Demokrasi di Bangladesh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Empat bintang dalam Lambang Negara Bangladesh mewakili empat prinsip asas perlembagaan: nasionalisme, sosialisme, sekularisme, dan demokrasi.

Demokrasi di Bangladesh mula diperkenalkan bila British memerintah Asia Selatan dari 1700 hingga 1947, di mana Bangladesh adalah antara tanah jajahan British yang pertama di benua kecil itu. Pada masa itu, gaya demokrasi Westminster diperkenalkan disebabkan kelaziman demokrasi di Britain pada masa itu. Sejak Bangladesh mencapai kemerdekaannya dari Pakistan pada 26 Mac 1971, Bangladesh memperkenalkan demokrasi berparlimen ke dalam sistem politiknya; Walau bagaimanapun, rampasan kuasa tentera pada tahun 1975 menghentikan proses itu. [1] Tetapi, Demokrasi di Bangladesh telah dipulihkan pada tahun 1991 melalui pindaan perlembagaan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bangladesh mencapai kedaulatan dari Pakistan pada 16 Disember 1971, menjadi sebuah negara yang ditubuhkan dengan kerangka demokrasi. [2] Selepas pembahagian India, Bangladesh (pada masa itu Bengal Timur) menjadi wilayah Pakistan. Liga Muslim Pakistan awal yang mendominasi politik telah gagal untuk membawa demokrasi liberal di negara itu. Selepas pilihan raya perundangan Bengali Timur, 1954, Liga Muslim Awami, membentuk kerajaan demokratik di Pakistan Timur. Pada tahun 1958, kerajaan di Pakistan Timur telah dipecat oleh pusat kerajaan. Kemudian, Rampasan Kuasa Pakistan 1958; Pergerakan Enam mata 1966; dan Pilihan Raya Umum Pakistan 1970 telah mengakibatkan kebangkitan nasionalisme Bengali dan gerakan pro-demokrasi di Pakistan Timur, yang mendorong Bangladesh kepada perjuangan pembebasan bersenjata pada tahun 1971. Akibatnya, Bangladesh ditubuhkan dengan institusi demokrasi sebagai terasnya.

Pemimpin pertama Bangladesh datang daripada Liga Awami, sebuah parti yang memainkan peranan penting dalam kempen untuk negeri Bengali yang berasingan. Parti Liga Awami menyelia pelaksanaan sistem demokrasi berparlimen seperti yang dinyatakan dalam Perintah Perlembagaan Sementara 1972. Tidak lama selepas itu, perlembagaan 1972 telah diluluskan oleh Dewan Perlembagaan pada 4 November 1972. [3]

Bangladesh selepas merdeka menyaksikan tiga parti politik berkuasa sehingga kini: Liga Awami, Parti Nasionalis Bangladesh dan Parti Jatiya. Selepas pembebasan, Liga Awami mula-mula membentuk satu kerajaan yang berasas di bawah pemimpinan Bapa Negara Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman. Pilihan raya umum pertama di Bangladesh telah dianjurkan pada 7 Mac 1973, mengikuti perlembagaan yang baru digubal, di mana Liga Awami memenangi mandat yang besar. Selepas tahun-tahun awal demokrasi, rejim Bangabandhu bermula pengerakannya ke arah sosialisme dengan menubuhkan negara sosialis satu parti pada tahun 1975, yang menyaksikan kejatuhan demokrasi pertama di Bangladesh. Kerajaan pada mulanya menyekat kebebasan awam dan kebanyakan akhbar diharamkan.

Selepas Pembunuhan Syeikh Mujibur Rahman pada 15 Ogos 1975, Bangladesh mengalami peraturan autoritarian selama dua dekad, dan menjalankan sekatan yang termasuk rejim tentera. Bangladesh mengalami rampasan kuasa tentera pada tahun 1975; walau bagaimanapun, nilai demokrasi berbilang parti dipromosikan semula selepas itu, tetapi tentera menggunakan rasuah dan ketetapan buruk untuk mewajarkan pengambilalihan dan kemudian Jeneral Ziaur Rahman dipilih sebagai presiden pada 1977. Pada tahun 1982, undang-undang tentera diumumkan semula oleh Jeneral HM Ershad selepas rampasan kuasa untuk menggulingkan rejim sebelumnya yang dipegang oleh pengganti Jeneral Ziaur Rahman, Abdus Sattar.

