Lawatan kampus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Lawatan kampus adalah lawatan ke sesebuah kolej atau kampus universiti. Pelajar berprospek, ahli keluarga dan pelawat lain mengambil lawatan kampus untuk belajar tentang kemudahan kolej atau universiti, serta kehidupan pelajar, budaya di kampus, akademik, dan program yang ditawarkan oleh institusi itu. Semasa lawatan ini, pelajar yang berpotensi dapat belajar tentang persekitaran yang dibina dan melihat dan merasakan sendiri keseluruhan institusi.

Lawatan kampus biasanya percuma, kerana mereka mempromosikan institusi tersebut dan menggalakkan calon pelajar menyertai sekolah itu. Lazimnya, sekolah boleh memberi pengunjung kemeja T atau hadiah lain untuk melakukan lawatan.

Lawatan[sunting | sunting sumber]

Lawatan ini biasanya lawatan berjalan untuk kumpulan 10 hingga 30 pelawat, yang diketuai oleh pemandu pelancong. Lawatan kampus sering didahului oleh sesi taklimat, yang dikemukakan oleh seorang kakitangan kemasukan. Banyak lawatan kampus termasuk lawatan ke bilik asrama dan bilik kelas atau dewan kuliah. Di kebanyakan sekolah, lawatan diketuai oleh para pelajar, walaupun kakitangan pejabat kemasukan atau wakil sekolah lain mungkin juga menjadi pemandu pelancong. Kebanyakan universiti menawarkan penginapan untuk pelajar kurang upaya, seperti alternatif untuk berjalan bagi seseorang yang tidak dapat berjalan dengan mudah.

Bagi calon pelajar, lawatan boleh menjadi sebahagian daripada program lawatan kampus yang lebih besar. Sesetengah sekolah menyediakan penginapan dan makan untuk semalaman, dan pelajar boleh duduk dalam kelas semasa lawatan mereka. Sesetengah program memasangkan calon pelajar dengan pelajar semasa dan membenarkan calon pelajar untuk mengikuti pelajar semasa untuk sehari.

Pelancongan ini cenderung menekankan perkara-perkara sisi dan tidak memberi pelajar idea yang lengkap dan tepat mengenai kualiti pendidikan sekolah itu atau apa yang mereka inginkan dalam komuniti itu, berbanding semata-mata melawatnya.[1]

Akibatnya, lawatan boleh menyebabkan pelajar membuat pilihan yang tidak selaras dengan matlamat pendidikan jangka panjang mereka.[1]

Pelancongan jenis lain[sunting | sunting sumber]

  • Lawatan fotografi dalam talian
  • Lawatan diri sendiri
  • Lawatan podcast [2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Reischer, Erica (2017-04-26). "Skipping the College Tour". The New York Times. ISSN 0362-4331. Dicapai pada 2017-04-29.
  2. ^ "Guidelines for Producing a Podcast Tour" (PDF). Stanford. Dicapai pada 24 July 2012.