Pulau Senkaku

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kepulauan Senkaku)
Lompat ke: pandu arah, cari
Lokasi Kepulauan Senkaku

Kepulauan Senkaku ( Senkaku Shotō?), juga dikenal dengan sebutan Kepulauan Diaoyutai (Cina Tradisional: , Cina Ringkas: , pinyin: Diàoyútái Qúndǎo, arti harfiah: "kepulauan berplatform miring" ), atau Kepulauan Pinnacle, adalah sekelompok pulau tidak berpenghuni yang dipertikaikan yang pada masa ini dalam pengawasan Jepun, tetapi juga dituntut oleh Republik China sebagai bahagian dari Provinsi Taiwan, kota Toucheng di Kabupaten Yilan. Kepulauan ini terletak di sebelah timur laut Taiwan , di sebelah barat Okinawa, dan sebelah utara dari ujung barat daya Kepulauan Ryukyu di Laut China Timur.

Status kepulauan tersebut telah muncul sebagai isu utama dalam hubungan luar negeri antara Republik Rakyat China dan Jepun serta antara Jepun dan Republik China. Pemerintah Jepun menganggap pulau tersebut sebagai bahagian dari Prefektur Okinawa. Sementara itu meskipun kompleksitas hubungan RRC-Taiwan telah mempengaruhi upaya untuk menunjukkan kedaulatan China atas kepulauan tersebut, kedua pemerintah sepakat bahwa pulau-pulau tersebut adalah bahagian dari Taiwan, yang pada masa ini dikelola oleh Republik China.

Kepentingan ekonomi[sunting | sunting sumber]

Pulau Senkaku hanyalah pulau kecil tanpa penghuni, tanpa manusia di atasnya. Namun ia kaya dengan sumber minyak dan boleh mencetuskan peperangan antara China dan Jepun. Jepun dilihat lebih berani kerana mendapat sokongan kuasa besar iaitu Amerika Syarikat. Amerika Syarikat yang terkenal dengan dasar luarnya yang sungguh licik terutama sekali badan perisikannya, CIA mampu mengucar-ngacirkan sesebuah negara dengan hanya menggunakan kepakaran perisikan dari luar sahaja saperti yang berlaku kepada negara Timur Tengah. Jepun pula terbawa-bawa dengan perjanjian kalah perang kepada Amerika Syarikat selepas Perang Dunia Kedua.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]