Pada tahun 1990, mahasiswa memicu pembangkangan dan pemberontakan massal di Bangladesh. Namun, pembentukan Kerajaan Sementara di bawah Hakim Shahabuddin Ahmed dan penyelenggaraan pemilihan Parlemen Nasional pada tanggal 27 Februari 1991 menyebabkan pengenalan kembali demokrasi di negara tersebut. Partai Nasionalis Bangladesh (BNP) memenangkan pemilihan umum pada tahun 1991 dan membentuk pemerintahan dengan Khaleda Zia sebagai Perdana Menteri. Sistem parlementer diperkenalkan kembali pada Agustus 1991 melalui Undang-Undang tentang Institusi (UU Kedua Belas) setelah referendum awam. Namun demikian, pemilihan kecil yang curang di Mirpur (1993) dan Magura (1994) menciptakan perpecahan di antara partai-partai politik, menimbulkan kecurigaan di kalangan pembangkang di tingkat nasional bahwa pemilihan mungkin tidak bebas dan adil di bawah pemerintahan partai kerajaan. Penunjukan 147 anggota parlemen pembangkang menghasilkan kebangkitan politik di negara itu, menuntut monarki sementara yang tidak selaras dengan Liga Awami, Parti Jatiya, dan Jamaat-e-Islami Bangladesh. Terlepas dari tuntutan ini, pemerintah BNP mengadakan pemilihan umum pada tanggal 15 Februari 1996, yang diboikot oleh sebagian besar partai pembangkang, menyebabkan pemilihan tersebut kehilangan status dan legitimasi internasional. Akibatnya, undang-undang disahkan selama sesi empat hari parlemen negara bagian ke-6 untuk membentuk sistem monarki sementara, yang dilembagakan sebagai amandemen ketiga belas. Ketentuan kelembagaan untuk pemilihan umum di bawah monarki sementara non-partai juga ditetapkan.

Pemilihan parlemen ketujuh terjadi pada 12 Juni 1996, selama monarki sementara. Liga Awami memperoleh majoriti dan menunjuk Perdana Menteri Sheikh Hasina untuk memimpin monarki. Menyusul pemilihan parlemen kedelapan pada 1 Oktober 2001, aliansi empat partai yang didominasi oleh BNP dan Jamaat, membentuk kerajaan baru di bawah Khaleda Zia. Namun, kepatuhan pemerintah terhadap batas usia sah untuk Ketua Mahkamah Agung menimbulkan kontroversi di antara para pembangkang mengenai ketidakberpihakan Ketua Penasihat dan ketua komisioner pemilihan umum. Konflik dimulai dengan penunjukan Kepala Penasihat yang diambil alih oleh Presiden Dr. Iajuddin Ahmed. Presiden mengumumkan keadaan darurat yang menyebabkan krisis politik Bangladesh 2006-2008, yang pada akhirnya mengakibatkan campur tangan militer tidak langsung dari Kepala Staf Angkatan Darat Jenderal Moeen U Ahmed dan penghapusan monarki sementara yang didukung militer. Tentara Bangladesh mengambil kendali dan mendirikan kerajaan sementara baru di bawah Kepala Penasihat Dr. Fakhrudin Ahmed. Pemerintah Ahmed awalnya mereformasi partai politik yang ada, menangkap para pemimpin dari dua partai politik utama, dan membentuk pengadilan khusus untuk musyawarah mereka. Namun, tindakan mereka banyak dikritik karena pelanggaran hak asasi manusia, penyensoran, dan pelanggaran kebebasan berbicara. Setelah dua tahun, Kerajaan Sementara terpaksa mengumumkan waktu dan jadwal pemilihan umum yang akan datang. Pemilihan parlemen kesembilan berlangsung pada 29 Desember 2008, dan Aliansi Besar, dipimpin oleh Liga Awami, membentuk kerajaan di bawah Sheikh Hasina.[3]

