Felipe VI dari Sepanyol

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Felipe VI
Raja Sepanyol
Pemerintahan19 Jun 2014 – kini
Penabalan19 Jun 2014
Didahului olehJuan Carlos I
Waris sahLeonor, Puteri Asturias
Perdana MenteriPedro Sánchez
Keputeraan (1968-01-30) 30 Januari 1968 (umur 56)
Madrid, Sepanyol
PasanganLetizia Ortiz Rocasolano (2004–kini)
AnakandaLeonor, Puteri Asturias
Infanta Sofía
Nama penuh
Felipe Juan Pablo Alfonso de Todos los Santos de Borbón y Grecia
KerabatRumah Bourbon[1]
AyahandaJuan Carlos I dari Sepanyol
BondaSophia dari Greece dan Denmark
AgamaGereja Roman Katolik

Felipe VI (Sebutan Sepanyol: [feˈlipe]; lahir di Madrid, Sepanyol, 30 Januari 1968; umur 56 tahun, ditansir sebagai Felipe Juan Pablo Alfonso de Todos los Santos de Borbón y Grecia) ialah Raja Sepanyol kini, mewarisi takhta tersebut pada 19 Jun 2014 selepas ayahandanya Juan Carlos I turun takhta.[2][3][4] Sebagai pewaris sah takhta sebelum ini, baginda memakai gelaran Putera Asturias, dan menyokong kerja-kerja kedermawanan dan galakan persahabatan antarabangsa antara negara di mana bahasa Sepanyol dituturkan.

Sesuai dengan Perlembagaan Sepanyol, sebagai raja, baginda ialah ketua negara dan Panglima Tertinggi Angkatan Tentera Sepanyol,[5][6] dan juga memainkan peranan menggalakkan hubungan dengan Ibero-Amerika yakni "negara-negara masyarakat bersejarahnya".[5][6] Isteri baginda ialah Ratu Letizia. Mereka mempunyai dua puteri, yang sulung Leonor, Puteri Asturias, ialah waris sah baginda.

Keputeraan[sunting | sunting sumber]

Felipe lahir di Madrid, [7] baginda adalah anak ketiga dan satu-satunya putera kepada Raja Juan Carlos I dan Permaisuri Sofía. [8] Nama baptis lengkapnya adalah Felipe Juan Pablo Alfonso de Todos los Santos de Borbon y de Grecia, terdiri dari nama-nama raja Sepanyol pertama dari Wangsa Bourbon ( Felipe V), datuknya (Juan, Comte Barcelona dan Raja Pavlos dari Yunani), datuk buyundanya Raja Alfonso XIII dan Semua Orang Kudus (de Todos los Santos) sepertimana yang menjadi adat dalam kalangan orang wangsa Bourbon. [9] Orang tua baptisnya adalah nenda sebelah ayahanda, Infante Juan, Comte Barcelona, dan nendanya, Putri Victoria Eugenie dari Battenberg.

Beberapa bulan sebelum ulang tahunnya yang kelapan, diktator yang berkuasa Jeneral Francisco Franco meninggal, dan ayahandanya menjadi Raja. Dalam penampilan rasmi pertamanya, Felipe menghadiri proklamasi ayahandanya sebagai Raja Sepanyol pada 22 November 1975.

Keterlibatan lain[sunting | sunting sumber]

Dalam Tentera Sepanyol[sunting | sunting sumber]

Baginda menjalani latihan dalam Maktab Tentera Umum Zaragoza pada September 1985[10][11][12] dan menghabiskan latihannya sebulan kemudian.[13] Baginda dinaikkan pangkat pada Julai tahun berikutnya sebagai kadet leftenan kedua,[14] baginda turut berpindah ke Sekolah Tentera Laut Diraja di Pontevedra dalam briged ketiga pada bulan September tahun sama.[15]

Sebagai ahli sukan Olimpik[sunting | sunting sumber]

Baginda merupakan salah seorang anggota dari pasukan belayar Olimpik Sepanyol pada temasya Sukan Musim Panas di Barcelona pada tahun 1992; kedua-dua mamandanya pernah menyertai pasukan belayar Yunani pada temasya musim panas di Roma 1960 (ibunya terpilih sebagai pemain pengganti), dan ayahanda serta kakakanda Felipe juga pernah pelayar Olimpik untuk Sepanyol.[16] Felipe mengambil bahagian dalam upacara pembukaan sebagai pembawa bendera untuk pasukan Sepanyol.

Keluarga[sunting | sunting sumber]

Pernikahan dan anak[sunting | sunting sumber]

Felipe dikaitkan dengan beberapa wanita yang memenuhi syarat, tetapi hanya ada dua teman wanita terkenal: bangsawan wanita Sepanyol Isabel Sartorius, sekitar 1989-1991, putri dari Vicente Sartorius y Cabeza de Vaca yang dipandang tidak baik oleh keluarga kerajaan kerana ibunya ketagihan kokain,[17] dan model Norway Eva Sannum, yang menjadi model pakaian dalam.[18] Ketika Felipe akhirnya mula menjalin hubungan serius, tidak ada yang disyaki sebelum pengumuman rasmi pertunangan Putera pada 1 November 2003 dengan Letizia Ortiz y Rocasolano, seorang wartawan televisyen yang telah berkahwin sebelumnya. Pasangan ini berkahwin pada pagi hari 22 Mei 2004 di Katedral Almudena, Madrid dihadiri beberapa keluarga kerajaan Eropah saat ini. [8] Pernikahan disiarkan secara global dengan lebih dari 25 juta penonton televisyen di Sepanyol sahaja.

Felipe dan Letizia mempunyai dua anak perempuan: Leonor, Putri Asturias, lahir pada 31 Oktober 2005, dan Infanta Sofía, lahir pada 29 April 2007.

