Kalendar Adven

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kalendar Advent dengan pemandangan kelahiran di belakang pintu ke-24 dan pemujaan para gembala di belakang ke-25. Setiap daripada empat Ahad dalam Adven mempunyai pintu tambahan sendiri.

Kalendar Adven ialah kalendar khas yang digunakan untuk mengira hari Adven untuk menjangkakan Krismas.[1] Memandangkan tarikh First Sunday of Advent berbeza-beza, jatuh antara julat 27 November dan 3 Disember termasuk, banyak Advent kalendar, terutamanya yang boleh digunakan semula, selalunya bermula pada 1 Disember, walaupun kalendar yang dihasilkan untuk tahun tertentu selalunya termasuk beberapa hari terakhir bulan November yang merupakan sebahagian daripada musim liturgi.[2][3]Kalendar Advent pertama kali digunakan oleh Lutheran Jerman pada 19 dan 20 berabad-abad.[4][5]

Reka bentuk dan kegunaan[sunting | sunting sumber]

Kalendar Advent yang memaparkan Santa Claus menaiki giringnya

Kalendar Advent Tradisional menampilkan tempat palungan, Saint Nicholas dan cuaca musim sejuk, manakala yang lain berkisar dalam tema, daripada sukan hingga teknologi.[6] Ia datang dalam pelbagai bentuk, daripada kalendar kertas ringkas dengan kepak menutupi setiap hari hingga poket fabrik pada latar belakang kepada kotak kayu yang dicat dengan lubang kecil. untuk barang kecil.

Banyak kalendar Advent berbentuk kad segi empat tepat yang besar dengan "windows",[5] satu untuk setiap hari bulan Disember menjelang dan termasuk Malam Krismas (24 Disember) atau Hari Krismas (25 Disember). Pintu berturut-turut dibuka setiap hari menjelang Krismas, bermula pada permulaan musim Advent untuk tahun itu,[2][7] atau hanya pada 1 Disember. Selalunya pintu diedarkan merentasi kalendar tanpa tertib tertentu. Tingkap kalendar terbuka untuk mendedahkan imej, puisi, sebahagian daripada cerita (seperti kisah Nativity of Jesus), atau hadiah kecil, seperti mainan atau barang coklat. Selalunya, setiap tetingkap mempunyai Bible ayat dan doa Kristian yang dicetak di atasnya, yang digabungkan oleh orang Kristian sebagai sebahagian daripada [[kebaktian harian|ibadat Advent] harian mereka].[4][8] Kalendar Advent juga mungkin mempunyai teka-teki dan permainan dicetak pada bahagian belakangnya.

Majalah British yang telah lama ditubuhkan Country Life menggabungkan kalendar Advent—yang diterangkan sebagai "kalendar Advent kami yang terkenal"—[9]dalam kulitnya untuk keluaran akhir November.

Terdapat banyak variasi kalendar Advent, termasuk kalendar Advent media sosial dan rangkaian kalendar Advent yang boleh digunakan semula. Banyak bandar telah mencipta kalendar kedatangan hidup. Sesetengah kalendar Advent malah mengelak daripada motif dan tema Krismas tradisional, hanya memfokuskan pada Jesus[10] sebagai watak utama cerita Krismas.

Semasa 2020 Coronavirus pandemik, kalendar kedatangan telah dihantar kepada kakitangan social care di seluruh England sebagai aide-mémoire untuk membantu pekerja penjagaan menjaga menjejaki hari apabila mereka perlu menyerahkan [[ujian COVID-19|kit ujian rumah coronavirus] mereka].[11]

Galeri imej[sunting | sunting sumber]

