Kad Octopus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kad Octopus (Cina tradisional: 八達通Jyutping: Baat3 daat6 tung1 "pelalu lapan penjuru"/"pelalu semua arah",[1][2] bahasa Inggeris: Octopus card) adalah sebuah kad pintar tanpa sentuh isi ulang yang digunakan untuk melakukan pembayaran elektronik dalam sistem dalam atau luar talian di Hong Kong.

Sistem kad ini pada awalnya dikembangkan untuk pengangkutan awam dalam kawasan tersebut tetapi ia juga telah dimanfaatkan secara luas kepada pembayaran di kedai serbaguna, pasar raya, restoran segera, meter letak kereta, dan tempat lainnya seperti stesen minyak. Muatan wang kad ini dapat diisi semula di mesin-mesin khusus disediakan dalan stesen kereta api bawah tanah, kedai serbaneka khusus seperti 7-Eleven, Wellcome, dan Circle K, atau melalui kad kredit dan akaun bank.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "八達通控股有限公司里程碑 (lit. Milestones of Octopus Holdings Limited)" (dalam bahasa Cina). Octopus Holdings Limited. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 February 2006. Dicapai pada 28 February 2007.
  2. ^ "四通八達". Dictionary of Chinese Idioms (dalam bahasa Cina). Taipei, Taiwan: Ministry of Education, R.O.C. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 August 2011. Dicapai pada 16 June 2010.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Laman web rasmi