Charles I dari Austria

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Charles I/I
Maharaja Austria,Raja Hungary,Raja Bohemia,Raja Croatia
Kemahkotaan30 Desember 1916 Budapest
Didahului olehFranz Joseph I
Diikuti olehMonarki dihapuskan
Keputeraan17 Ogos 1887
Istana Persenbeug,Persebeug-Gottsdorf,Austria-Hungary
Kemangkatan1 April 1922
34 tahun
Funchal,Madeira,Portugal
PasanganZita dari Bourbon-Parma
AnakandaOtto,Putera Mahkota
Archduchess Adelheid
Robert,Arduke Austria
Arduke Felix
Arduke Karl Ludwig
Arduke Rudolf
Charlotte Duchess Mecklenburg
Elisabeth,Puteri Liechtenstein
Nama penuh
Karl Franz Joseph Ludwig Hubert George Otto Maria
KerabatHabsburg-Lorraine
AyahandaArduke Otto Franz dari Austria
BondaPuteri Maria Josepha dari Saxony

Charles I atau Karl I (Bahasa Jerman: Karl Franz Josef Ludwig Hubert Georg Otto Maria, Hungary: Károly Ferenc József Lajos Hubert György Ottó Mária; 17 Ogos 1887 – 1 April 1922) ialah Maharaja Austria, Raja Hungary (sebagai Charles IV, Hungary. : IV. Károly),[1] Raja Croatia, Raja Bohemia (sebagai Charles III, Czech: Karel III.), dan raja terakhir yang dimiliki oleh Wangsa Habsburg-Lorraine yang memerintah Austria-Hungary. Anak lelaki kepada Archduke Otto dari Austria dan Puteri Maria Josepha dari Saxony, Charles menjadi pewaris anggapan Maharaja Franz Joseph selepas bapa saudaranya Archduke Franz Ferdinand dari Austria telah dibunuh pada tahun 1914. Pada tahun 1911, beliau berkahwin dengan Puteri Zita dari Bourbon-Parma. Dia dihormati dalam Gereja Katolik, setelah di Beatified oleh Pope John Paul II pada 3 Oktober 2004, dan dikenali oleh Gereja Katolik sebagai Karl Austria yang Berbahagia.

Charles berjaya menaiki takhta pada November 1916 selepas kematian datuk saudaranya, Franz Joseph. Dia membuat percubaan rahsia untuk merundingkan keluarnya Austria-Hungary daripada Perang Dunia Pertama tetapi tidak berjaya. Walaupun usaha Charles untuk memelihara empayar dengan mengubahnya menjadi kesatuan persekutuan, Austria-Hungary bergerak ke arah perpecahan: Czechslovakia dan Negara Slovene, Croat dan Serb telah diisytiharkan, dan Hungary memutuskan hubungan monarki dengan Austria menjelang akhir Oktober 1918. Gencatan Senjata 11 November 1918, Charles "menolak penyertaan" dalam hal ehwal negara, tetapi tidak turun takhta. Republik Jerman-Austria telah diisytiharkan pada hari berikutnya, dan pada April 1919 beliau secara rasmi diturunkan takhta oleh Parlimen Austria dan dibuang ke Switzerland.

Charles menghabiskan sisa tahun hidupnya cuba memulihkan monarki. Dia membuat dua percubaan untuk menuntut semula takhta Hungary pada tahun 1921; kedua-duanya gagal kerana kekurangan sokongan daripada pemangku raja Hungary, Miklós Horthy. Charles telah diasingkan buat kali kedua ke pulau Portugis Madeira, di mana dia tidak lama kemudian jatuh sakit dan meninggal dunia akibat kegagalan pernafasan pada tahun 1922