Fotografi merpati

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Merpati dengan kamera mini Jerman, barangkali sepanjang Perang Dunia Pertama

Fotografi merpati ialah teknik fotografi udara yang ditemui pada 1907 oleh ahli farmasi Jerman, Julius Neubronner, yang juga menggunakan merpati untuk menghantar ubat. Merpati pos dilengkapi dengan tali pinggang aluminium yang boleh dilekatkan pada kamera penundaan waktu mini yang ringan. Permohonan paten Jerman Neubronner pada awalnya ditolak, tetapi diberikan pada Disember 1908 setelah beliau menghasilkan foto asal yang diambil oleh burung merpati. Beliau menerbitkan teknik ini di Pameran Fotografi Antarabangsa Dresden 1909, dan menjual beberapa gambar sebagai poskad di Pameran Penerbangan Antarabangsa Frankfurt dan di Pameran Udara Paris 1910 dan 1911.

Pada mulanya, potensi ketenteraan fotografi merpati untuk pengintipan udara kelihatan menarik. Ujian medan perang dalam Perang Dunia I memberikan hasil yang menggembirakan, tetapi teknologi peningkatan merpati bergerak untuk merpati pos memberi kesan terbesar. Kerana kesempurnaan penerbangan pantas semasa perang, minat tentera terhadap fotografi merpati semakin pudar dan Neubronner meninggalkan eksperimennya. Idea ini dihidupkan kembali secara ringkas pada 1930-an oleh pembuat jam tangan Switzerland, dan dilaporkan oleh tentera Jerman dan Perancis juga. Walaupun merpati perang digunakan secara meluas sepanjang Perang Dunia II, tidak jelas sejauh mana, jika ada, burung terlibat dalam pengintaian udara. Agensi Perisikan Pusat Amerika Syarikat (CIA) kemudiannya membangunkan kamera berkuasa bateri yang direka untuk fotografi merpati pengintipan; perincian penggunaannya tetap dirahsiakan.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Brons, Franziska (2006), "Bilder im Fluge: Julius Neubronners Brieftaubenfotografie", Fotogeschichte (dalam bahasa Jerman), 26 (100): 17–36.
  • Gradenwitz, Alfred (1908), "Les pigeons photographes", L'Illustration (dalam bahasa Perancis) (3429): 322ff.
  • Neubronner, Julius (1909), Die Brieftaubenphotographie und ihre Bedeutung für die Kriegskunst, als Doppelsport, für die Wissenschaft und im Dienste der Presse. Nebst einem Anhang: 'Die Kritik des Auslandes' (dalam bahasa Jerman), Dresden: Wilhelm Baensch.
  • Neubronner, Julius (1910), "Die Photographie mit Brieftauben", dalam Wachsmuth, Richard (penyunting), Denkschrift der Ersten Internationalen Luftschiffahrts-Ausstellung (Ila) zu Frankfurt a.M. 1909 (dalam bahasa Jerman), Berlin: Julius Springer, m/s. 77–96, OCLC 44169647.
  • Oelze, Friedrich Wilhelm (1910), Brieftaubensport und Brieftaubenphotographie, Miniatur-Bibliothek für Sport und Spiel (dalam bahasa Jerman), 30, Leipzig, Berlin, Frankfurt a. M., Paris: Grethlein, OCLC 251937979.
  • Wittenburg, Jan-Peter (2007), "Photographie aus der Vogelschau: zur Geschichte der Brieftaubenkamera", Photo Deal (dalam bahasa Jerman), 4 (59): 16–22.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]