharma, adalah Zaman Ketiga Buddhisme yang merosot, juga dikenali sebagai Hari Akhir Hukum. Secara meluas dipercayai bahawa tahun 1052 menandakan tahun pertama permulaan akhir dunia. Teori ini menawan hati ramai bangsawan dan sami, yang akibatnya, orang menjadi lebih taat dalam agama Buddha dan percaya kepada ideologi Tanah Tulen Buddha. Pada tahun berikutnya, Dewan Amida-do (Dewan Phoenix) telah disiapkan di dalamnya terletak patung Buddha Amida setinggi 2.4 meter yang dicipta oleh Jōchō, yang didakwa sebagai pengukir Buddha terbaik pada Zaman Heian.

Masashige Kusunoki, seorang pahlawan samurai yang berperang melawan tentera Ashikaga Clan, membakar sekitar Kuil Byodoin pada tahun 1336, yang mengakibatkan banyak bangunan kuil dibakar dengan hanya beberapa yang masih hidup.

Kuil Byodoin secara beransur-ansur berkembang menjadi kompleks Kuil besar-besaran semasa Zaman Kamakura, di mana Kuil Jodo-in dibuka kerana pengubahsuaian Kuil Byodoin pada tahun 1496; Dewan Rakan-do telah ditubuhkan pada 1640; Kuil Saisho-in telah ditubuhkan pada tahun 1654.

Pengubahsuaian berskala penuh Amida-do Hall (Phoenix Hall) telah dilakukan pada tahun 1670, di mana pintu depan telah diganti. Dua kuil kecil, Kuil Jodo-in milik Mazhab Jodo dan Kuil Saisho-in milik Mazhab Tendai, mula bekerjasama dan berusaha keras untuk mengekalkan operasi Kuil Byodoin. Pada tahun 1698, Uji telah musnah akibat kebakaran besar dan Kuil Byodoin telah rosak teruk. Dinding dan pintu Phoenix Hall telah rosak selepas kejadian ini. Walau bagaimanapun, akibat daripada kemerosotan kuil, kehendak orang ramai untuk pemeliharaan dan pengubahsuaian Phoenix Hall menjadi bersemangat.

Semasa Tempoh Meiji (1868–1912) dan Tempoh Showa (1926–1989), pengubahsuaian besar-besaran dewan Phoenix telah dilakukan. Dewan Phoenix dan patung Buddha Amida telah ditetapkan sebagai Khazanah Negara pada tahun 1951, yang mana Dewan Phoenix juga dipilih untuk reka bentuk sebagai bahagian hadapan syiling 10 yen. Kemudian, Loceng Kuil, Bodhisattva di Awan yang berdoa, Kanopi, lukisan di pintu dan dinding Dewan Cho-do Dewan Phoenix telah ditetapkan sebagai Khazanah Negara.

Kuil Byodoin telah ditetapkan sebagai Warisan Dunia UNESCO sebagai salah satu Monumen Bersejarah Kyoto Purba pada tahun 1994. Pengubahsuaian besar-besaran di taman, kanopi patung Amida Buddha dan pandangan keseluruhan Dewan Phoenix diteruskan di Tempoh Heisei (1989–2019) sehingga hari ini.

Bangunan paling terkenal di kuil ini ialah Dewan Phoenix (Jepun: 鳳凰堂, Hepburn: Hōō-dō) atau Dewan Amida, dibina pada tahun 1053. Ia merupakan satu-satunya bangunan asal yang tinggal, dikelilingi oleh sebuah kolam yang indah; bangunan tambahan yang membentuk kompaun itu telah dibakar semasa perang saudara pada tahun 1336.

Kompleks Kaabah[sunting | sunting sumber]

Dewan Phoenix[sunting | sunting sumber]

Syiling 10 yen (depan) Jepun menunjukkan Dewan Phoenix

Bangunan utama di Byōdō-in, Dewan Phoenix terdiri daripada dewan tengah, diapit oleh koridor sayap berkembar di kedua-dua belah dewan tengah, dan koridor ekor. Dewan tengah menempatkan imej Amida Buddha. Bumbung dewan memaparkan patung phoenix Cina, dipanggil hōō dalam bahasa Jepun. Bangunan itu dianggap sebagai hampir satu-satunya contoh yang tinggal dari Zaman Pemangku Raja Fujiwara, yang juga dianggap sebagai salah satu aset budaya terpenting Jepun.

