Mozilla Thunderbird

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mozilla Thunderbird
Fail:Thunderbird.svg
Mozilla Thunderbird 2.0.0.9 pada Debian GNU/Linux
PembangunMozilla Messaging / Mozilla Foundation
Pelancaran pertama28 Julai 2003 (2003-07-28)
Repositori Sunting ini di Wikidata
Bahasa pengaturcaraanC++
Sistem pengendalianRentas-pelantar
Terdapat dalam37 bahasa
JenisPelanggan e-mel, pelanggan berita dan Pembaca RSS
LesenMPL/GPL/LGPL tri-license
Tapak webwww.mozilla.com/thunderbird www.mozillamessaging.com

Mozilla Thunderbird ialah sebuah pelanggan e-mel dan pelanggan berita bebas, bersumber terbuka, rentas-pelantar yang dibangunkan oleh Yayasan Mozilla. Strategi projek ini adalah mencontohi Mozilla Firefox, sebuah projek yang bertujuan untuk mencipta sebuah pelayar web. Pada 7 Disember 2004, versi 1.0 telah dikeluarkan dan menerima lebih 500,000 muat turun pada tiga hari pertama pengluarannya (dan 1,000,000 di dalam 10 hari). Sehinggan Jun 2008, Thunderbir telah dimuat turun lebih daripada 67 Juta kali sejak keluaran 1.0.

Tampilan[sunting | sunting sumber]

Thunderbird bermatlamat untuk menjadi sebuah pelanggan e-mel, kumpulan berita dan suapan berita yang ringkas. Versi vanilla bukanlah sebuah pengurus maklumat peribadi (PMP), walaupun dengan lanjutan Mozilla Lightning, sebahagian besar kefungsian PMP ditambahkan. Sekiranya perlu, tampilan tambahan pada kebiasaanya boleh didapati melalui lanjutan-lanjutan lain.

External links[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.