Perjalanan kembara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Berjalan jauh di Quebrada de las Conchas, Cafayate, Wilayah Salta, Argentina

Perjalanan kembara (Jawi: ڤرجالنن كمبارا) ialah jenis pelancongan khusus, yang melibatkan penerokaan atau perjalanan dengan tahap risiko tertentu (nyata atau yang dirasai), dan yang mungkin memerlukan kemahiran khusus dan tenaga fizikal. Di Amerika Syarikat, pelancongan kembara telah berkembang dalam beberapa dekad kebelakangan ini kerana pelancong mencari percutian yang di luar kebiasaan atau "jalan yang kurang diterokai", tetapi kekurangan definisi operasi yang jelas telah menghambat saiz dan pertumbuhan pasaran. Menurut Persatuan Perdagangan Perjalanan Kembara A.S., perjalanan kembara mungkin merupakan kegiatan pelancongan yang meliputi kegiatan fizikal, pertukaran budaya, dan hubungan dengan alam.[1]

Pelancong kembara mungkin mempunyai motivasi untuk mencapai keadaan mental yang dicirikan sebagai gegas atau bergerak,[2] hasil daripada melangkah di luar zon selesa mereka. Ini mungkin disebabkan oleh kejutan budaya atau dengan melakukan tindakan yang memerlukan usaha yang ketara dan melibatkan sedikit risiko, bahaya yang dirasakan atau sebenar, atau fizikal. Ini termasuk aktiviti-aktiviti seperti mendaki gunung, trekking, terjun lelabah, berbasikal gunung, berbasikal, berkanu, selam skuba, merakit, berkayak, lekapan zip, luncur udara, mendaki, meneroka, luncur pasir, jelajah gua dan memanjat gunung.[3] Beberapa bentuk pengembaraan yang tidak jelas termasuk pelancongan bencana dan ghetto.[4] Bentuk perjalanan pengembaraan yang lain termasuk pelancongan sosial dan hutan.

Akses kepada teknologi pengguna yang murah, lebih-lebih lagi dengan Sistem Kedudukan Global, rangkaian sosial dan fotografi, telah meningkatkan minat dunia dalam perjalanan kembara.[5] Kepentingan dalam perjalanan kembara bebas juga telah meningkat apabila lebih banyak laman web pakar pelancongan menawarkan lokasi dan sukan khusus.

Jenis[sunting | sunting sumber]

Pelancongan boleh capai‎‎[sunting | sunting sumber]

Terdapat trend untuk membangunkan pelancongan khusus untuk orang kurang upaya. Perjalanan pengembaraan untuk orang kurang upaya telah menjadi industri AS$13 bilion setahun di Amerika Utara.[6] Beberapa destinasi perjalanan kembara menawarkan pelbagai program dan peluang pekerjaan yang dibangunkan khusus untuk orang kurang upaya.[7]

Pelancongan masakan[sunting | sunting sumber]

Pelancongan masakan ditakrif sebagai mencari pengalaman makan dan minum yang unik dan tidak dapat dilupakan.

Pelancongan kebudayaan[sunting | sunting sumber]

Pelancongan kebudayaan adalah perjalanan ke tempat untuk melihat budaya lokasi itu, termasuk gaya hidup di kawasan itu, sejarah orangnya, seni mereka, seni bina, agama, dan faktor-faktor lain yang membentuk cara hidup mereka.

Pelancongan bencana[sunting | sunting sumber]

Pelancongan bencana adalah perjalanan ke kawasan bencana atas dorongan sifat ingin tahu.[8] Tingkah laku tersebut boleh menjadi gangguan jika ia menghalang operasi penyelamatan, bantuan, dan pemulihan. Sekiranya tidak dilakukan kerana sifat ingin tahu, ia boleh dikategorikan sebagai pembelajaran bencana.

Ekopelancongan[sunting | sunting sumber]

Ekopelancongan kini ditakrifkan sebagai "perjalanan yang bertanggungjawab ke kawasan semula jadi yang memelihara alam sekitar, mengekalkan kesejahteraan penduduk tempatan, dan melibatkan tafsiran dan pendidikan".[9] Objektif ekopelancongan adalah untuk melindungi alam sekitar daripada kesan buruk seperti kesesakan manusia, dan untuk memberikan maklumat pendidikan dengan mempromosikan sifat unik alam sekitar. Di samping itu, ekopelancongan, "harus cuba memindahkan para pelancong Eko dari peranan pasif, di mana rekreasi mereka hanya berdasarkan persekitaran semulajadi, ke peranan yang lebih aktif di mana kegiatan mereka sebenarnya menyumbang kepada kesihatan dan daya maju persekitaran mereka.”[10]

Pelancongan etno[sunting | sunting sumber]

Pelancongan etno merujuk kepada melawat lokasi asing demi mengamati anggota masyarakat pribumi demi keuntungan bukan saintifik. Beberapa bentuk yang melampau ini termasuk cuba membuat hubungan terus dengan suku-suku yang dilindungi dari pelawat luar. Dua isu kontroversi yang berkaitan dengan pelancongan etno termasuklah mendedahkan orang asli kepada penyakit yang mereka tidak punyai rintangan kekebalan, dan kemungkinan kemusnahan atau kehancuran budaya dan/atau bahasa yang unik.[11]

Pelancongan lampau[sunting | sunting sumber]

Pelancongan lampau melibatkan perjalanan ke lokasi berbahaya (melampau) atau penyertaan dalam peristiwa atau aktiviti berbahaya. Bentuk pelancongan ini boleh bertindih dengan sukan lampau.

