Holding the Man (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Holding the Man
PengarahNeil Armfield
Lakon layarTommy Murphy
BerdasarkanHolding the Man
oleh Timothy Conigrave
Dihasilkan olehKylie Du Fresne
Dibintangi
SinematografiGermain McMicking
Disunting olehDany Cooper
Muzik olehAlan John
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehTransmission Films
Tarikh tayangan
  • 27 Ogos 2015 (2015-08-27)
Masa tayangan
128 minit[1]
NegaraAustralia
BahasaInggeris
Pecah panggungAS$909,122[2]

Holding the Man merupakan filem drama dan romantik Australia tahun 2015 yang diadaptasi dari memoir dengan judul yang sama yang diterbitkan pada tahun 1995. Filem arahan Neil Armfield ini telah dibintangi oleh Ryan Corr dan Craig Stott, bersama-sama dengan Guy Pearce, Anthony LaPaglia, Sarah Snook, Kerry Fox dan Geoffrey Rush. Lakon layar ditulis oleh Tommy Murphy yang turut mengadaptasi memoir ini untuk pementasan.

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1993, Timothy Conigrave (Ryan Corr) berada di Lipari, Itali, dan dia memanggil rakan zaman kanak-kanaknya Pepe Trevor (Sarah Snook) pada telefon awam dalam panik, Pasangan yang meninggal John Caleo (Craig Stott) sedang duduk di majlis makan malam mereka bersama ketika mereka remaja. Masa tamat sebelum Pepe boleh beritahu dia. Kemudian, seorang penjaga di hotel Tim menginap di atas pesanan dari Pepe ke Tim.

Pada tahun 1976, Tim dan John adalah pelajar di Kolej Xavier di Melbourne, Australia. Mereka mempunyai geografi bersama. Tim jatuh cinta dengan John, dan mengajaknya masuk lakonan sekolah Romeo and Juliet, di mana Tim memainkan watak Paris, tetapi John tidak membuatnya. Tim menjemput John ke pesta makan malam bersama Pepe dan beberapa rakan mereka dari kelas Drama, dan mereka melepaskan ciuman di sekeliling meja. Tim kemudian meminta John keluar dan dia menerima. Pada mulanya John tidak selesa dengan melakukan apa-apa seksual dengan Tim, yang menulis surat kepada John meminta maaf kerana sampai ke seluarnya semasa berseorangan. Surat itu dipintas oleh guru Geografi mereka yang memberitahu mereka semua kakitangan yang sudah tahu mengenai hubungan mereka, dan menasihati mereka untuk berhati-hati. Semasa berehat, Tim dan John terperangkap dalam hubungan seks oleh rakan sekolah mereka. Mereka kemudiannya berlanggar. Apabila Tim pulang ke rumah, ibu bapanya Dick (Guy Pearce) dan Mary Gert (Kerry Fox) memberitahunya bahawa bapa John, Bob (Anthony LaPaglia), menemui surat Tim dan mengancam tindakan mahkamah jika Tim menolak untuk mengekalkan jaraknya. Tim marah dan menunggang motosikalnya ke rumah John, di mana dia mendengar Bob memberitahu John bahawa ibunya Lois (Camilla Ah Kin) akan membuat temujanji untuk anaknya berjumpa ahli psikologi. Tim dan John melarikan diri bersama-sama.

Pada tahun 1985, Tim menemubual pesakit HIV bergelar Richard untuk bermain yang dia tulis. Kemudian, Tim dan John kedua-duanya pergi ke doktor untuk ujian HIV. John diberikan keputusan negatif, tetapi Tim diberi keputusan yang positif. Doktor mereka (Mitchell Butel) kemudian mendedahkan ada kesilapan pengajuan dan kedua-dua Tim dan John sebenarnya HIV positif.

Pada tahun 1979, manakala Tim dan John adalah pelajar di Universiti Monash, mereka adalah sebahagian daripada Kelab Aktivis Kekerasan. Di rumah John suatu hari, John memberitahu Tim "Saya mahu kamu di dalam saya." Sebelum mereka secara rasmi boleh menyelesaikan hubungan mereka, keluarga John tiba dan menangkap mereka cuba menyelinap keluar. John berdiri kepada bapanya dan anak-anak lelaki itu keluar dan terlibat dalam sesi hubungan seks dubur dan lucu. Tim menjadi penasaran dengan lelaki lain dia dan John menghabiskan masa dengan, dan mula menipu pada John apabila dia tidak menyokong permintaan Tim bahawa mereka cuba melakukan hubungan seks dengan orang lain. Tim mendedahkan kepada John bahawa dia meletakkan namanya ke pengadilan untuk NIDA dan meminta mereka memisahkan percubaan sementara Tim berada di Sydney. Tim kembali ke Melbourne dan mendedahkan dia telah diterima. Dia bergerak ke Sydney untuk NIDA dan mempunyai kelasnya di bawah bimbingan gurunya Barry (Geoffrey Rush), tetapi mereka bertempur semasa latihan untuk A Streetcar Named Desire. Sementara itu, Tim mempunyai hubungan seks dengan kanak-kanak lelaki yang berbeza dari kelasnya dan pergi ke sauna gay. Semasa persembahan Private Lives, Tim melihat John dalam penonton dan tersandung dalam satu barisan ("Saya mahukan kamu kembali ke saya, John"). Mereka mendamaikan dan meneruskan hubungan mereka ketika John memutuskan untuk berpindah ke Sydney.

