Kasuari

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Burung Kasuari
Kasuari Selatan di Taman Burung Jurong, Singapura
Pengelasan saintifik
Alam: Haiwan
Filum: Kordata
Kelas: Burung
Order: Casuariiformes
Keluarga: Casuariidae
Genus: Casuarius
Brisson, 1760
Spesies

Casuarius casuarius
Kasuari Selatan
Casuarius unappendiculatus
Kasuari Utara
Casuarius bennetti
Kasuari Kerdil
Casuarius lydekki

Kasuari adalah salah satu dari dua genus burung di dalam suku Casuariidae. Ia merupakan burung yang berasal dari hutan tropika di pulau Irian, pulau-pulau berdekatan dengannya dan timur laut Australia.[1] Terdapat tiga spesies yang diakui pada hari ini, dan yang paling biasa ditemui adalah Kasuari Selatan yang mana adalah ketiga tinggi dan kedua berat bagi burung hidup, kecil sedikit daripada burung unta dan emu.

Kasuari memiliki tanduk di atas kepalanya, yang membantu burung ini sewaktu berjalan di habitatnya di hutan tebal. Selain tanduk, kasuari juga mempunyai kaki yang sangat kuat dan berkuku tajam. Burung kasuari betina biasanya berukuran lebih besar dan berwarna lebih terang daripada jantan.

Makanan utama kasuari adalah buah-buahan, meskipun kesemua spesies adalah omnivor sebenar dan diet sehariannya terdiri daripada pucuk pokok, biji rumput dan kulat selain dari serangga kecil. Kasuari adalah haiwan pemalu, meskipun sekiranya diganggu boleh mendatangkan kecederaan serius kepada manusia dan anjing.

Spesies[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. Clements, J (2007)

Teks di ambil[sunting | sunting sumber]

Teks tidak di ambil[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]