Tetapi di bawah kepimpinan Sheikh Hasina sejak 2008, Bangladesh mula mengalami kemunduran demokrasi. Pada 2011, Liga Awami yang memerintah telah meminda perlembagaannya dan memansuhkan sistem kerajaan pada masa itu. Kerajaan memulakan tindakan keras dan membersihkan pemimpin politik. Pada 2013, Jamaat-e-Islami Bangladesh telah diharamkan. Pilihan raya parlimen kesepuluh yang diadakan pada 5 Januari 2014, adalah tidak bebas dan adil. [4] Hampir semua parti pembangkang utama memulaukan pilihan raya dan menyebabkan Perikatan Besar Perdana Menteri yang dipimpin oleh Liga Awami, Sheikh Hasina memenangi majoriti besar. Pilihan raya itu turut dikritik oleh pemerhati asing. [5]

Pilihan raya parlimen kesebelas telah diadakan pada 30 Disember 2018, dan telah dimenangi oleh Liga Awami, yang turut dituduh untuk penipuan dan ketidakadilan undi.

Ketenteraan dan demokrasi[sunting | sunting sumber]

Sistem politik Bangladesh membolehkan tentera semakin terlibat dalam rangka politik negara. Sejak kemunculan semula demokrasi berparlimen pada tahun 1991, kewujudan dua parti politik utama ( Liga Awami dan Parti Kebangsaan Bangladesh ) - yang memegang dua ideologi polarisasi - membenarkan pergolakan awam berkembang apabila dua kem berbeza ideologi ditubuhkan, menyebabkan polarisasi tinggi negara. Perjuangan antara Liga Awami dan Parti Kebangsaan Bangladesh menjadikan orang awam menjadi partisan. [6] Bersama-sama dengan polarisasi awam, institusi juga terjejas oleh permusuhan antara kedua-dua parti politik kerana institusi awam terus terpolarisasi dan dipolitikkan; termasuk tentera. Tentera pada mulanya menjadi takut untuk melaksanakan kawalan awam kerana orang sering menganggap tentera memainkan politik partisan. Akibatnya, kedua-dua orang awam dan angkatan tentera kurang berminat untuk mewujudkan demokrasi awam. Ini mengakibatkan sejumlah besar pergolakan awam, seperti yang dilihat pada tahun 2007, dan kerana itu askar semakin tertarik untuk campur tangan dalam politik untuk menjaga demokrasi Bangladesh. [7]

Semasa era pasca 2009, undang-undang yang serupa dengan yang ditubuhkan pada era demokrasi 1991 hingga 2006 telah dikuatkuasakan yang memastikan lebih banyak kawalan awam ke atas angkatan tentera. Seorang perdana menteri yang dipilih secara awam menjadi ketua negara sekali lagi. Walaupun bekas pegawai tentera kekal dalam beberapa parti politik, tentera tidak mempunyai apa-apa kuasa dalam kepimpinan parti kerana parti-parti itu menjadi semakin dinastik dikendalikan. Kerajaan awam juga cenderung untuk mengurangkan pengaruh tentera dalam politik dan mengambil langkah untuk membenarkan lebih banyak kawalan institusi awam terhadap tentera. Namun, dalam era politik selepas era 2009, dilihat pihak tentera secara konsisten memihak kepada parti pemerintah dalam kerajaan. [7]

Nilai demokrasi[sunting | sunting sumber]

Walaupun Bangladesh berada di bawah rejim autoritarian, ia telah menjadi entiti demokratik untuk majoriti masa sejak negara itu ditubuhkan. Keadaan demokrasi boleh dinilai dengan melihat kepada pelanggaran prinsip teras demokrasi seperti yang telah ditetapkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu .

Kebebasan bersuara dan berpersatuan[sunting | sunting sumber]

Bangladesh telah mengalami serangan terhadap pelajar universiti - yang dianggap sebagai perintis gerakan akar umbi pada masa lalu - untuk mengubah pendapat politik mereka. Selepas pilihan raya 2018 diadakan, laporan penipuan undi muncul yang mencetuskan bantahan oleh Perikatan Demokratik Kiri. Bagaimanapun, kes kekejaman polis dan serangan terhadap penunjuk perasaan dilihat, kerana sekurang-kurangnya 50 aktivis mengalami kecederaan serius.

