Pusat pelawat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pusat Maklumat Kebudayaan dan Pelancongan di Ducal Castle, Szczecin, Poland

Pusat pelawat, pusat maklumat pelawat, pusat maklumat pelancongan, merupakan lokasi fizikal yang menyediakan maklumat pelancongan kepada pelawat. [1]

Jenis pusat pelawat[sunting | sunting sumber]

Pusat Maklumat Perjalanan Texas terletak berhampiran Laredo, Texas di sepanjang I-35, 18 batu dari sempadan Mexico - Amerika Syarikat.

Pusat pelawat mungkin:

  • Pusat pengunjung di tempat-tempat tarikan atau tempat menarik tertentu, seperti mercu tanda, taman negara, hutan negara, atau taman negara, dengan menyediakan maklumat (seperti peta jejak, dan tapak perkhemahan, perhubungan kakitangan, tandas, dan sebagainya) dan pameran pendidikan terperici dan artifak (contohnya, mengenai sejarah alam semula jadi atau budaya). Selalunya filem atau paparan media lain digunakan. Jika tapak tersebut mempunyai keperluan permit atau lawatan berpandu, pusat pelawat sering menjadi tempat di mana ia diselaraskan.
  • Sebuah pusat maklumat pelancongan yang menyediakan pengunjung ke lokasi dengan maklumat mengenai tarikan kawasan, penginapan, peta, dan barangan lain yang berkaitan dengan pelancongan. Sering kali, pusat-pusat ini dikendalikan di lapangan terbang atau pelabuhan masuk lain, oleh kerajaan tempatan atau dewan perniagaan. Selalunya pusat pelawat dipanggil hanya pusat maklumat.
  • Sebuah pusat pelawat korporat, menyediakan pengunjung dengan jendela mudah diakses ke dalam perbadanan.

Pusat pelawat digunakan untuk menyediakan maklumat asas yang cukup tentang tempat, perbadanan atau acara yang mereka raikan, bertindak lebih sebagai jalan masuk ke tempat itu. Peranan pusat pelawat telah berkembang pesat dalam tempoh 10 tahun yang lalu dengan menjadi suatu pengalaman dan boleh memberitahu kisah tentang tempat atau jenama yang diwakilinya. Banyak pusat itu sendiri menjadi destinasi dan pengalaman pelancongan.

Eropah[sunting | sunting sumber]

Iperú, pusat maklumat dan bantuan pelancong negara Peru. Pejabat ini terletak di dalam Lounge Ketibaan Lapangan Terbang Antarabangsa FAP Francisco Secada Vignetta, di Iquitos, Peru Amazonia.
Pusat Pelawat Taman Botani Rio de Janeiro, Brazil.

United Kingdom[sunting | sunting sumber]

Di United Kingdom terdapat rangkaian Pusat Maklumat Pelancongan di seluruh negara yang dijalankan oleh Pihak Berkuasa Pelancongan British (BTA), diwakili dalam talian oleh laman web VisitBritain dan organisasi perhubungan awam.[2] Pusat Maklumat Pelancongan lain dijalankan oleh pihak berkuasa tempatan atau melalui organisasi swasta seperti kedai-kedai tempatan yang bersekutu dengan BTA.

Di England, VisitEngland menggalakkan pelancongan dalam negeri.[3]

Di Wales, Kerajaan Wales menyokong Pusat Maklumat Pelancongan melalui Visit Wales.

Di Scotland, Kerajaan Scotland menyokong VisitScotland, organisasi pelancongan rasmi Scotland, yang juga mengendalikan Pusat Maklumat Pelancong di seluruh Scotland.[4]

Poland[sunting | sunting sumber]

Di Poland terdapat pejabat dan meja istimewa yang memberikan maklumat percuma mengenai tarikan pelancong. Pejabat terletak di tempat-tempat menarik di destinasi pelancong yang popular dan meja biasanya dekat monumen dan pusat budaya penting.

Amerika Utara[sunting | sunting sumber]

Di Amerika Utara, pusat selamat datang adalah kawasan rehat dengan pusat pelawat, yang terletak selepas pintu masuk dari satu negeri atau wilayah ke negeri atau wilayah lain atau dalam sesetengah kes negara lain, biasanya di sepanjang Lebuh Raya Antara Negeri atau lebuh raya lain. Pusat-pusat maklumat ini dikendalikan oleh negeri yang ia diletakkan. Contoh pertama dibuka pada 4 Mei 1935, bersebelahan dengan US 12 di New Buffalo, Michigan, dekat sempadan Indiana.[5][6]

Amerika Selatan[sunting | sunting sumber]

Peru[sunting | sunting sumber]

Peru mempunyai Iperú, Maklumat dan Bantuan Pelancong, iaitu perkhidmatan percuma yang menyediakan maklumat pelancongan untuk pelancong domestik dan asing, maklumat itu meliputi destinasi, tarikan, laluan yang disyorkan dan syarikat pelancongan berlesen di Peru. Ia juga menyediakan bantuan mengenai pelbagai prosedur atau jika pelancong mempunyai pelbagai masalah. Iperú turut menerima aduan dan cadangan untuk destinasi dan syarikat pelancongan yang beroperasi di Peru (penginapan, agensi pelancongan, syarikat penerbangan, bas, dll.).[7]


Organisasi pelancongan rasmi atau lembaga pelancongan kebangsaan Peru ialah PromPerú, sebuah organisasi kebangsaan yang mempromosikan pelancongan dan perdagangan antarabangsa negara ini ke seluruh dunia.

Oseania[sunting | sunting sumber]

Di Australia, kebanyakan pusat pelawat dibuka oleh kerajaan tempatan atau negeri, atau dalam sesetengah kes persatuan pengusaha pelancongan bagi pihak kerajaan, biasanya diuruskan oleh lembaga atau eksekutif sendiri. Mereka yang mematuhi program akreditasi negara akan menggunakan "i" italik. Pusat maklumat pelawat ini (sering disingkat sebagai VIC) memberikan maklumat mengenai kawasan setempat, dan biasanya melakukan perkhidmatan seperti penginapan dan tempahan lawatan, pilihan penerbangan/bas/kereta api/kereta sewa, dan bertindak sebagai tempat pertama hubungan pengunjung dengan bandar atau rantau ini.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Macmillan Dictionary. "definition of visitor center". Dicapai pada 22 January 2010.
  2. ^ "What Do YOU Travel For?". 21 June 2016.
  3. ^ "Tourist Information Centres : Enjoy England". 15 March 2010.
  4. ^ "VisitScotland - Scotland's National Tourist Organisation".
  5. ^ Vellequette, Larry P. (4 October 2005). "$2.6M Center To Be Welcome Sight". The Blade. Toledo, OH. m/s. B2. OCLC 12962717. Dicapai pada 30 April 2013.
  6. ^ Borgstrom, Kirsten (25 Mei 2010). "Nation's First Highway Travel Information Center: Celebrate 75 Years at the New Buffalo Welcome Center, May 27, 2010" (Siaran akhbar). Michigan Economic Development Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Jun 2013. Dicapai pada 30 April 2013. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  7. ^ "PROMPERU - Peru, the richest country in the world". www.peru.travel.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]