Pada tahun 1988, semasa di Melbourne untuk perkahwinan kakaknya, Tim dihubungi oleh Palang Merah dan diberitahu bahawa darah yang disumbangkannya pada tahun 1981 dikumpulkan dengan darah dari penderma lain, diberikan kepada pesakit yang telah mengembangkan AIDS, dan bahawa dia adalah satu-satunya penderma untuk dihubungi yang diuji positif kepada HIV. Walaupun amaran ibunya yang merosakkan semangat perkahwinan, Tim berkabung mengungkapkan kesedihannya pada fakta bahawa dia menjangkiti John.

Pada tahun 1991, keadaan John semakin teruk dan dia sering berada di hospital. Tim mula menyedari keadaannya sendiri perlahan-lahan merosot dan runtuh satu hari sambil menjaga John di hospital. Dia mempunyai episod manik selepas bengkak di otaknya berlaku dan doktor mengesyorkan dia dimasukkan. Bob melawat mereka untuk membincangkan kehendak John dan kecewa bahawa semua milik John akan pergi kepada Tim apabila dia mati. Mereka berunding dan diturunkan bahawa Bob telah memberitahu orang John mempunyai kanser, bukan AIDS. John cukup baik untuk pulang ke rumah dan dia dan Tim bercinta. Mereka pulang ke Melbourne untuk Krismas dan John runtuh semasa menghias pokok Krismas. John kembali diterima. Semasa bertukar-tukar hadiah Krismas, John mengaku kepada Tim bahawa dia hampir mati dan berasa sangat mudah untuk melepaskan diri, yang sangat menjejaskan Tim.

Pada 26 Januari 1992, Father Woods (Paul Goddard) mendekati Tim ketika berada di hospital dan memberitahunya dia akan memasukkan Tim semasa pengebumian dan merujuknya sebagai kawan John supaya tidak lagi mengasingkan keluarga John. Tim marah memberitahu dia bahawa mereka telah bersama selama 15 tahun dan bahawa John adalah "suami". John mati sejurus selepas dan pengebumian diadakan dengan pelajar dari Xavier College.

Filem itu kembali ke awal, dan Pepe telefon hotel Tim. Kami melihat nota dari sebelumnya mengatakan "John berada di sebelah kamu." Semasa dalam perjalanannya di Itali, Tim menceritakan bab penutup dari memoirnya, yang merupakan surat terakhirnya kepada John. Filem itu memberitahu penonton Tim menyelesaikan memoirnya (Holding the Man) pada bulan Oktober 1994 dan meninggal dunia akibat AIDSnya sepuluh hari kemudian berusia 34 tahun.

Dalam bonus pasca kredit, petikan dari temu bual Tim Conigrave yang sebenar sejurus sebelum dia mati bermain sementara gambar John dan Tim sebagai remaja ditunjukkan.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Filem ini mendapat ulasan positif, dengan pujian tertentu diarahkan pada kimia antara Craig Stott dan Ryan Corr. The Guardian Australia memuji Stott dan Corr untuk "pertunjukan yang tidak dapat dilupakan mereka, baik lembut dan kuat, dan penonton kimia mereka akan ingat paling jelas"[3] dan Perbualan memuji kedua-dua pelaku, dengan menyatakan "kimia yang boleh dipertahankan" yang penting untuk menyampaikan ikatan yang mendalam [Conigrave dan Caleo]. "[4] Di laman web Rotten Tomatoes, filem itu mempunyai penilaian kelulusan 77% 'segar' dan skor purata 6.9 daripada 10 berdasarkan 22 ulasan.[5]

Pengiktirafan[sunting | sunting sumber]

Anugerah Kategori Tajuk Keputusan
AACTA Awards
(5th)
Best Film Kylie Du Fresne Tercalon
Best Direction Neil Armfield Tercalon
Best Adapted Screenplay Tommy Murphy Tercalon
Best Actor Ryan Corr Tercalon
Best Supporting Actor Anthony LaPaglia Tercalon
Best Editing Dany Cooper Tercalon
ASE Award Best Editing in a Feature Film Menang
AFCA Awards Best Film Kylie Du Fresne Tercalon
Best Director Neil Armfield Tercalon
Best Screenplay Tommy Murphy Tercalon
Best Actor Ryan Corr Menang
Best Supporting Actor Anthony LaPaglia Tercalon
ASSG Award Best Sound Mark Cornish Tercalon
Nicole Lazaroth Tercalon
Dan Lustri Tercalon
AWGIE Award Best Writing in a Feature Film — Adapted Tommy Murphy Menang
FCCA Awards Best Film Kylie Du Fresne Tercalon
Best Director Neil Armfield Tercalon
Best Script/Screenplay Tommy Murphy Menang
Best Actor Ryan Corr Tercalon
Best Supporting Actor Anthony LaPaglia Tercalon
Best Editor Dany Cooper Tercalon
Best Production Design Josephine Ford Menang
Melbourne International Film Festival People's Choice Award for Best Narrative Feature Neil Armfield Tempat ke-2
SPA Award Best Feature Film Production Kylie Du Fresne Menang

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Holding the Man (DCP)". Australian Classification Board.
  2. ^ "Australia Box Office for Holding the Man (2015)". The-Numbers.com. Dicapai pada 7 August 2016.
  3. ^ Buckmaster, Luke (15 June 2015). "Holding the Man review – memorable performances but a little wobbly". The Guardian Australia. Dicapai pada 6 February 2016.
  4. ^ Richards, Stuart (10 August 2015). "Holding the Man, and bringing HIV/AIDS in Australia to a mainstream audience". The Conversation. Dicapai pada 6 February 2016.
  5. ^ Holding the Man, Rotten Tomatoes. Retrieved 8 September 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]