<gallery mode=packed caption="Koleksi kalendar Advent"> Fail:Richard Ernst Kepler - Im Lande des Christkinds.jpg|Kalendar Advent daripada Im Lande des Christkinds. Tingkap mengandungi puisi Krismas. Imej, daripada helaian yang dipotong, ditampal di atasnya. Fail:Marianne Schneegans Adventskalender.jpeg|Kalendar Advent 1946 oleh Marianne Schneegans [de]. Fail:Schloss Hellbrunn zur Adventszeit.jpg|24 tingkap di hadapan Istana Hellbrunn di Salzburg, Austria, digunakan sebagai kalendar Advent semasa pasar Krismas di bandar itu. Fail:Adventkalender andrea.JPG|Kalendar Advent buatan sendiri yang memaparkan hadiah. Fail:2014-12 12 Adventskalender St. Elisabeth (Essen-Frohnhausen).jpg|Kalendar Advent yang terdiri daripada imej yang mempunyai tarikh pada sisi songsang. Fail:Jul cal2.jpg|Kalendar Kedatangan Norway. Fail:Adventskalender im Bau.jpg|Kalendar Advent buatan sendiri yang diperbuat daripada kayu dalam bentuk pokok Krismas. Adventskalender am Rathaus. Stollberg. IMG 0831WI.jpg|Kalendar Kedatangan di Dewan Bandaraya di Stollberg, Saxony. Fail:Beberapa jam terlalu awal (4267111411).jpg|Dua gadis cuba membuka kalendar Advent besar-besaran di Gereja Memorial Kaiser Wilhelm, Berlin. Fail:Adventskalender.JPG|Kalendar Advent dengan orang yang hidup sebenar. Fail:Adventkalender_AR.jpg|Kalendar Advent dengan hadiah sebagai kepak, disusun secara rawak. Fail:Julkalender - 2021.jpg|Kalendar Advent Berdiri oleh Carlsen Verlag 1959. </galeri>

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Templat:Senarai Semula

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Taylor, Alan. "Kalendar Kedatangan Teleskop Angkasa Hubble 2012". In Focus. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  • Templat:Petikan berita


