Didit Hediprasetyo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Didit Hediprasetyo Djojohadikusumo
Kelahiran
Ragowo Hedi Prasetyo Djojohadikusumo

(1984-03-22) 22 Mac 1984 (umur 40)
WarganegaraIndonesia
PendidikanParsons The New School for Design, New York City
Parsons Paris[1]
Label
Didit Hediprasetyo
Ibu bapaPrabowo Subianto Djojohadikusumo
Titiek Soeharto
SaudaraSoemitro Djojohadikoesoemo (datuk sebelah bapa)
Soeharto (datuk sebelah ibu)
Siti Hartinah (nenek sebelah ibu)
Hashim Djojohadikusumo (bapa saudara sebelah bapa)
Tutut Soeharto (ibu saudara sebelah bapa)
Tommy Soeharto (bapa saudara sebelah ibu)
J. Soedradjad Djiwandono (bapa saudara mertua)
Probosutedjo (bapa saudara tiri)
AnugerahSilver Thimble Award of Parsons Paris

Ragowo Hediprasetyo Djojohadikusumo atau Didit Hediprasetyo Djojohadikusumo (lahir 22 Mac 1984) ialah seorang pereka fesyen dan sosialit Indonesia yang berpusat di Paris, Perancis. Anak tunggal kepada calon pemilihan presiden Indonesia 2014, Prabowo Subianto Djojohadikusumo dan Titiek Soeharto, anak perempuan presiden kedua Indonesia, Soeharto. Beliau merupakan pereka kedua selepas Karl Lagerfeld dan pereka Asia pertama untuk mereka bentuk dalaman dan luaran BMW Individual Series 7 yang menghasilkan hanya lima unit di seluruh dunia.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Hediprasetyo dilahirkan di Jakarta, Indonesia, anak lelaki tunggal Prabowo Subianto Djojohadikusumo,[2] bekas komander Kopassus dan Kostrad Indonesia, ahli perniagaan dan calon pemilihan presiden Indonesia, 2014 dari Parti Gerakan Indonesia Raya atau GERINDRA[3] dan Titiek Soeharto, anak perempuan presiden Indonesia kedua, Soeharto dan Siti Hartinah. Dari sebelah bapanya, belau merupakan cucu Sumitro Djojohadikusumo, seorang ahli ekonomi terkemuka, Menteri Perindustrian dan Perdagangan (1950-1951) dan Menteri Kewangan Indonesia (1952-1953 dan 1955-1956).Beliau juga merupakan anak saudara lelaki dari orang terkaya ke-39 di Indonesia, Hashim Djojohadikusumo[4] dan anak saudara lelaki seorang ahli perniagaan dan sosialit Tommy Suharto.

Sejak zaman kanak-kanak, Hediprasetyo selalu ingin belajar banyak perkara sehingga beliau sukar untuk memilih apa yang dimahukan. Beliau mahu menjadi seorang pelukis, jurugambar, ahli sejarah, pengarah teater dan ahli perniagaan. Didit kemudian menyertai bengkel teater Shakespeare di Harvard Extension School. Inilah permulaan minatnya terhadap fesyen, kemudian berminat untuk belajar tentang fesyen dan mengambil reka bentuk fesyen utama. Untuk memperkaya pengetahuannya, beliau juga mengambil kursus lukisan, fotografi dan seni.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Hediprasetyo taat belajar dari Parsons School of Design yang berprestij di Paris pada tahun 2007 dan berpindah ke Indonesia di mana beliau bekerja seketika, sebelum memutuskan untuk melancarkan label eponimnya, Didiet Hediprasetyo, yang beribu pejabat di Paris.

Pereka ini menyampaikan pameran couture Spring/Summer 2010 yang pertama di salon Hotel Crillon pada Januari 2010, menawarkan gaun korset dan skirt dan seluar pendek yang dipasang, dan telah sejak itu mempersembahkan koleksi selama minggu Couture. "Saya cuba memberi tumpuan kepada pelanggan muda dan menawarkan mereka couture dengan sentuhan moden," katanya pada 2012,[5] "Wanita ideal saya adalah orang yang sangat berbudaya, yang memahami budaya timur dan barat dan yang menghargai estetika zaman couture, tetapi yang pada masa yang sama tidak mengambil terlalu serius. Dia hidup dalam dunia yang realistik. Dia mungkin memakai couture untuk minum kopi dengan rakan atau pergi ke pantai memakai tangki ringkas dan pendek. "

Hediprasetyo sering mengangguk asal-usulnya dengan bahasa Indonesia termasuk Songket, selendang tangan tradisional Indonesia, dalam koleksinya.[6]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Hediprasetyo dilahirkan di kedua keluarga paling kuat di Indonesia, secara ekonomi dan politik. Beliau adalah sebahagian daripada perniagaan dan ekonomi Indonesia yang paling berpengaruh, keluarga Djojohadikusumo dan di sisi ibunya, merupakan sebahagian dari keluarga Cendana, nama Cendana adalah nama jalan yang datuknya, presiden Indonesia kedua, Soeharto dan keluarga.

Hediprasetyo juga dikenali kerana mempunyai gaya hidup glamor di kalangan masyarakat tinggi Jakarta, kalangan teman-temannya termasuk Adinda Bakrie-Ong, anak saudara ahli politik dan ahli perniagaan, Aburizal Bakrie, pelakon Indonesia yang paling terkenal, Dian Sastrowardoyo, Aliya Rajasa, anak perempuan ahli politik dan calon Wakil Presiden bapanya, Hatta Rajasa dan anak menantu Susilo Bambang Yudhoyono dan Ronald Liem, penerbit majalah sosialit dan masyarakat tinggi, Prestige.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Didit Hediprasetyo". Didit Hediprasetyo Official Website. Dicapai pada 27 June 2015.
  2. ^ "Didit Hediprasetyo, Putra Prabowo yang Mendunia". Tempo.co. Dicapai pada June 28, 2015.
  3. ^ "Son's presence brings out Prabowo's fatherly side". The Jakarta Post. Dicapai pada 27 June 2015.
  4. ^ "#39 Hashim Djojohadikusumo". Forbes. Dicapai pada 27 June 2015.
  5. ^ Kolesnikov-Jessop, Sonia (February 2012), Didit Hediprasetyo - The Interview Diarkibkan 2017-11-07 di Wayback Machine, couturenotebook.com
  6. ^ Kolesnikov-Jessop, Sonia (January 2014) Spring 2014 Haute Couture: Didit Hediprasetyo Gives Songket a Houndstooth Twist Diarkibkan 2017-11-07 di Wayback Machine, couturenotebook.com

Pautan luar[sunting | sunting sumber]