Memerintah[sunting | sunting sumber]

Pada 2 Jun 2014, Juan Carlos mengumumkan niatnya untuk turun takhta. Kerana Perlembagaan Sepanyol tidak menyediakan mekanisme khusus mengenai turun takhta dan penggantian kerajaan, Kabinet Sepanyol mula membincangkan mengenai undang-undang organik untuk menetapkan penggantian Felipe pada 3 Jun. Undang-undang harus disahkan oleh majoriti dari seluruh ahli Kongres Timbalan, majlis rendah Cortes Generales (Parlimen). Menurut Isa Posada, Presiden Kongres Timbalan, Felipe boleh saja mengisytiharkan dirinya sebagai raja pada 18 Jun. [19] Pada 4 Jun, surat khabar El Negara melaporkan bahawa Felipe memang akan mengisytiharkan dirinya sebagai raja pada tarikh 18 Jun. [4]

Felipe naik takhta pada tengah malam tarikh 19 Jun; ayahnya telah menandatangani instrumen formal turun takhta hanya beberapa jam sebelumnya. [2] Keesokan paginya, setelah menerima selempang kerajaan dari ayahnya, ia secara rasmi dinobatkan dalam sebuah upacara yang diadakan di Cortes. Selepas naik takhta, ia menjadi raja termuda di Eropah, sembilan bulan lebih muda dari Raja Willem-Alexander dari Belanda.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "His Majesty the King Juan Carlos". The Royal Household of His Majesty the King. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-02-18. Dicapai pada 2014-06-23.
  2. ^ a b "Felipe takes over as king of Spain". BBC News. 18 Jun 2014.
  3. ^ Govan, Fiona (13 Jun 2014). "Spain will have two kings and two queens". The Telegraph. Dicapai pada 14 Jun 2014.
  4. ^ a b Garea, Fernando; Fabra, María (3 Jun 2014). "Coronation of Prince Felipe to take place on June 18". El Pais.
  5. ^ a b (Sepanyol) Título II. De la Corona. Es.wikisource.org. Dicapai 21 Jun 2014.
  6. ^ a b Title II, Article 56, Subsection 1, Text:
    Raja adalah Ketua Negara, lambang kesatuan dan keabadian. Dia mengadili dan sederhana fungsi biasa institusi, dianggap perwakilan tertinggi Negara Sepanyol dalam hubungan antarabangsa, terutama dengan negara-negara masyarakat bersejarahnya, dan melaksanakan fungsi secara tegas yang diberikan kepadanya oleh perlembagaan dan undang-undang
    El Rey es el Jefe del Estado, símbolo de su unidad y permanencia, arbitra y modera el funcionamiento regular de las instituciones, asume la más alta representación del Estado español en las relaciones internacionales, especialmente con las naciones de su comunidad histórica, y ejerce las funciones que le atribuyen expresamente la Constitución y las leyes
  7. ^ "Don Felipe de Borbon, principe de Asturias". Elpais.com. Text "Edición impresa" ignored (bantuan); Text "EL PAÍS" ignored (bantuan)
  8. ^ a b . Casareal.es http://www.casareal.es/ES/Actividades/Paginas/actividades_actividades_detalle.aspx?data=12022. Unknown parameter |Title= ignored (|title= suggested) (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  9. ^ "Casa de Su Majestad el Rey de España - SM el Rey Don Felipe VI". Casareal.es.
  10. ^ Yárnoz, Carlos (3 August 1985). "Don Felipe de Borbón ingresará en la Academia Militar de Zaragoza el 2 de septiembre". El Pais (dalam bahasa Spanish). Dicapai pada 26 February 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  11. ^ "Boletín Oficial del Estado". Boe.es. Dicapai pada 2018-06-20.
  12. ^ Yárnoz, Carlos (3 September 1985). "El Príncipe de Asturias comienza su formación militar". El Pais (dalam bahasa Spanish). Dicapai pada 26 February 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  13. ^ Valdecantos, Camilo (11 October 1985). "Príncipe Felipe concluye la primera fase de su formación en la Academia de Zaragoza". El Pais (dalam bahasa Spanish). Dicapai pada 26 February 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  14. ^ "Boletín Oficial del Estado". Boe.es. Dicapai pada 2018-06-20.
  15. ^ "El Príncipe de Asturias, guardia marina en la Escuela Naval". El Pais (dalam bahasa Spanish). 2 September 1986. Dicapai pada 26 February 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  16. ^ "Felipe, Crown Prince de Borbon Bio, Stats, and Results | Olympics at Sports-Reference.com". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-05. Dicapai pada 2014-06-22.
  17. ^ www.lavanguardia.com
  18. ^ www.diezminutos.es
  19. ^ "Spanish politicians lay out abdication timetable". BBC News. 3 Jun 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Felipe VI dari Sepanyol
Cabang kadet bagi Dinasti Capet
Tarikh keputeraan: 30 Januari 1968
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Juan Carlos
Raja Sepanyol
2014–kini
Pemegang jawatan kini
Waris sah:
Leonor, Puteri Asturias
Kerabat diraja Sepanyol
Kosong
  Gelaran dipegang dahulu oleh  
Alfonso dari Bourbon
Putera Asturias
Putera Viana

1977–2014
Diikuti oleh:
Leonor dari Bourbon
Kosong
  Gelaran dipegang dahulu oleh  
Charles dari Austria
Putera Girona, Duke Montblanc,
Count Cervera, Lord Balaguer

1990–2014
Sukan Olimpik
Didahului oleh
Infanta Cristina
Pembawa bendera  Sepanyol
Barcelona 1992
Diikuti oleh:
Luis Doreste