Laksamana (Amerika Syarikat)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laksamana
Admiral

Bendera Laksamana


Insignia kolar pakaian khidmat khaki Laksamana.

Jalur lengan dan bintang epaulet Laksamana.

Negara
Amerika Syarikat
Cabang perkhidmatan Tentera Laut A.S.
Pengawal Pantai A.S.
Kor Tauliah USPHS
Singkatan ADM
Kumpulan pangkat Pegawai berbendera
Pangkat Empat bintang
Diperkenalkan 25 Julai 1866
Kod
NATO
OF-9
Pangkat tinggi seterusnya Laksamana Armada
Pangkat rendah seterusnya Laksamana Madya
Persamaan pangkat Jeneral (Perkhidmatan beruniform Amerika Syarikat)

Laksamana (Admiral) ialah pegawai tauliah berpangkat empat bintang dalam Tentera Laut Amerika Syarikat, Pengawal Pantai Amerika Syarikat, dan Kor Tauliah Perkhidmatan Kesihatan Awam Amerika Syarikat dengan gred gaji O-10. Pangkat Laksamana berada di atas Laksamana Madya dan di bawah Laksamana Armada dalam Tentera Laut; Pengawal Pantai dan Perkhidmatan Kesihatan Awam tidak mempunyai gred yang ditetapkan melebihi laksamana. Pangkat laksamana setaraf dengan jeneral dalam perkhidmatan beruniform yang lain. Kor Pegawai Tauliah Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Nasional, (NOAA Corps) tidak pernah mempunyai pegawai yang memegang gred laksamana. Bagaimanapun, 37 U.S.C. § 201 dari Kanun A.S. menetapkan gred untuk Kor NOAA, sekiranya kedudukan yang dicipta layak mendapat gred empat bintang.

Memandangkan gred lima bintang laksamana armada tidak digunakan sejak tahun 1946, gred laksamana adalah lantikan tertinggi seseorang pegawai boleh dicapai dalam Tentera Laut A.S., Pengawal Pantai A.S., dan Kor Tauliah Perkhidmatan Kesihatan Awam A.S.

Panggilan[sunting | sunting sumber]

Secara rasmi, panggilan "Admiral" sentiasa digunakan apabila merujuk kepada laksamana empat bintang, dan secara tidak rasmi "Full Admiral" (Laksamana Penuh), "Four-star Admiral" (atau hanya empat bintang), atau "O-10" (merujuk kepada gred gaji). Istilah tidak rasmi digunakan untuk membezakan laksamana empat bintang daripada laksamana berpangkat lebih rendah yang juga boleh dirujuk sebagai "Admiral".

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]