Al-Masih ad-Dajjal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Dajjal)
Lukisan dari Falname yang dibuat di India sekitar 1610-1630, menggambarkan Isa dengan mukanya tertutup, memerangi Dajjal.

Al-Masih ad-Dajjal (Arab: ٱلْمَسِيحُ ٱلدَّجَّالُ, rumi: al-Masīḥ ad-Dajjāl, lit.'Penyamar Al-Masih') kadangkala dirujuk sebagai Dajjal, ialah seorang manusia yang akan muncul sebelum berlakunya Hari Kiamat untuk menyesatkan umat manusia dengan mengaku dirinya sebagai al-Masih dan kemudian sebagai tuhan. Dajjal tidak disebut di dalam al-Quran, tetapi ia disebut dalam beberapa hadis. Dajjal disebuti akan muncul dari timur, tetapi lokasi tepat berbeza mengikut sumber tertentu.

Dajjal berkemampuan meniru mukjizat Nabi Isa, seperti menyembuh penyakit dan menghidupkan orang mati dengan bantuan syaitan. Dajjal akan menipu pelbagai golongan orang ramai termasuk kaum Yahudi itu sendiri.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

"Dajjal" berasal dari kata Arab lazim, digunakan bagi merujuk "nabi palsu". Tetapi "Al-Dajal", dengan rencana pasti, merujuk kepada "Si Pendusta", satu pembohong spesifik sebelum datangnya Hari Kiamat. Istilah Al-Masih ad-Dajjal adalah terjemahan berkait dengan istilah bahasa Syria "Meshiha Deghala", dimana telah menjadi kosa kata lazim di Timur Tengah selama lebih 400 tahun sebelum penurunan al-Quran, melalui Peshitta (dimana menggunakan istilah ini sebalik dari Yunani "antichristos"). Dalam ajaran Kristian, Dajjal dikenali sebagai Antikristus.

Eskatologi Islam[sunting | sunting sumber]

Eskatologi ahli Sunnah[sunting | sunting sumber]

Beberapa ahli Sunnah telah menegaskan bahawa Dajjal adalah seorang lelaki individu, dan apabila Dajjal muncul, dia akan tinggal selama 40 hari, satu seperti setahun, satu seperti sebulan, satu seperti seminggu, dan sisa hari-harinya seperti hari-hari biasa.

Beberapa hari selepas kemunculan Dajjal, Isa akan turun di atas menara masjid yang berwarna putih pada timur Damsyik, yang dianggap sebagai Menara Isa yang terletak pada Masjid Agung Damsyik. Beliau akan turun dari langit dengan memakai dua pakaian yang dicelup ringan dengan kunyit dan tangannya diletakkan pada bahu dua malaikat. Apabila beliau menundukkan kepalanya, ia kelihatan seolah-olah air mengalir dari rambutnya, dan apabila beliau mengangkat kepalanya, ia akan kelihatan seolah-olah rambutnya diikat dengan mutiara keperakan. Setiap orang bukan islam yang menghidu bau diri beliau akan mati.

Menurut hadis Sunnah, Dajjal kemudiannya akan dikejar ke pintu masuk bandar Ludd, Palestin, di mana dia akan ditangkap dan dibunuh oleh Isa. Isa kemudian akan mematahkan kesemua salib, membunuh semua babi, menghapuskan cukai jizyah, dan mewujudkan keamanan di antara semua negara. Yatsrib

Sastera hadis[sunting | sunting sumber]

Kisah berikut menerangkan salah satu tanda kedatangan Dajjal dalam eskatologi ahli Sunnah. Knstantinople

Diriwayatkan oleh Muadh ibn Jabal:

Rasulullah (ﷺ) bersabda: Baitulmaqdis akan berkembang pesat apabila Yathrib (Madinah) hancur, Yathrib dihancurkan apabila perang yang besar datang, perang besar akan terjadi apabila Kustantiniyah ditakluk. Konstantinopel apabila Dajjal (Dajjal) muncul. Baginda (Nabi) memukul paha atau bahunya dengan tangannya dan berkata: Ini benar seperti kamu berada di sini atau semasa kamu duduk (maksudnya Mu'adz ibn Jabal).

