Pasar raya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Barangan di pasar raya
Barangan di pasar raya

Pasar raya (Jawi: ڤاسر راي) ialah sejenis kedai layan diri serbaneka yang menawarkan beraneka produk makanan dan keperluan rumah. Pasar raya lazimnya lebih besar dan banyak pilihannya berbanding kedai runcit dan lebih kecil berbanding pasar raya besar.

Pasar raya biasanya merangkumi bahagian daging, hasil tani, tenusu, dan makanan bakar bersama dengan ruangan rak yang dimaksudkan untuk barangan bertin dan berbungkus serta juga untuk pelbagai barangan bukan makanan seperti pembersih rumah, produk farmasi dan bekalan haiwan. Kebanyakan pasar raya juga menjual pelbagai keperluan rumah lain yang kerap diguna, seperti alkohol (di mana penggunaan dibenarkan), produk pembersihan rumah, ubat dan pakaian.

Pasar raya biasanya mengambil ruang lantai yang besar di satu aras dan didirikan berdekatan kawasan perumahan agar memudahkan para pengguna. Tarikan asasnya ialah adanya aneka pilihan yang banyak di bawah satu bumbung pada harga yang agak rendah. Kelebihan-kelebihan lain termasuk kemudahan letak kereta dan, biasanya, kemudahan waktu perniagaan sehingga malam. Pasar raya biasanya berbelanja besar untuk pengiklanan dalam akhbar atau media lain dan sering membentangkan paparan dalam gedung yang jelas untuk produk-produknya. Lazimnya, pasar raya juga sebahagian kedai rantaian yang memiliki atau mengawal pasar raya lain (kadang-kala di bawah francais) yang terletak di bandar yang sama atau berlainan; ini meningkatkan peluang mencapai ekonomi bidangan.

Pasar raya biasanya menawarkan produk, pada harga rendah agar mengurangkan margin. Produk-produk tertentu (biasanya makanan ruji seperti roti, susu dan gula) sering dijual sebagai loss leader, iaitu bermargin negatif. Untuk memastikan keuntungan, pasar raya cuba menutup margin rendah dengan jumlah hasil jualan keseluruhan yang tinggi, dan jualan barangan bermargin tinggi. Pelanggan biasanya membeli-belah dengan meletakkan barangan mereka ke dalam troli atau bakul lalu membayar untuk pembelian barangan di kaunter penyemakan. Kini, sebilangan besar rantaian pasar raya cuba mengurangkan lagi kos pekerja dengan beralih ke mesin penyemakan layan diri, di mana sekelompok mesin digunakan di bawah pemerhatian seorang pembantu.

Pasar raya perkhidmatan penuh lebih besar yang digabungkan dengan gedung serbaneka kadang-kala dikenali sebagai pasar raya besar. Perkhidmatan lain yang juga boleh ditawarkan oleh pasar raya termasuk bank, kedai kopi, asuhan bayi, pencucian foto, penyewaan video, farmasi dan/atau stesen minyak.

Antara pasar raya yang popular di Malaysia adalah Midvalley dan One Utama. Selain itu Jusco, Giant, Tesco, Carrefour, SABASUN HYPErRUNCIT (Harga Muroh Sokmo) juga terdapat banyak cawangannya di Malaysia.

Barangan pasar raya khas Pasar raya yang lebih besar di Amerika Utara dan Eropah biasanya menjual banyak barang di antara banyak jenama, saiz dan jenis. Penerbit A.S. Supermarket News menyenaraikan kategori berikut, misalnya: [43] Pasar raya besar mempunyai pelbagai kategori bukan makanan seperti pakaian, elektronik, hiasan rumah tangga dan peralatan.

Kedai Roti (bakeri yang dibungkus dan kadang-kadang servis dan / atau kedai roti di lokasi) Minuman (bungkusan bukan alkohol, kadang-kadang juga alkohol jika undang-undang mengizinkan) Bukan Makanan & Farmasi (mis. Rokok, tiket loteri dan ubat-ubatan di kaunter (seperti yang dibenarkan oleh undang-undang), penyewaan DVD, buku dan majalah, termasuk tabloid pasar raya, kad ucapan, pilihan kecil barang-barang rumah seperti mentol, peralatan rumah tangga (biasanya terhad) Penjagaan diri cth. kosmetik, sabun, syampu Menghasilkan (buah-buahan dan sayur-sayuran segar) Bunga (bunga dan tumbuhan) Deli (daging yang dihiris, keju, dll.) Makanan Sedia (makanan yang dibungkus dan sejuk beku) Daging (dibungkus segar, dibekukan, kadang-kadang dengan kaunter perkhidmatan tukang daging) Makanan laut (dibungkus segar, dibekukan, kadang-kadang dengan kaunter perkhidmatan tukang daging) Tenusu (produk susu dan telur) Kedai pusat (mis. Pencuci, produk kertas, bekalan pembersih rumah tangga) Pelbagai budaya (makanan etnik Makanan kering pukal

Barangan pasar raya khas[sunting | sunting sumber]

Pasar raya yang lebih besar di Amerika Utara dan Eropah biasanya menjual banyak barang di antara banyak jenama, saiz dan jenis. Penerbit A.S. Supermarket News menyenaraikan kategori berikut, misalnya: Pasar raya besar mempunyai pelbagai kategori bukan makanan seperti pakaian, elektronik, hiasan rumah tangga dan peralatan. Kedai Roti (bakeri yang dibungkus dan kadang-kadang servis dan / atau kedai roti di lokasi).

Minuman (bungkusan bukan alkohol, kadang-kadang juga alkohol jika undang-undang mengizinkan) Bukan Makanan & Farmasi (mis. Rokok, tiket loteri dan ubat-ubatan di kaunter (seperti yang dibenarkan oleh undang-undang), penyewaan DVD, buku dan majalah, termasuk tabloid pasar raya, kad ucapan, pilihan kecil barang-barang rumah seperti mentol, peralatan rumah tangga (biasanya terhad) Penjagaan diri cth. kosmetik, sabun, syampu Menghasilkan (buah-buahan dan sayur-sayuran segar). Bunga (bunga dan tumbuhan). Deli (daging yang dihiris, keju, dll.).

Makanan Sedia (makanan yang dibungkus dan sejuk beku) Daging (dibungkus segar, dibekukan, kadang-kadang dengan kaunter perkhidmatan tukang daging).

Makanan laut (dibungkus segar, dibekukan, kadang-kadang dengan kaunter perkhidmatan tukang daging) Tenusu (produk susu dan telur).

Kedai pusat (mis. Pencuci, produk kertas, bekalan pembersih rumah tangga)Pelbagai budaya (makanan etnik\Makanan kering pukal

Lihat juga[sunting | sunting sumber]