Dabang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dabang
Hangul다방
Hanja茶房
Perumian Semakandabang
McCune–Reischauertabang

Dabang ialah sebuah tempat Korea yang terutama menyajikan kopi, teh, dan minuman bukan alkohol lain. Kata lain untuk dabang termasuk kafe, dasil, daejeon, and chatjip.

Perkataan dabang juga boleh merujuk kepada kedai kopi seperti Starbucks. Starbucks disebut sebagai byeoldabang (Hangul: 별 다방), dari 'byeol', kata Korea untuk 'bintang'.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ketika Korea menjadi lebih terdedah kepada budaya barat pada akhir Dinasti Joseon dan Empayar Korea, pertubuhan seperti "dabang" mula muncul. Dabang ialah asal usul upacara minum teh. Dikatakan bahawa Dado ditubuhkan di negara-negara Asia Timur pada abad ke-8 dan ke-9. Di Korea, budaya Dado kurang berkembang dibandingkan dengan China dan Jepun, kerana tidak ada budaya Dado untuk orang biasa.[1] Namun, budaya Dado dilembagakan di peringkat kebangsaan. Menurut sumber literatur, ada tempat untuk teh diminum pada zaman Silla Bersatu yang disebut Daejeon Won (Teh 院), dan istilah "kedai teh" muncul pada zaman Goryeo. Pada Dinasti Goryeo, pemerintah negara mengambil alih teh, minuman keras, buah, dll. Semasa Dinasti Joseon, ada perjanjian yang merangkumi tradisi-tradisi ini yang berkaitan dengan upacara tradisional untuk nenek moyang, dan upacara minum teh digunakan semasa penerimaan untuk menyambut utusan asing. Kafe yang berafiliasi dengan hotel Daebul dan Steward yang didirikan oleh orang asing di Incheon menjadi dabang perintis. Namun, dabang dengan fungsi dan gaya moden muncul selepas Gerakan 1 Mac (Hangul: 3.1 운동) pada tahun 1919. Dabang gaya hotel pertama dari Seoul ditempatkan di dalam Hotel Sontag, yang dibina di kawasan kejiranan Jeong-dong, Seoul, pada tahun 1902 oleh Sontag, seorang berbangsa Jerman-Rusia. Hotel ini dibina untuk melayani diplomat asing di Korea.[2]

Sekitar tahun 1923, bilik teh moden mula muncul. Pada masa itulah dua bilik teh milik Jepun pertama, yang disebut "Futami" oleh Myeongdong dan "Gunung Kumgang" oleh Chungmuro, pertama kali didirikan. Secara khusus, Futami mengambil bentuk rumah teh moden yang menyerupai kedai kopi dan bukannya restoran. Pada tahun 1927, pembuat filem Lee Kyung-Son membuka ruang teh bernama "Kakadu" di pintu masuk Kwanhun-dong. Kakadu boleh dilihat sebagai dabang pertama yang dikendalikan oleh orang Korea. Pada tahun 1929, Jongno 2-ga membuka "Mexican Cafe" berhampiran Dewan YMCA Dinasti Joseon, dan pemiliknya ialah pelakon Kim Yong-gyu[3] and Simyeong.[4] Dikatakan bahawa pemilihan dan susunan barang di pedalaman, seperti kerusi dan meja, merupakan karya budaya yang komprehensif, dan kolaborasi pelukis, jurugambar, alat pentas dan lain-lain. Pada tahun 1930-an, munculnya "Nakrangapara" di Sogong-dong memungkinkan untuk melepaskan diri dari suasana pencinta budaya awal penari dan menjadi kedai teh sepenuhnya yang mengutamakan keuntungan.

Dabang gaya Rusia disebut 'Troica' di Myeong-dong, dabang muzik disebut 'Erisa', dabang gaya Perancis disebut 'Mimosa', dabang gaya Jerman disebut 'win', 'Fugaro' yang terkenal dengan muzik mingguan konsert, 'Dolce' yang digunakan sebagai tempat perpisahan di hadapan Stesen Seoul adalah pelopor budaya dabang. Sejak itu, kedai kopi dalam keadaan merosot pada akhir Perang Dunia Kedua dan telah ditutup sejak import gula dan kopi disekat kerana Perang Pasifik pada tahun 1941. Akibat kekacauan pembebasan 8/15 dan perang 6/25, gaya dabang yang lama secara beransur-ansur hilang dan berubah menjadi sebuah kafe komersial. Tepat setelah Perang Korea pada tahun 1953, ketika fasiliti budaya menjadi langka, dabang juga memainkan peranan sebagai ruang untuk seni sintetik.

Upacara minum teh pada 1950-an adalah objek amal sosial, berfungsi sebagai tempat panas bagi penganggur peringkat tinggi. Sejak Kakadu, terdapat banyak kafe seperti Hangaram, Asia, Kyungsung, dan Grammar yang diubah dari dabang budaya menjadi dabang komersial seperti Myeong-dong.

Sejak tahun 1970-an, bilik-bilik dabang telah dihiasi dengan hiasan berwarna-warni. Orang ramai mengunjungi dabang kerana kemudahan perjumpaan komersial daripada rasa teh. Malah majikan yang tidak mempunyai pejabat telah menggunakan telefon bimbit dabang untuk berniaga dan berniaga dengan setiausaha yang bekerja di dabang. Terutama, pada tahun 1970-an, ketika penghasilan kopi segera Dongseo Food, orang Korea mulai minum kopi di rumah, kedai kopi secara beransur-ansur mulai menjadi mewah dan istimewa. Tahun 1970-an juga merupakan masa apabila kedai kopi khas muzik dengan DJ muda berkembang. Pada tahun 1980-an, terdapat banyak kedai kopi dengan pelbagai jenis teh, harga tinggi, dan hiasan dalaman yang mewah bersama dengan autonomi harga teh. Upacara minum teh dengan kedai rantaian dimulakan dengan 'Nandarang', dan '00 Gallery', dan ketika sistem perintah berkurung malam dihapuskan, ruang teh larut malam muncul di bandar-bandar besar. Pada tahun 1990-an, dabang secara bertahap kehilangan tempat kerana penyebaran mesin kopi, penyempurnaan minuman, dan peningkatan dabang mewah. Beberapa kedai kopi terus menggunakan nama "dabang". Sejak apa yang disebut 'Ticket dabang', yang menjalankan khidmat pelacuran, berkembang di sekitar wilayah itu, gambaran negatif upacara minum teh telah mula meresap.

Hari ini[sunting | sunting sumber]

Selepas pembebasan Korea, jumlah upacara minum teh meningkat setiap tahun sejak sekatan 1975 dicabut. Jumlah dabang, bagaimanapun, mulai menurun dari puncak sekitar 45,000 pada tahun 1992, menjadi sekitar 33,000 sebelum krisis kewangan 1997. Selepas krisis IMF, jumlah dabang meningkat sedikit, tetapi ia tidak kembali ke bentuknya yang sebelumnya. Dalam beberapa tahun terakhir, jumlah kedai kopi menurun tajam, dan kafe dan kedai khusus, seperti francais jenama domestik dan luar negara, telah menggantikannya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Dado culture". naver.
  2. ^ 다방 茶房 Diarkibkan 2011-06-10 di Wayback Machine (dalam bahasa Korea) Nate / Encyclopedia of Korean Culture
  3. ^ "Lee Young-gyu". people.aks.ac.kr.
  4. ^ "Simyeong". naver.