Deisme

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Deisme (daripada perkataan Bahasa Latin, deus, "Tuhan")[1][2][3] ialah satu fahaman falsafah dan teologi rationalistik[4] yang menolak dan menafikan Wahyu sebagai sumber dalam pengetahuan Ilahi dan menegaskan bahawa logik akal dan pemerhatian terhadap alam semula jadi adalah cukup untuk membuktikan kewujudan "Yang Maha Kuasa" atau "Dewa pencipta".[3][4][5][6][7] Deisme juga boleh didefinisikan sebagai suatu kepercayaan bahawa adanya Tuhan melalui pemikiran yang rasional semata tanpa bergantung terhadap agama yang diturunkan dan kuatkuasa agama. Deisme menekankan bahawa bukti kewujudan Tuhan itu diperlihatkan melalui alam semula jadi.

Pada zaman kehidupan Thomas Aquinas, penganut Kristian bergantung kepada dua sumber untuk mengenali Tuhan, iaitu melalui wahyu dan "alasan semula jadi". Kajian untuk mencari kebenaran melalui logik akal dipanggil sebagai "teologi semula jadi". Deisme juga adalah falsafah dimana peranan Tuhan hanyalah untuk mencipta alam semesta kemudian menarik diri atau menahan diri dari menganggu dan masuk campur proses alam dan manusia. Ketika Zaman Pencerahan, terutamanya di Britain dan Perancis, ahli-ahli falsafah bermula untuk menolak wahyu sebagai sumber pengetahuan dan hanya menggunakan logik akal untuk membenarkan sesuatu. Ahli falsafah seperti itu dipanngil Deists dan kedudukan falsafah yang mereka anjurkan itu dipanggil sebagai "Deisme".

Penggerak intelektual deisme mula merosot pada akhir abad ke-18. Sesetengah prinsip deisme tersebut terus hidup dalam sebahagian gerakan inteketual lain seperti unitarianisme. Sesetengah orang masih lagi menyokong kedudukan falsafah ini pada hari ini.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Deisme berasal dari perkataan Bahasa Latin dan Bahasa Yunani iaitu "deus" dicampurkan dengan kata apitan Bahasa Inggeris "-ism" . Perkataan "déiste" adalah bentuk terawal perkataan Deisme yang pertama kali digunakan di Perancis pada 1564 didalam karya seorang pengikut Calvinisme yang berbangsa Switzerland yang bernama Pierre Viret tetapi tidak diketahui secara umum sehingga di Perancis pada 1690 apabila seorang ahli falsafah Perancis Pierre Bayle menerbitkan karyanya yang bernama "Dictionnaire Historique et Critique" (Kamus Sejarah dan Kritikal) yang terkandung artikel berkaitan Pierre Viret. Pada asalnya, perkataan deisme dan ateisme berkongsi makna yang sama sehingga abad ke-17 kemudian mula untuk berubah makna bagi kedua-perkataan tersebut.



Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ R. E. Allen (ed) (1990). Kamus Ringkas Oxford. Akhbar Universiti Oxford.
  2. ^ "Deist - Definisi dan Lebih Banyak lagi dari Kamus Merriam-Webster Percuma". Merriam-webster.com. 2012. Diperoleh pada 2012-10-10.
  3. ^ a b Harper, Leland Royce (2020). "Sifat-sifat Dewa Deistic". Deism Multiverse: Mengubah Perspektif Tuhan dan Dunia. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield. hlm 47–68. ISBN 978-1-7936-1475-9. LCCN 2020935396.
  4. ^ a b Smith, Merril D., ed. (2015). "Deism". Dunia Revolusi Amerika: Ensiklopedia Kehidupan Harian. 1. Santa Barbara, California: Greenwood Publishing Group, cetakan ABC-Clio. ms 661-664. ISBN 978-1-4408-3027-3. LCCN 2015009496.
  5. ^ . Encyclopædia Britannica. 2012. Secara umum, deisme merujuk kepada apa yang boleh disebut agama semula jadi, penerimaan badan pengetahuan agama tertentu yang lahir dalam diri setiap orang atau yang dapat diperoleh dengan penggunaan akal dan penolakan pengetahuan agama apabila ia diperoleh melalui wahyu atau pengajaran mana-mana gereja.
  6. ^ Ensiklopedia Yahudi. 1906. Diperoleh pada 2012-10-10. DEISM: Sistem kepercayaan yang menyatakan keberadaan Tuhan sebagai penyebab segala sesuatu, dan mengakui kesempurnaannya, tetapi menolak wahyu dan pemerintahan Ilahi, yang menyatakan kesesuaian hukum-hukum semula jadi.
  7. ^ Gomes, Alan W. (2011). "Deism". Ensiklopedia Tamadun Kristian, 4 Jilid. Ensiklopedia Tamadun Kristian. doi: 10.1002 / 9780470670606.wbecc0408. ISBN 9781405157629. Deisme adalah pendekatan rasionalistik dan kritis terhadap teisme dengan penekanan pada teologi semula jadi. The deists berusaha untuk mengurangkan agama menjadi apa yang mereka anggap sebagai unsur yang paling asas dan dibenarkan secara rasional. Deisme bukanlah, ajaran yang benar bahawa Tuhan membasahi dunia seperti jam tangan dan membiarkannya berjalan sendiri, walaupun ajaran itu dipeluk oleh beberapa orang dalam gerakan itu.