Templat:Kedatangan

  1. ^ Penney, Sue (1999). Christianity. Heinemann. m/s. 38. ISBN 9780435304775. Dalam Advent, orang Kristian menggunakan lilin dan kalendar khas. Lilin Advent mempunyai tanda untuk menunjukkan hari sehingga Krismas. Lilin dinyalakan setiap hari sehingga ia terbakar ke tanda seterusnya. Kalendar Advent mempunyai sedikit pintu untuk dibuka, satu untuk setiap hari. Di sebalik setiap pintu ada gambar. Lilin dan kalendar seperti ini membantu untuk mengingatkan orang ramai bahawa Krismas semakin hampir.
  2. ^ a b "Kalendar Advent Dalam Talian dicipta oleh dunia". Anglican Communion News Service. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-12-20. Dicapai pada Disember 8, 2016. ] Umat Kristian di seluruh dunia dijemput untuk meraikan musim Adven melalui kalendar dalam talian yang interaktif dan pelbagai bahasa. Laman web adventword.org disiarkan secara langsung pada Advent Sunday (27 November) dalam sembilan bahasa termasuk, untuk pertama kalinya, bahasa Arab. Ia membolehkan orang di seluruh dunia mencipta bersama-sama kalendar kedatangan dengan imej yang dikongsi oleh telefon mudah alih mereka. Advent, yang berlangsung dari Ahad 27 November hingga Malam Krismas, adalah musim apabila orang Kristian bersiap sedia untuk menyambut kelahiran Yesus. Ia secara tradisinya ditandai dengan meletakkan kalendar Advent untuk mengira hari. Kalendar mempunyai tingkap harian yang dibuka untuk mendedahkan imej, coklat kecil atau hadiah lain. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  3. ^ Mac Donald, Sarah (November 26, 2014). "Primate melancarkan kalendar dalam talian untuk Advent" (dalam bahasa Inggeris). Catholic Ireland. Diarkibkan daripada yang asal pada April 26, 2016. Dicapai pada December 8, 2016. Primate of All Ireland, Archbishop Eamon Martin, pada hari Selasa melancarkan kalendar Advent 2014 yang ditauliahkan khas untuk bertepatan dengan permulaan Advent pada hari Ahad 30 November. Kalendar dalam talian boleh didapati di laman web bishop Katolik Ireland www.catholicbishops.ie. Kalendar tahun ini juga menggabungkan ciri baharu dalam bentuk audio 'Thought for Today'. Dalam satu kenyataan, Uskup Agung berkata "Setiap hari Adven adalah satu tempoh masa yang membolehkan kita mengembara dan merenung 'kegembiraan Injil." “Memandangkan Adven adalah musim persediaan untuk kedatangan Tuhan kita, saya menggalakkan umat beriman, walaupun jadual kita padat pada minggu-minggu mendatang, untuk meluangkan masa untuk berdoa – bersendirian dan bersama orang tersayang – dan dengan berbuat demikian untuk mendekatkan diri kepada Kristus. ," Uskup Agung Martin menggalakkan. Pintu pertama pada Kalendar Advent akan dibuka pada hari Ahad 30 November depan dan setiap hari berikutnya selepas itu.
  4. ^ a b Mills, TJ. Dua Belas Berkat Krismas. ISBN 9780529124319. Kalendar Advent pertama kali digunakan oleh Lutheran pada awal abad ke-19. Kalendar Advent yang dicetak awal mempunyai ayat-ayat Alkitab di sebalik pintu kadbod kecil. Unknown parameter |halaman= ignored (bantuan); Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  5. ^ a b Gassmann, Günther; Larson, Duane H.; Oldenburg, Mark W. Kamus Sejarah Lutheranism. m/s. 87. ISBN 9780810866201. Zaman Adven dan Krismas amat digemari oleh penganut Lutheran dan telah menyediakan asas untuk penciptaan dan pemerhatian adat: tradisi nyanyian pujian dan muzik gereja yang kaya, karangan bunga Advent sebagai tanda kemenangan Kristus, kalendar Advent dengan "tingkapnya", lilin yang melambangkan cahaya baru dalam kegelapan, jenis kuih Advent dan Krismas (roti halia, roti buah, dan sebagainya) dengan beberapa rempah (asalnya tujuh, nombor suci ), pokok Krismas dengan hiasan berkilauan serta patung dan simbol buatan sendiri sebagai peringatan tentang emas dan khazanah yang dibawa oleh tiga orang bijak kepada Kanak-kanak Kristus, buaian dan meja makan di dalam dan di luar di hadapan gereja dan rumah, dan ucapan pagi Krismas oleh lagu-lagu pujian dan lagu-lagu blo wn oleh sangkakala dan trombon dari menara gereja. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  6. ^ MacBeth, Sybil. Musim Kelahiran. Paraclete Press. m/s. 50. ISBN 9781612616131. Pelbagai kalendar Advent tidak berkesudahan, dan ia tersedia dalam talian, di kedai buku, dan juga di beberapa kedai runcit. The "kuno," yang bermaksud versi abad kedua puluh dan lebih awal, diperbuat daripada kertas dan selalunya termasuk gambar Santa Claus, palungan, atau cuaca musim sejuk. Kebanyakan kalendar mempunyai dua puluh empat pintu kertas kecil; di belakang setiap satu gambar atau petikan Bible. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  7. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan CI2014 tidak disediakan
  8. ^ Black, Vicki K. Selamat Datang ke Tahun Gereja: Pengenalan kepada Musim-musim Gereja Episcopal. Church Publishing, Inc. m/s. 17. ISBN 9780819225757. Kalendar Advent: Cara lain untuk menandakan kemajuan Advent ialah kalendar Advent. Sekali lagi, ramai kanak-kanak menikmati cara tangan untuk mengekalkan Advent ini, dan keluarga boleh menggabungkan doa dan bacaan Kitab Suci ringkas atau kedai kelahiran ke dalam ritual harian membuka kalendar Advent. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  9. ^ Contohnya, Country Life , 25 November 2015
  10. ^ "Names of Jesus Advent Calendar".
  11. ^ -of-advent-calendars-to-help-team-keep-track-of-covid-19-testing-kits/ "Walnut Care Membeli Beratus-ratus Kalendar Advent Untuk Membantu Pasukan Menjejaki Kit Ujian COVID-19" Check |url= value (bantuan). The Carer UK. Dicapai pada 17 Disember 2020. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)