Falsafah teori

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Bahagian moden falsafah ke dalam falsafah teori dan falsafah amali[1][2] berasal daripada kategori Aristotle tentang falsafah semula jadi dan falsafah moral.[3] Yang satu mempunyai teori untuk objeknya, dan yang lain amali.[1]


Gambaran keseluruahn[sunting | sunting sumber]

Di Denmark,[4] Finland,[5] Jerman,[6] Belanda,[7] Sweden,[8] dan Amerika Syarikat[9] kursus dalam falsafah teori dan amali diajar berasingan, dan merupakan ijazah yang berasingan. Negara lain mungkin menggunakan skema yang serupa. Contohnya, beberapa universiti Scotland membahagi falsafah kepada logik, metafizik, dan etika tetapi dalam kebanyakan universiti di seluruh dunia, falsafah diajar sebagai mata pelajaran yang tunggal. Terdapat juga mata pelajaran falsafah yang disatukan dalam beberapa universiti Sweden seperti Södertörns Högskola.

Falsafah teori kadangkala dikelirukan dengan falsafah analisis tetapi falsafah analisis ialah gerakan falsafah, merangkup idea dan kaedah tertentu tetapi membicarakan semua perkara subjek falsafah. Manakala falsafah teori ialah cara mengatur soalan falsafah kepada dua kategori yang berlainan dalam konteks suatu kurikulum.

Subjek falsafah teori[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Immanuel Kant, Lectures on Ethics, Cambridge University Press, 2001, p. 41 ("On Universal Practical Philosophy"). Original text: Immanuel Kant, Kant’s Gesammelte Schriften, Band XXVII – Moralphilosophie, 1. Hälfte, 1974, p. 243.
  2. ^ Albert Schwegler, A History of Philosophy in Epitome, D. Appleton, 1877, p. 312.
  3. ^ Aristotle, Metaphysics, Book 1.
  4. ^ Solvang, Lin (3 June 2015). "Theoretical Philosophy". mcc.ku.dk (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 31 January 2017.
  5. ^ "Theoretical Philosophy - University of Helsinki". www.helsinki.fi. Dicapai pada 30 January 2017.
  6. ^ "Theoretical Philosophy | Philosophisches Seminar - English". www.blogs.uni-mainz.de (dalam bahasa Jerman). Dicapai pada 31 January 2017.
  7. ^ "Theoretical Philosophy". Universiteit Utrecht (dalam bahasa Inggeris). 5 December 2014. Dicapai pada 31 January 2017.
  8. ^ "Theoretical Philosophy | Department of Philosophy, Lund University". www.fil.lu.se (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-11-17. Dicapai pada 30 January 2017.
  9. ^ "Theoretical Philosophy | Philosophy". uwm.edu. Dicapai pada 31 January 2017.

Templat:Topik falsafah