Jawatan presiden Rodrigo Duterte

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jawatan presiden Rodrigo Duterte
PartiPDP–Laban
KerusiIstana Malacañang, Manila

Jawatan presiden Rodrigo Duterte bermula pada tengahari 30 Jun 2016 setelah pelantikannya sebagai Presiden Filipina ke-16, menggantikan Benigno Aquino III. Tempoh jawatan beliau dijangka berakhir pada waktu tengah hari 30 Jun, 2022. Kongres Leni Robredo dari daerah Camarines Sur ketiga juga memegang jawatan sebagai Naib Presiden Filipina ke-14 pada hari yang sama, menggantikan Jejomar Binay.

Duterte ialah presiden pertama dari Mindanao[1] dan orang yang paling tua untuk dipilih sebagai presiden Filipina.[1] Beliau juga merupakan presiden Filipina pertama yang pernah bekerja di tiga cabang kerajaan. Beliau juga merupakan lulusan pertama Lyceum dari Universiti Filipina dan Kolej Undang-undang San Beda untuk menjadi presiden,[1] presiden pertama yang perkahwinannya telah dibatalkan,[1] orang Cebuano kedua menjadi presiden (yang pertama ialah Sergio Osmeña), orang Cebuano ketiga untuk menjadi presiden (yang pertama ialah Osmeña dan kedua ialah Carlos P. Garcia), orang Visaya keempat untuk menjadi presiden (yang pertama ialah Osmeña, kedua ialah Manuel Roxas, dan yang ketiga ialah Garcia)[1] dan Datuk Bandar ketiga (dari Bandar Davao dalam kesnya) untuk menjadi presiden (mantan presiden datuk bandar pertama ialah Emilio Aguinaldo dari Cavite El Viejo, dan yang kedua ialah Joseph Estrada dari San Juan, Metro Manila).[1]

Duterte terkenal dengan retoriknya seperti komennya terhadap perzinaan[2] dan rogol[3][4] Beliau telah menghina para penghormatan antarabangsa dari Bangsa-Bangsa Bersatu[5] Beliau mempunyai hubungan buruk dengan Gereja Roman Katolik, kerana sejarahnya yang didakwa yang dilecehkan secara seksual oleh ahli-ahli keramat dan telah berulang kali mengkritik dan menghina aspek-aspek Kristian dan Tuhannya. Gereja Roman Katolik di Filipina telah menjadi pengkritik rekod hak asasi manusia sejak beliau masih menjadi Datuk Bandar Davao.[6][7]

Membangunkan kemajuan pentadbiran Aquino sebelum ini, Undang-undang Organik Bangsamoro (BOL) telah ditandatangani ke dalam undang-undang yang membentuk Wilayah Autonomi Bangsamoro yang mempunyai autonomi yang lebih besar daripada Wilayah Autonomi Islam Mindanao (ARMM). Rantau autonomi baru menggantikan ARMM setelah ratifikasi BOL dalam plebisit yang diadakan pada 2019.[8] Konflik bersenjata berterusan di Mindanao. Berikutan pendudukan Marawi oleh Kumpulan Marute, Duterte telah mengisytiharkan undang-undang tentera di seluruh Mindanao[9] yang kemudiannya dilanjutkan selama dua tahun sehingga 2019 walaupun resolusi konflik dalam usaha untuk memastikan ketertiban di pulau itu. [10]

Dari segi hubungan luar negeri, Duterte telah meneruskan dasar luar yang digambarkan oleh pentadbirannya sebagai "dasar luar bebas", mengejar hubungan luar negara yang lebih besar dengan China dan Rusia dan telah menjauhkan negara dari sekutu tradisionalnya di Amerika Syarikat. Beliau telah menerima pendirian yang lebih mesra terhadap China berbanding dengan pendahulunya dan telah mengetepikan dasar kerajaan sebelum menggunakan ketetapan Filipina v. China untuk menegaskan dakwaan Filipina terhadap Laut China Selatan dan pulau-pulaunya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f "Presidency and Vice Presidency by the Numbers: Rodrigo Roa Duterte and Leni Robredo". Presidential Museum and Library. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-08-08. Dicapai pada 2019-05-19.
  2. ^ "Duterte draws ire for defending adultery".
  3. ^ "Rodrigo Duterte jokes to soldiers that they can rape women with impunity". The Guardian. 2017-05-27.
  4. ^ "Duterte draws criticism for 'Miss Universe' rape joke | Philippines News | al Jazeera".
  5. ^ https://www.philstar.com/headlines/2016/09/10/1622321/un-chief-fool-says-duterte
  6. ^ "Duterte's 'stupid God' quip is his 'personal opinion' - spokesman | Philippines News | al Jazeera".
  7. ^ "More Christian groups rebuke Duterte for mocking God".
  8. ^ Yee, Jovic (26 Januari 2019). "Yes votes have it: Law creating Bangsamoro region ratified". newsinfo.inquirer.net (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 6 February 2019. Dicapai pada 31 March 2019.
  9. ^ "Duterte declares Martial Law in Mindanao".
  10. ^ Roxas, Pathricia Ann V. "Congress approves 3rd martial law extension in Mindanao". Philippine Daily Inquirer (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 13 December 2018. Dicapai pada 31 March 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]