Muzium Tamadun Asia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Muzium Tamadun Asia
Asian Civilisations Museum
亚洲文明博物馆
ஆசிய அருங்காட்சியகம்
Muzium Tamadun Asia is located in Bumi
Muzium Tamadun Asia
Muzium Tamadun Asia (Bumi)
Map
Maklumat am
Ditubuhkan1997
JenisWarisan rantau-rantau Tenggara, Timur dan Barat benua Asia
Maklumat geografi
Lokasi
Maklumat pelawat
Kemudahan pengangkutan awam
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Muzium Tamadun Asia (bahasa Inggeris: Asian Civilisations Museum, ACM) adalah salah satu empat muzium utama di Singapura selain Muzium Peranakan di Sekolah Tao Nan Lama, Muzium Negara, dan Muzium Seni.

Muzium ini merupakan antara institusi perintis di rantau ini yang mengkhususkan diri dalam budaya dan ketamadunan seluruh Asia terutamanya Alam Cina, Asia Tenggara termasuk Nusantara, Asia Selatan, dan Asia Barat, di mana kelompok etnik Singapura yang nekaetnik daripada pelbagai tanah asal ini dapat menelusuri leluhur mereka dan warisan dibawa.

Muzium ini mula dibuka pada 22 April 1997 di bangunan Sekolah Tao Nan Lama[1] Armenian Street mengkhusus kepada barangan warisan budaya Cina. Ia berpindah tempat ke bangunan Empress Place tidak lama selepas bangunan tersebut dibaikpulih pada 2 Mac 2003 dengan bertambahnya simpanan merangkumi lebih banyak budaya warisan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Story of Our Museums". Asian Civilisations Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 November 2015. Dicapai pada 25 November 2015.