Frithjof Schuon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Biografi[sunting | sunting sumber]

Schuon lahir di Basel, Switzerland, pada tarikh 18 Jun 1907. Ayahnya adalah penduduk asal selatan Jerman, sementara ibunya berasal dari keluarga Alsatian. ayah Schuon merupakan seorang pemain biola konser, dan rumah tangga adalah salah satu yang tidak hanya muzik tapi sastera dan budaya spiritual hadir. Schuon tinggal di Basel dan bersekolah di sana sampai kematiannya ayahnya, selepas ibunya kembali dengan kedua-dua anaknya laki muda untuk keluarganya di berhampiran Mulhouse, Perancis, di mana Schuon terpaksa menjadi Warga Negara Perancis. Setelah menerima latihan awal dalam Bahasa Jerman, beliau menerima pendidikan di kemudian hari dalam bahasa Perancis dan dengan demikian menguasai kedua bahasa awal dalam hidup.

Dari masa mudanya, cari Schuon untuk kebenaran metafizik menuntunnya membaca Upanishad dan Bhagavad Gita. Sementara masih tinggal di Mulhouse, ia menemukan karya-karya ahli falsafah Perancis dan orientalis René Guenon, yang bertugas untuk mengesahkan intuisi intelektual dan yang memberikan sokongan bagi prinsip-prinsip metafizik ia mulai mencari.

Schuon berangkat ke Paris setelah menjalani selama satu tahun setengah di tentera Perancis. Di sana ia bekerja sebagai desainer tekstil dan mula belajar Bahasa Arab di sekolah masjid tempatan. Hidup di Paris juga membawa kesempatan untuk terkena berbagai bentuk seni tradisional ke tahap yang jauh lebih besar dari sebelumnya, khususnya seni Asia, dengan yang telah mempunyai pertalian mendalam sejak masa mudanya. Tempoh ini tumbuh keakraban intelektual dan artistik dengan dunia tradisional diikuti oleh Schuon kunjungan pertama ke Algeria pada tahun 1932. Saat itulah ia bertemu dengan merayakan Syaikh Ahmad al-Alawi dan diperkenalkan kepada perintahnya. </ref> Frithjof Schuon,Songs Tanpa Nama, Volume VII-XII, (Dunia Hikmah, 2007) p. 226 </ref> Pada perjalanan kedua ke Afrika Utara, pada tahun 1935, ia mengunjungi Algeria dan Maghribi, dan selama tahun 1938 dan 1939 ia pergi ke Mesir di mana ia bertemu Guenon, dengan siapa ia telah dalam korespondensi selama 20 tahun. Pada 1939, sesaat setelah kedatangannya di India, Perang Dunia II pecah, memaksa dia untuk kembali ke Eropah. Setelah bertugas di tentera Perancis, dan telah membuat tahanan oleh Jerman, ia mencari suaka di Switzerland, yang memberinya kebangsaan Switzerland dan harus rumahnya selama empat puluh tahun. Pada 1949 ia berkahwin, isterinya menjadi Switzerland Jerman dengan pendidikan Perancis yang, selain memiliki kepentingan dalam agama dan metafizik, juga seorang pelukis berbakat. </ref Name="Frithjof Schuon: Hidup dan Work"> http [ :. / / www.worldwisdom.com / public / penulis / hidup Frithjof-Schuon.aspx Frithjof Schuon dan bekerja] </ref>

Selepas Perang Dunia II, Schuon menerima jemputan untuk melakukan perjalanan ke Amerika Barat, di mana ia tinggal selama beberapa bulan di antara Plains Indian, pada siapa dia selalu mempunyai minat yang mendalam. Setelah menerima pendidikan di Perancis, Schuon telah menulis semua karya utamanya dalam Bahasa Perancis, yang mulai muncul dalam terjemahan bahasa Inggeris pada tahun 1953. Buku pertamanya,Kesatuan Transenden Agama(London, Faber & Faber) T. S. Eliot menulis: "Saya telah bertemu dengan tidak bekerja lebih mengesankan dalam kajian perbandingan agama Oriental dan Occidental." [1]

Sementara selalu terus menulis, Schuon dan isterinya telah bepergian secara luas. Pada tahun 1959 dan sekali lagi pada tahun 1963, mereka berangkat ke Barat Amerika ke atas jemputan rakan-rakan di antara Sioux dan Crow Amerika Indian. Dalam syarikat rakan asli mereka Amerika, mereka melawat berbagai-bagai suku Plains dan mempunyai kesempatan untuk menyaksikan banyak aspek tradisi suci mereka. Pada 1959, Schuon dan isterinya khidmat diadopsi ke dalam keluarga Sioux dari James Red Cloud. Bertahun-tahun kemudian mereka juga diadopsi oleh [ubat orang []] Crow dan Sun Dance kepala, Thomas Yellowtail. tulisan Schuon di pusat upacara agama asli Amerika dan lukisannya cara hidup mereka membuktikan pertalian tertentu dengan alam semesta spiritual orang Indian Plains. perjalanan yang lain termasuk perjalanan ke Andalusia, Maghribi, dan lawatan di 1968 ke rumah Sang Perawan Kudus dalam Efesus. Pada 1980, Schuon dan isterinya berpindah ke Amerika Syarikat, di mana ia terus menulis sampai kematiannya pada 1998.

Melalui banyak buku dan artikel, Schuon menjadi dikenal sebagai guru spiritual dan pemimpin tradisionalis Sekolah. Selama tahun di Switzerland ia secara teratur menerima kunjungan dari ulama terkenal dan pemikir baik Timur dan Barat.

  1. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Frithjof_Schuon:_Life_dan_Work tidak disediakan