Ned Kelly

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Ned Kelly hari sebelum hukuman matinya

Edward "Ned" Kelly (c. 1855 – 11 November 1880) ialah perompak belukar Australia yang termasyhur, dan, pada banyak, seorang perwira folk untuk pemberontakannya terhadap pemerintahan penjajah Britain.

Hidup awal[sunting | sunting sumber]

John "Red" Kelly, bapa kepada Edward "Ned" Kelly, disabitkan bersalah di Ireland kerana mencuri 2 ekor babi kepunyaan Encik Quainy. Dia dihukum selama pengangkutan 7 tahun ke Tanah Van Diemen (sekarang Tasmania) dan tiba pada 1842.

Selepas kebebasannya dia mendapat kerja di Beveridge di ladang James Quinn, seorang anggota kelauarga luas atau "puak" Quinn yang tekenal jahatnya. Red Kelly, berusia 30, mengahwini anak perempuan Quinn Ellen, pada masa itu 18 tahun. Anak pertama mereka mati awal, tetapi Ellen melahirkan seorang anak perempuan, Annie, pada 1853. Pada semuanya mereka ada lapan orang anak.

Anak lelaki sulung mereka, Edward a.k.a. Ned, dilahirkan di Beveridge, Victoria di utara Melbourne, mungkin pada January 1855 (mungkin Disember 1854).[1]

Ned dibaptiskan oleh paderi Augustinian Charles O'Hea. Sebagai budak lelaki dia menghadiri sekolah dan merisikokan dirinya dengan menyelamatkan seorang budak lelaki dari tenggelam. Sebagai anugerah dia diberikan sash hijau oleh keluarga budak lelaki tersebut, yang dia memaki di bawah armournya sewaktu masalah dengan polis.

Keluarga Quinn yang tekenal jahatnya di kawasan mereka dan selalu disyaki terlibat dalam kecurian lembu atau kuda, walaupun mereka tidak pernah didapati bersalah. Red Kelly sendiri ditangkap apabila di membunuh dan mengupas kulit anak lembu yang dimiliki seorang jiran. Dia berada di penjara selama dua minggu sebelum Ellen dapat membayar saman itu.

Red Kelly mininggal dunia di Beveridge pada 27 Disember 1866 ketika Ned berusia hanya sebelas tahun setengah (seperti yang dirakamkan oleh Ned di sijil kematian)[perlu rujukan], dan menurut kastam dia dipaksa untuk meninggalkan sekolah dan menjadi ketua keluarga. Pada waktu ini keluarga Kelly berpindah ke kawasan Glenrowan di Victoria, yang mana sampai hari ini dikenali sebagai Desa Kelly. Ned membesar dalam keadaan miskin di keadaan yang sukar di Australia, dan dongeng folk menceritakan tidurannya di tanah di hutan sewaktu musim sejuk negeri Victoria.

Petikan halam pada Surat Jerilderie

Pada semuanya, 18 tuduhan dibawa terhadap keluarga rapat Ned sebelum dia diumumkan seorang penjenayah, sementara hanya setengah bilangan menghasilkan pada verdict bersalah. Ini adalah ratio tinggi yang luar biasa untuk waktu itu, dan adalah salah satu alasan yang telah membuat ramai orang mendakwa bahawa keluarga Ned ditujukan secara tidak adil dari masa mereka berpindah ke Timur Laut Victoria kerana nama buruk keluarga Ellen Quinn.


Wiki letter w.svg

 Rencana ini merupakan rencana tunas. Anda boleh membantu Wikipedia dengan mengembangkannya.


Ralat petik: Tag <ref> ada tetapi tag <references/> tidak disertakan