Pada September 2018, kerajaan Bangladesh memperkenalkan Akta Keselamatan Digital . Bagaimanapun, beberapa undang-undang dalam akta itu menjenayahkan kebebasan bersuara kerana beberapa kes orang awam yang didakwa didedahkan kerana menyiarkan komen anti-kerajaan dalam talian. Pada 2019, Bangladesh berada di kedudukan 44 daripada 100 dalam kebebasan bersih, dengan 0 daripada 100 mewakili kebebasan bersih yang sangat terhad. [8]

Media bebas dan bebas[sunting | sunting sumber]

Kewartawanan di Bangladesh telah berada di bawah tekanan yang hebat seperti yang terbukti dalam kedudukan negara itu dalam Indeks Kebebasan Akhbar Dunia . Bangladesh berada di 144 daripada 180 negara pada 2016, dan ranking itu hanya merosot apabila Bangladesh menerima 146 pada 2018, 150 pada 2019 dan 151 pada 2019. Amnesty International melaporkan bahawa halangan utama untuk membebaskan kewartawanan ialah beberapa saluran media di Bangladesh dipengaruhi oleh pemilik dan pengaruh politik, yang menghalang kepelbagaian pendapat. Pada 2016, beberapa wartawan berhujah bahawa kebebasan akhbar Bangladesh tidak pernah lebih disekat sejak negara itu kembali ke pemerintahan awam pada 1991. Amnesty International juga mendedahkan bahawa akhbar sering digeruni dengan ancaman keganasan fizikal dan kes jenayah terhadap wartawan . [9] Pada 2011, sekatan ke atas kebebasan akhbar mendapat kritikan antarabangsa selepas Setiausaha Negara AS ketika itu, Hillary Clinton menyuarakan kebimbangannya mengenai keadaan kebebasan akhbar di negara itu. [10]

Pengundi beratur untuk membuang undi

Pilihanraya yang bebas dan adil[sunting | sunting sumber]

Pilihan raya Bangladesh pada 2014 telah dicemari dengan dakwaan penyelewengan, seperti penindasan pengundi, undi palsu dan menawan gerai pengumpulan. Parti Nasionalis Bangladesh (BNP) dan sekutunya memboikot pilihan raya 2014 kerana tuntutan mereka terhadap kerajaan sementara yang sedia ada untuk mengawasi pilihan raya tidak dipenuhi. Ini menyebabkan Liga Awami memenangi pilihan raya umum walaupun 153 daripada 300 kerusi parlimen tidak bertanding. Menurut agensi pilihan raya, hanya 10% daripada penduduk yang layak membuang undi pada pilihan raya umum 2014. [11]

Tambahan pula, menjelang pilihan raya umum 2018, parti pembangkang mempersoalkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengenai sikap berkecuali kerana percaya mereka semakin berat sebelah terhadap parti pemerintah. Liputan media dan laporan daripada organisasi hak asasi manusia mendedahkan rancangan terperinci Liga Awami untuk penindasan pengundi dan penahanan aktivis pembangkang menjelang pilihan raya umum 2018. Parti pemerintah dan sekutunya memenangi 288 daripada 300 kerusi parlimen, yang menimbulkan kebimbangan serius terhadap kesahihan pilihan raya yang diadakan kerana pilihan raya sebelum ini yang diadakan oleh kerajaan sementara dari 1991 hingga 2008 biasanya menyebabkan kurang daripada 48% daripada kerusi akan pemenang pilihanraya. [12]

Kebebasan badan kehakiman[sunting | sunting sumber]

Perlembagaan Bangladesh membenarkan Presiden melantik Ketua Hakim Negara Bangladesh selepas mendapat nasihat daripada Perdana Menteri. Kebimbangan kes mahkamah yang bermotifkan politik terus timbul, dan kebimbangan mengenai badan kehakiman yang dilantik secara politik yang memihak kepada kerajaan serentak adalah perdebatan yang dipertikaikan di Bangladesh. Pada 2010, 6788 daripada 10,489 kes yang disemak oleh jawatankuasa berkaitan parti pemerintah telah digugurkan kerana kementerian undang-undang mencadangkan bahawa kes itu 'bermotifkan politik'. [13]