Dewan Phoenix, yang siap pada tahun 1053, adalah contoh dewan Fujiwara Amida. Ia terdiri daripada struktur segi empat tepat utama yang diapit oleh dua koridor sayap berbentuk L dan koridor ekor, terletak di pinggir kolam buatan yang besar. Walaupun nama rasminya Amida-dō, ia mula dipanggil Hōō-dō, atau Dewan Phoenix, pada permulaan zaman Edo. Nama ini dianggap berasal dari kedua-dua keserupaan bangunan dengan burung phoenix dengan sayap dan ekor yang terulur, dan sepasang burung phoenix yang menghiasi bumbung.

Di dalam Dewan Phoenix, satu imej Amida (c. 1053) dipasang pada platform tinggi. Arca Amida diperbuat daripada cypress Jepun dan ditutup dengan daun emas. Ia telah dilaksanakan oleh Jōchō, yang menubuhkan kanon perkadaran baharu dan teknik baharu, yosegi, di mana beberapa keping kayu diukir seperti cangkerang dan dicantumkan daripada di dalam. Patung itu berukuran kira-kira tiga meter tinggi dari muka hingga lutut. Duduk dalam posisi meditasi dengan punggung sedikit membongkok, badannya rileks tanpa sebarang ketegangan. Isyarat tangannya dipanggil 'Inso', iaitu kedua-dua tangannya diletakkan di atas riba, tapak tangan menghadap ke atas, ibu jari dan telunjuk membentuk bulatan. Gerak isyarat ini adalah variasi Dhyana Mudra (Meditasi Mudra), yang mencadangkan penumpuan Hukum Baik. Urna, iaitu titik putih di dahinya di antara matanya, adalah Mata Ketiga Amida Buddha, simbol kebangkitan dan keupayaan untuk melihat penderitaan semua makhluk. Senyuman tenang patung itu melambangkan kemuliaan Buddha setelah mencapai Pencerahan. Dengan ekspresi wajah yang harmoni dan lembut, dia melihat sedikit ke bawah, yang menunjukkan keadaan meditasi, serta perasaan belas kasihan terhadap penonton. Rambutnya pendek dan ikal, bersama-sama dengan Ushnisha, iaitu jambul runcing yang terletak di tengah kepala.

Diterapkan pada dinding dewan adalah ukiran relief kecil dari langit, tuan rumah yang dipercayai telah menemani Amida ketika dia turun dari Syurga Barat untuk mengumpulkan jiwa orang beriman pada saat kematian dan mengangkut mereka dalam bunga teratai ke Syurga. Lukisan Raigō di pintu kayu Dewan Phoenix, yang menggambarkan Keturunan Buddha Amida, adalah contoh awal Yamato-e, lukisan gaya Jepun, dan mengandungi gambaran pemandangan sekitar Kyoto.

Terdapat taman 'Jōdo-shiki' dengan kolam di hadapan bangunan, yang pada tahun 1997 dikorek sebagai sebahagian daripada penggalian arkeologi. Memandangkan kuil menghadap ke Timur, ia menunjukkan bahawa penonton perlu menyeberangi kolam Aji-ike di hadapan Dewan Phoenix, untuk sampai ke Tanah Tulen Buddha. Taman-taman tersebut adalah ditetapkan secara nasional Tapak Bersejarah dan Tempat Keindahan Pemandangan.[3]

Dewan Kannon-do[sunting | sunting sumber]

Dewan Kannon-do ialah Harta Budaya Penting, ditubuhkan di bekas tapak dewan utama sekitar 1230, semasa Zaman Kamakura Awal. Struktur dewan adalah ringkas, yang mengikut reka bentuk klasik dari tempoh Tenpyo (710-794), mempunyai dua bentuk berbeza yang dibengkokkan untuk menyokong bumbung. Ia sedang dalam pengubahsuaian dan tidak dibuka kepada orang ramai.

