Koma (komet)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Struktur Komet Holmes seperti yang dilihat oleh teleskop angkasa inframerah

Koma ialah sampul nebula yang mengelilingi nukleus komet, terbentuk apabila komet berlalu menghampiri Matahari pada orbit bujurnya yang tinggi; apabila komet menjadi hangat, sebahagian daripadanya memejalwap.[1] Ini memberikan komet satu penampilan yang "kabur" apabila dilihat melalui teleskop dan membezakannya dari bintang-bintang. Perkataan koma berasal daripada bahasa Yunani "kome" (κόμη), yang bererti "rambut" dan ia merupakan asal perkataan komet itu sendiri.[2][3]

Koma biasanya dibuat daripada ais dan debu komet. Air menguasai sehingga 90% dari pemeruap yang keluar daripada nukleus ketika komet berada dalam 3-4 AU Matahari. Molekul induk H2O dimusnahkan terutamanya melalui fotopenceraian dan ke tahap yang lebih kecil fotopengionan. Angin suria memainkan peranan kecil dalam kemusnahan air berbanding fotokimia. Zarah-zarah debu yang lebih besar ditinggalkan bersama-sama laluan orbit komet manakala zarah-zarah yang lebih kecil ditolak jauh dari Matahari ke dalam ekor komet oleh tekanan cahaya.

Saiz[sunting | sunting sumber]

Komet 17P/Holmes, 2 November 2007

Koma biasanya membesar mengikut saiz apabila komet mendekati Matahari, dan ia boleh menjadi sebesar garis pusat Musytari, walaupun kepadatannya sangat rendah. Kira-kira sebulan setelah satu letusan pada bulan Oktober 2007, komet 17P/Holmes secara ringkas mempunyai atmosfera debu halus yang lebih besar daripada Matahari.[4] Komet Besar 1811 juga memiliki koma yang saiznya lebih kurang garis pusat Matahari.[5] Meskipun koma itu boleh menjadi sangat besar, saiznya boleh berkurangan sebenarnya sewaktu ia merentasi orbit Marikh di sekitar 1.5 AU dari Matahari. Pada jarak ini angin suria menjadi cukup kuat untuk meniup gas dan debu daripada koma, lalu membesarkan bahagian ekor.

Komposisi[sunting | sunting sumber]

C/2006 W3 (Chistensen) - memancar gas karbon (imej inframerah)

Misi Rosetta menemui karbon monoksida, karbon dioksida, ammonia, metana dan metanol dalam koma komet 67P, serta sejumlah kecil formaldehid, hidrogen sulfida, hidrogen sianida, belerang dioksida dan karbon disulfida.[6]

Empat gas teratas di dalam halo 67P adalah air, karbon dioksida, karbon monoksida, dan oksigen.[7] Rangsum oksigen kepada air yang datang dari komet tetap berterusan selama beberapa bulan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Combi, Michael R.; Harris, W. M.; Smyth, W. H. (2004). "Gas Dynamics and Kinetics in the Cometary Coma: Theory and Observations" (PDF). Lunar and Planetary Institute (Comets II). 745: 523–552. Bibcode:2004come.book..523C.
  2. ^ "Chapter 14, Section 2 | Comet appearance and structure". lifeng.lamost.org. Dicapai pada 2017-01-08.
  3. ^ "Define Comet at Dictionary.com". Dictionary.com. Dicapai pada 2016-01-02.
  4. ^ Jewitt, David (2007-11-09). "Comet Holmes Bigger Than The Sun". Institute for Astronomy at the University of Hawaii. Dicapai pada 2007-11-17.
  5. ^ Gary W. Kronk. "The Comet Primer". Cometography.com. Dicapai pada 2011-04-05.
  6. ^ "The scent of a comet: Rotten eggs and pee - CNET". cnet.com. Dicapai pada 2017-01-08.
  7. ^ "Rosetta finds molecular oxygen on comet 67P (Update)". phys.org. Dicapai pada 2017-01-08.