Mahkamah rendah dan tinggi telah menghadapi pelbagai tuduhan rasuah dan rasuah. Beberapa ahli parti pemerintah yang didakwa terlibat dalam skandal rampasan tanah dan rasuah tidak 'bertanggungjawab' pada 2010. [13]

Ketelusan dan akauntabiliti dalam pentadbiran awam[sunting | sunting sumber]

Menggunakan kedudukan kuasa untuk memberi nikmat kepada saudara mara, penyokong dan rakan-rakan dianggap sebagai satu norma dalam politik Bangladesh. Kebanyakan pemimpin Bangladesh telah didakwa terlibat dalam skandal rasuah besar sama ada secara langsung atau tidak langsung. [14]

Menghormati hak asasi manusia dan kebebasan[sunting | sunting sumber]

Pelanggaran hak asasi manusia di Bangladesh berlaku dalam bentuk pembunuhan di luar undang-undang dan penyeksaan tahanan dan kematian. Dianggarkan 154 pembunuhan kehakiman tambahan pada 2009 dan 127 lagi kematian telah disahkan melalui luar undang-undang pada 2010, dengan jumlah yang lebih besar dijangka. [15]

Walaupun undang-undang tempatan melarang keganasan fizikal atau penyeksaan mental terhadap tahanan dan banduan oleh agensi kerajaan, undang-undang ini secara rutin dilanggar, dan dalam kes tertentu, mangsa akan ' hilang ' dengan berkesan. Dari 2007 hingga 2008, beberapa ahli perniagaan dan ahli politik terkemuka telah dikenakan perbicaraan atas tuduhan seperti rasuah kewangan, pengelakan cukai dan rasuah. Beberapa pemimpin politik tertinggi kemudiannya tertakluk kepada penyeksaan mental dan fizikal semasa tahanan. [15]

Kes-kes seperti kekejaman polis pada awal 2019 terbukti, kerana polis menggunakan kekerasan untuk menyuraikan 50,000 penunjuk perasaan, mengakibatkan seorang maut dan lebih 50 cedera. 

Kualiti demokrasi[sunting | sunting sumber]

Bangladesh mempunyai peratusan keluar mengundi yang besar pada 2009 dan 2018 sebanyak 80%. [16] Walau bagaimanapun, pembezaan idea politik untuk orang awam untuk mengundi menjadi terhad disebabkan oleh halangan kemasukan yang tinggi yang memerlukan jumlah sumber yang besar, yang menyebabkan hanya sebahagian kecil penduduk yang mempunyai keupayaan untuk menjalankan kempen politik. Segmen kecil kelas politik yang dibahagikan di kalangan parti politik sedia ada menyebabkan beberapa alternatif dasar baharu dibentangkan kepada umum. Selepas pilihan raya, hanya beberapa prosedur untuk akauntabiliti tersedia kepada orang ramai untuk pegawai yang dipilih. Selepas pilihan raya, ahli parlimen (MP) sering bertindak sebagai 'penjaga pintu' dasar parti di kawasan mereka daripada melayani kepentingan pengundi mereka. Pengundi sering merasakan bahawa Ahli Parlimen mereka yang dipilih sama ada tidak pernah melawat kawasan mereka atau jarang melawat. Pengundi yang sama juga merasakan bahawa interaksi antara Ahli Parlimen dan pengundi mereka adalah penting untuk penglibatan positif dan untuk memantau prestasi mereka di parlimen. Dalam tinjauan lain ke atas Ahli Parlimen, hanya 35 daripada pegawai yang dipilih percaya bahawa mereka dipertanggungjawabkan kepada pengundi mereka. Ahli-ahli parlimen juga sering tidak mengetahui semua masalah di kawasan pilihan raya mereka, kerana undang-undang membenarkan ahli parlimen mewakili kawasan yang bukan mereka berasal. Ahli parlimen juga mungkin tidak mengetahui isu kritikal di kawasan mereka kerana mereka berpangkalan di Dhaka, bukannya dalam komuniti mereka. [17]