Sifat-sifat[sunting | sunting sumber]

Pelbagai hadis Sunah telah menghuraikan sifat-sifat Dajal, seperti berikut (di mana lazimnya dipercayai oleh seorang Muslim):

  • Dia (Dajjal) ialah seorang pemuda yang rambutnya kerinting dan matanya menyembul keluar, menurut Rasulullah s.a.w., daripada Abdul Uzza bin Qathan: "Hendaknya diantara kamu bertemu dengannya, hendaklah membaca permulaan Surah Al-Kahfi" (Sabda Rasulullah s.a.w). Sesungguhnya ia keluar dari jalan antara Syam dan Iraq kemudian merosakkan kanan kirinya.
  • Dia akan fizikalnya berbentuk cacat, dan akan buta pada mata kirinya. Mata kanannya akan berkini tetapi ia akan jadi gelap (hitam). Dalam sebilangan hadis dia dirujuk sebagai makhluk satu mata. Dia akan menunggang keldai putih dimana setiap langkah akan dibentang sebatu, akan makan api dan menghembus asap, terbang atas tanah dan menyeberang laut.
  • Dia akan menipu para imam, mengajar mereka bahawa Syurga ialah Neraka dan sebaliknya.
  • Huruf Arab kaf-fa-ra (kafara, bermaksud "kafir") akan muncul pada dahinya dan akan dibaca oleh Muslim sebenar sama ada mereka boleh baca ataupun tidak.
    Huruf Arab untuk "kafir".


  • Dia boleh melihat dan mendengar pelbagai benda di banyak tempat pada masa yang sama.
  • Dia mempunyai kuasa untuk mengelirukan manusia.
  • Dia akan cuba meletakkan manusia pada takhta Tuhan.
  • Suatu hari pada musim kemarau, dia bakal menanya; adakah kau mahu api atau air? Jika anda memilih air itu bermakna yang anda minta adalah api, manakala jika anda minta api yang diberikan ialah air.
  • Dia akan mendakwa diri sebagai Tuhan dan akan menipu manusia dalam berfikir yakni dia telah bangun dari kematian. Salah satu orang khusus akan dia bunuh dan kemudian dia akan kini menghidupkan dia, sesudah itu Allah akan menghidupkan dia. Dia takkan mempunyai kuasa ini lagi. Pada sumber lain (menurut kepada siri Akhirat oleh Anwar al-Awlaki), seorang lelaki beriman akan datang dari Madinah terus ke Dajal, berdiri pada atas Uhud, dan dengan beraninya mendakwa Dajal adalah Dajal. Dajal kemudian akan menyoalnya: "Adakah anda akan percayakan saya (yakni sayalah tuhan) jika saya bunuh anda dan kemudian menghidupkan anda?". Dajal akan melakukan sedemikian dan selepas penghidupannya lelaki beriman akan berkata bahawa dia semakin tidak percayakan kepada ketuhanan Dajal.
  • Sesiapa yang menolak dan enggan percaya dengannya akan menderita kemarau dan kebuluran manakala sesiapa yang menerimanya akan hidup dalam kehidupan senang.
  • Sesetengah tradisi Islam mengaitkan yakni dia akan muncul pada Isfahan, dan dia akan membawa Yahudi Isfahan dan ramai bekas Muslim dan bekas Kristian menyokongnya.
  • Dia tidak berupaya memasuki Makkah atau Madinah.
  • Imam Mahdi akan menentangnya dengan nama Islam.
  • Dia akan dibunuh oleh Nabi Isa a.s. dekat pagar Ludd, di mana Israel terdapat kini.

Perlindungan daripada Fitnah[sunting | sunting sumber]

Nabi Muhammad s.a.w. mengingatkan para pengikutnya untuk membaca sepuluh ayat dari Surah Al-Kahfi sebagai perlindungan dari Dajal. Baginda juga mengingatkan para pengikutnya untuk berdoa, "Ya Allah! Aku berlindung dengan-Mu dari musibah Dajal." Baginda juga menyatakan terdapat tiada musibah yang lebih hebat daripada Dajal sejak penciptaan Nabi Adam a.s. hingga Hari Kebangkitan.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]