Jepun memperingati umur panjang bangunan dan kepentingan budaya dengan memaparkan imejnya pada syiling 10 yen,[4] dan nota 10,000 yen menampilkan imej phoenix. Pada Disember 1994, UNESCO menyenaraikan bangunan itu sebagai Tapak Warisan Dunia sebagai sebahagian daripada "Monumen Bersejarah Kyoto Purba". Dewan Phoenix, patung besar Amida di dalamnya, dan beberapa barang lain di Byōdō-in ialah khazanah negara. replika separuh saiz kuil telah siap pada 7 Jun 1968 di Lembah Kuil (O'ahu, Hawaii). Pos Jepun telah mengeluarkan tiga setem pos muktamad yang menunjukkan dewan phoenix, setiap satu prabayar kadar pos ketika itu untuk surat asing surat permukaan: 1950, 24 yen 1957 dan 30 yen 1959. Setem dihasilkan dengan kaedah ukiran yang mahal, menunjukkan penghargaan dewan.

Kediaman Yorin-an Shoin[sunting | sunting sumber]

Ia adalah kediaman serta salah satu kuil kecil di presint. Dibina pada awal Zaman Edo (sekitar abad ke-17), bumbungnya dipadatkan dengan kulit kayu Cypress Jepun, yang mana bahan yang digunakan untuk pembinaan dipercayai berasal daripada tinggalan Istana Momoyama. Lukisan dinding dalaman adalah karya yang dihasilkan oleh artis milik studio yang dikendalikan oleh Sansetsu Kano, manakala taman itu dikatakan direka oleh Sansai Hosokawa.[5]

Muzium Hoshokan[sunting | sunting sumber]

Memandangkan bekas muzium kuil yang dibuka pada tahun 1965 telah ketinggalan zaman, sebuah muzium generasi ketiga yang inovatif telah dibuka pada 1 Mac 2001, yang dinamakan Muzium Hoshokan. Muzium ini mencapai persekitaran penyimpanan dan paparan yang lebih baik dengan ketara untuk khazanah negara dari Kuil Byodoin, termasuk Loceng Kuil, 26 patung Bodhisattva yang Berdoa di Awan dan sepasang Phoenix dari atas bumbung Dewan Phoenix. Ia adalah muzium komprehensif pertama yang dikendalikan oleh organisasi keagamaan. Majoriti bangunan muzium tersembunyi di bawah tanah, supaya pandangan luaran muzium bercampur dengan Phoenix Hall dan kompleks bangunan lain di dalam kuil. Disebabkan reka bentuknya, bahagian dalam muzium menerima cahaya matahari semulajadi yang mencukupi, serta pencahayaan tiruan untuk memastikan dewan pameran terang dan selesa untuk pengalaman penonton.[6]

Kemasukan ke kawasan kompleks berharga 600 yen untuk orang dewasa, dan termasuk akses ke taman dan muzium. Pas masuk ke Phoenix Hall, yang baru dipulihkan pada Mac 2014, berharga tambahan 300 yen dan boleh dibeli berhampiran pintu pagar. Lawatan ini dijalankan dalam bahasa Jepun, namun buku panduan kertas bahasa Inggeris disediakan.

Byodoin Tea Salon Toka[sunting | sunting sumber]

Salun teh untuk mencuba teh hijau Uji asli di kawasan Kuil Byodoin. Daun teh yang dituai di ladang teh Kota Uji atau ladang jiran digunakan. Pengajar Teh Jepun yang bertauliah akan menyediakan teh kepada pelawat dengan penjagaan dan pengetahuan terbaik. Dibuka Isnin hingga Ahad tetapi ditutup pada hari Selasa, dari jam 10:00 hingga 16:30. Pesanan terakhir adalah pada pukul 16:00.[7]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Asian Historical Architecture: Byōdō-in.
  2. ^ "Byōdō-in official web site". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-04-08. Dicapai pada 2016-03-26.
  3. ^ "平等院庭園". Agensi Hal Ehwal Kebudayaan. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 Disember 2019. Dicapai pada 10 Februari 2012.
  4. ^ Kyoto Travel: Byōdō-in.
  5. ^ "Watch | Walk Around | World Heritage Byodoin". www.byodoin.or.jp.
  6. ^ "Hoshokan Museum | World Heritage Byodoin". www.byodoin.or.jp.
  7. ^ "Byodoin Temple Tea Room "Sabo Toka" | World Heritage Byodoin". www.byodoin.or.jp.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Kuil Buddha di Jepun