Orient (manga)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Orient
オリエント
(Oriento)
Genre
Manga
PengarangShinobu Ohtaka
PenerbitKodansha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
Majalah Asal
Tarikh Pengeluaran30 Mei 2018 – kini
Jilid13 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahTetsuya Yanagisawa
Skrip/PenulisMariko Kunisawa
Lagu/MuzikHideyuki Fukasawa
StudioA.C.G.T
Dilesenkan olehCrunchyroll
Penyiaran AsalTV Tokyo, AT-X
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayangan6 Januari 2022 – kini
Episod2 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Orient (Jepun: オリエント, Hepburn: Oriento) ialah siri manga Jepun yang ditulis dan digambarkan oleh Shinobu Ohtaka. Ia telah disirikan dalam Majalah Shōnen Mingguan milik Kodansha dari Mei 2018 hingga Januari 2021 dan kemudian dipindahkan ke Majalah Bessatsu Shōnen pada Februari 2021. Kodansha USA melesenkan manga untuk keluaran Inggeris di Amerika Utara. Adaptasi siri televisyen anime oleh A.C.G.T mula ditayangkan pada Januari 2022.

Plot[sunting | sunting sumber]

Cerita ini berkisar tentang seorang budak lelaki berusia 15 tahun bernama Musashi dan berlaku semasa tempoh Sengoku Jepun. Pada masa itu, Jepun diperintah oleh Iblis dan samurai dianggap tabu. Musashi bergabung sebagai pelombong bersama-sama dengan orang lain yang telah dicuci otak untuk berfikir bahawa Oni adalah penyelamat mereka dan mereka mesti bekerja untuk mereka. Namun, Musashi tahu perkara sebenar. Dia mahu berhadapan dengan syaitan dengan kuasa istimewanya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Orient, Volume 1" (dalam bahasa Inggeris). Kodansha USA. Dicapai pada 8 Mac 2020.
  2. ^ Pineda, Rafael Antonio (5 Ogos 2021). "Adventure TV Anime Orient Reveals Cast, Staff, Visual". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Ogos 2021.
  3. ^ Tinn, Matthew (8 April 2021). "Orient Volume 1 Review". Anime UK News (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 23 Mei 2021. Dicapai pada 23 Mei 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]