Galeri Wei-Ling

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Galeri Wei-Ling
Map
Maklumat am
Ditubuhkan2002
Maklumat pentadbiran
PengarahLim Wei-Ling
Maklumat geografi
Lokasi
Maklumat pelawat
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Galeri Wei Ling ialah sebuah galeri seni yang terletak di Kuala Lumpur, Malaysia, yakni di kawasan Brickfields. Galeri ini diasaskan oleh Lim Wei-Ling[1] pada 2002 untuk menggalakkan secara aktif karya artis kontemporari Malaysia dan budaya Malaysia. Koleksi galeri menawarkan gambaran keseluruhan seni moden dan kontemporari, termasuk karya seni bina dan reka bentuk, lukisan, lukisan, arca, fotografi, cetakan, media elektronik dan buku artis.

Galeri ini juga merupakan penerbit terbesar buku artis di Malaysia,[2] dengan lebih 100 judul atas nama mereka dan telah bekerjasama rapat dengan banyak penaja korporat, termasuk HSBC, United Overseas Bank (UOB), Hong Leong Bank, Nippon Paint, Absolut Vodka, Bombay Sapphire, Glenmorangie, Furla, Royal Selangor dan Siemens, yang telah menyokong mereka dalam beberapa projek sejak penubuhannya.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Galeri ini memberi tumpuan kepada seni kontemporari, dengan tumpuan khusus pada seni dan budaya Malaysia. Dijalankan pada program dan pameran yang berbeza setiap bulan, karya dibuat oleh beberapa artis kontemporari Malaysia.[3] Galeri ini juga mewakili artis asing seperti seniman Cuba Nelson Dominguez, pengukir Pakistan Amin Gulgee, dan yang terbaru menjadi tuan rumah pameran solo pertama artis berkonsepkan Rom HH Lim[4] di Malaysia. Sepanjang 12 tahun yang lalu, Galeri Wei-Ling telah mengadakan lebih 95 pameran di galerinya di Malaysia serta ruang pameran luar negara.

Pengiktirafan antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Sejak 2006, Galeri Wei-Ling telah memulakan pendekatan yang lebih berani dalam membawa seni kontemporari Malaysia ke platform antarabangsa, dan sejak itu telah mengadakan pameran ke Pakistan, India, China, Hong Kong, Taiwan dan Singapura. Mereka juga kerap menyertai pameran seni antarabangsa seperti Art Taipei, CIGE (Beijing), KIAF (Korean International Art Fair), Art Stage Singapore dan Art Basel Hong Kong [5]

Kediaman artis[sunting | sunting sumber]

Pada 2014, Wei-Ling Gallery, dengan kerjasama WOLO Bukit Bintang Hotel, melancarkan residensi artis pertamanya yang dibiayai sepenuhnya di kawasan Bukit Bintang di Kuala Lumpur, Malaysia. Residensi itu berharap dapat memperkenalkan artis asing kepada Kuala Lumpur dan budaya Malaysia, untuk akhirnya merealisasikan projek yang menerapkan identiti Malaysia.

Ruang[sunting | sunting sumber]

Terletak di dalam bangunan sebelum perang di pinggir bandar Brickfields yang tersendiri, kawasan ini dikenali sebagai salah satu penempatan tertua di Kuala Lumpur, dan merupakan rumah kepada banyak kediaman, entiti komersial dan struktur keagamaan pelbagai denominasi. Bangunan itu, yang dikenali sebagai mercu tanda sejarah dan seni bina,[6] telah dibakar dalam kebakaran pada tahun 2004, tetapi telah dibina semula oleh arkitek tempatan,[7] Jimmy Lim,[8] untuk menempatkan kedua-dua Reka Bentuk Jimmy Lim (JLD) dan galeri. Pengubahsuaian bangunan itu mendapat anugerah seni bina untuk inovasinya dalam penggunaan semula adaptif.

Pengembangan[sunting | sunting sumber]

Pada 2011, galeri itu melancarkan Wei-Ling Contemporary, ruang kedua mereka di Kuala Lumpur di The Gardens Mall,[9] dan pada 2013, ruang galeri ketiga mereka di Hotel Eastern & Oriental (E&O Hotel) di Pulau Pinang.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Saatchi Gallery". www.saatchigallery.com/. Dicapai pada 3 July 2014.
  2. ^ "Wei-Ling Gallery: Publications". www.weiling-gallery.com/. Dicapai pada 3 July 2014.
  3. ^ "ARTFACTS.NET: Wei-Ling Gallery". Dicapai pada 10 July 2014.
  4. ^ "Bainconi Galleria: THE BEGINNING OF SOMETHING - H.H. LIM Solo Show". Dicapai pada 10 July 2014.
  5. ^ "Art Basel 2014: Wei-Ling Gallery". Dicapai pada 7 July 2014.
  6. ^ "Wei-Ling Gallery: The Space". www.weiling-gallery.com/.
  7. ^ "CWL Architect & ID". www.choweiarchitects.com/. Dicapai pada 3 July 2014.
  8. ^ Kendzulak, Susan. "Malaysian Art comes out of the Shadows: Gallerists' View from the Ground". Article. Dicapai pada 3 July 2014.
  9. ^ "SAATCHI Gallery: Wei-Ling Gallery".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]