Pelancongan hutan[sunting | sunting sumber]

Pelancongan hutan di Johor, Malaysia.

Pelancongan hutan adalah subkategori yang semakin meningkat dalam perjalanan kembara yang ditakrifkan dengan perjalanan pelbagai fungsi fizikal yang aktif di kawasan hutan di bumi. Walaupun serupa dalam pelbagai aspek perjalanan kembara, pelancongan hutan berkaitan dengan konteks rantau, budaya dan aktiviti. Menurut Glosari Terma Pelancongan, jelajah hutan menjadi komponen utama pelancongan hijau di destinasi tropika dan menjadi fenomena yang agak baru dalam pelancongan antarabangsa Barat.

Perjalanan rentas daratan[sunting | sunting sumber]

Perjalanan rentas daratan atau merentas daratan mungkin berasal dari ekspedisi darat Marco Polo pertama pada abad ke-13 dari Venice ke istana Kublai Khan di Mongolia. Hari ini, merentas daratan adalah satu bentuk cuti petualangan lanjutan, memulakan perjalanan yang panjang yang sering dilakukan dalam kumpulan. Syarikat-syarikat rentas daratan menyediakan trak yang dinaiktaraf atau bas serta ketua pelancongan, dan kumpulan itu bergerak bersama di darat selama beberapa minggu atau bulan.

Sejak tahun 1960-an, perjalanan yang jauh antara destinasi di seluruh Afrika, Eropah, Asia (terutamanya India), Amerika dan Australia. "Jejak Hippie" pada tahun 60-an dan 70-an menyaksikan beribu-ribu orang barat mengembara melalui Timur Tengah ke India dan Nepal. Banyak laluan tradisional yang lebih lama masih aktif, bersama dengan laluan baru seperti Iceland ke Afrika Selatan dan negara-negara Asia Tengah pasca soviet.

Penerokaan bandar[sunting | sunting sumber]

Penerokaan bandar adalah pemeriksaan bahagian-bahagian kawasan bandar atau kemudahan perindustrian yang biasanya tersembunyi atau larangan. Penjelajahan bandar biasanya dirujuk sebagai penyusupan, walaupun sesetengah orang menganggap penyusupan lebih dikaitkan dengan penerokaan tapak aktif atau tidak dihuni. Ia juga boleh dirujuk sebagai "penyaliran" (ketika mengeksplorasi kawaan penyaliran) "spelunking bandar", atau "penggodaman bangunan".

Sifat aktiviti ini mempunyai pelbagai risiko, termasuk bahaya fizikal dan kemungkinan penangkapan, denda yang berat, dan pemenjaraan. Banyak, tetapi tidak semua, aktiviti yang berkaitan dengan penerokaan bandar boleh dianggap sebagai kesalahan atau pelanggaran undang-undang tempatan atau serantau.

Pelancongan kerohanian[sunting | sunting sumber]

Pelancongan kerohanian merujuk kepada aktiviti yang dilakukan untuk aktiviti rohani seperti ziarah, mengambil bahagian dalam yoga dan meditasi dan lain-lain. Pencarian rohani telah menjadi salah satu matlamat utama di kalangan ramai pelancong. Program-program seperti trek yoga, ziarah, lawatan meditasi semakin popular hari demi hari.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "ATTA VALUES STATEMENT" (PDF). adventuretravel.biz. Adventure Travel Trade Association. February 2013. m/s. 2. Dicapai pada 27 July 2015.
  2. ^ Buckley, Ralf (2012). "Rush as a key motivation in skilled adventure tourism: Resolving the risk recreation paradox". Tourism Management. 33 (4): 961–970. doi:10.1016/j.tourman.2011.10.002.
  3. ^ "Adventure Travel". Centers for Disease Control and Prevention. 26 April 2013. Dicapai pada 27 July 2015.
  4. ^ "Citypaper online". Diarkibkan daripada yang asal pada 13 October 2007. Dicapai pada 2007-11-10. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ The Development of Social Network Analysis Vancouver: Empirical Press.
  6. ^ Stan Hagen – Tourism Minister of British Columbia
  7. ^ The Equity: "Esprit rafting to be featured in commercial", Wednesday, May 14th, 2008, print edition
  8. ^ Landsel, David (11 June 2013). "7 sites for disaster tourism". Fox News. Dicapai pada 27 July 2015.
  9. ^ TIES, 2015
  10. ^ Orams, Mark B (1995). "Towards a more desirable form of ecotourism". Tourism Management. 16: 3. doi:10.1016/0261-5177(94)00001-Q.
  11. ^ Vidal, John (2009-07-25). "Are we here just for your amusement?". The Guardian. London.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Buckley, R. (2006). Adventure Tourism. Wallingford, UK: CABI. OCLC 4802912392.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]