Parti-parti politik di Bangladesh juga sering distrukturkan dengan cara kepimpinan parti kekal dinasti. Hasilnya, anak-anak pemimpin politik dijangka menjadi pemimpin parti masa depan. Perubahan yang jarang berlaku dalam kepimpinan parti mengurangkan keupayaan ahli parti yang lebih muda untuk memperoleh kedudukan yang lebih tinggi, yang juga mengurangkan kepelbagaian dan pembezaan dasar parti. [17]

Perkara 70 perlembagaan juga menghalang ahli parti untuk mengundi menentang dasar yang dikemukakan oleh ahli parti lain dalam parti yang sama. Ini juga mengurangkan keupayaan ahli parlimen untuk mengundi demi kepentingan pengundi mereka, kerana terpaksa mengundi demi kepentingan parti. [17]

  1. ^ "Bangladesh and its confusion on democracy". bdnews24.com (Opinion) (dalam bahasa Inggeris). 2015-05-23. Dicapai pada 2020-06-01.
  2. ^ "A short history of Bangladesh Independence Day". The Independent (dalam bahasa Inggeris). 2019-03-26. Dicapai pada 2020-06-01.
  3. ^ a b Ahamed, Emajuddin (2004), May, R.J.; Selochan, Viberto (penyunting), "THE MILITARY AND DEMOCRACY IN BANGLADESH", The Military and Democracy in Asia and the Pacific, ANU Press: 101–118, ISBN 978-1-920942-01-4, JSTOR j.ctt2jbj1g.12 Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":0" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  4. ^ Riaz, Ali (2020-09-21). "The pathway of democratic backsliding in Bangladesh". Democratization. 28: 179–197. doi:10.1080/13510347.2020.1818069. ISSN 1351-0347.
  5. ^ Chowdhury, Syed Tashfin (7 January 2014). "Violent Bangladesh poll 'not credible'". Al Jazeera. Dicapai pada 9 March 2022.
  6. ^ Rashiduzzaman, M. (March 1997). "Political Unrest and Democracy in Bangladesh". Asian Survey. 37 (3): 254–268. doi:10.2307/2645662. JSTOR 2645662.
  7. ^ a b Wolf, Siegfried O. (2013). "Civil-Military Relations and Democracy in Bangladesh". SSRN Working Paper Series (dalam bahasa Inggeris). doi:10.2139/ssrn.2773091. ISSN 1556-5068. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":1" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  8. ^ "World Report 2020: Rights Trends in Bangladesh". Human Rights Watch (dalam bahasa Inggeris). 2020-01-15. Dicapai pada 2020-06-02.
  9. ^ "Caught Between Fear and Repression" (PDF). Amnesty International. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2018-01-15.
  10. ^ "Signing into eresources, The University of Sydney Library". login.ezproxy1.library.usyd.edu.au. Dicapai pada 2020-06-01.
  11. ^ Barry, Ellen (2014-01-06). "Bangladesh's Governing Party Wins Vote Amid Unrest". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0362-4331. Dicapai pada 2020-06-02.
  12. ^ Rabbee, Shafquat. "A deeper look at the Bangladesh election". Al Jazeera. Dicapai pada 2020-06-02.
  13. ^ a b Islam, Syful. "Bangladesh: Where The Judiciary Can Be An Obstacle To Justice" (PDF). Global Integrity. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2022-02-15. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":2" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  14. ^ Mahmood, Shakeel. "Public procurement and corruption in Bangladesh confronting the challenges and opportunities".
  15. ^ a b "State of Human Rights in Bangladesh – South Asia Journal" (dalam bahasa Inggeris). 22 September 2011. Dicapai pada 2020-06-02."State of Human Rights in Bangladesh – South Asia Journal". 22 September 2011. Retrieved 2020-06-02. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":3" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  16. ^ "Nearly 80% voter turnout". Dhaka Tribune. 2018-12-31. Dicapai pada 2020-06-02.
  17. ^ a b c Meisburger, Tim. "Strengthening Democracy in Bangladesh" (PDF). The Asia Foundation. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2013-01-27. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":4" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza