Penyakit Newcastle

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penyakit Newcastle (Newcastle Disease, ND) merupakan penyakit pada unggas besar yang membawa maut. Di Indonesia, penyakit ini juga dikenali sebagai tetelo sempena nama dalam bahasa Jawa, thèthèlo.

Puncanya ialah serangan virus NDV, sejenis virus RNA berkas tunggal dengan sekuens antisens negatif. Pertama kali virus ini diiasingkan di Newcastle upon Tyne, England, tahun 1926 oleh Doyle. Pada tahun yang sama, Kraneveld berjaya mengasingkan virus pada ayam itik dari Bogor[1].

Serangan pada ayam adalah yang paling umum, dengan gejala klinikal seperti terkena selesema (hidung berair dan tersumbat), mengorok, sayap turun terkulai, kaki terseret, hingga ketua terkulai atau melipat. Pada unggas muda, serangan ini boleh segera berakhir dengan kematian, manakala pada unggas dewasa, kematian biasanya berlaku dua hingga tiga hari selepas gejala pertama kali terlihat.

Ayam pedaging muda terdedah tetelo.

Penyakit ini juga menyerang itik serati. Manusia boleh dijangkiti NDV tetapi tidak memberikan gejala yang ketara, biasa berupa konjungtivitis (radang selaput mata) atau pilek ringan.

Kerana disebabkan oleh virus, tidak terdapat rawatan yang dapat diberikan kecuali menguatkan keadaan unggas. Vaksinasi diberikan melalui mulut kepada unggas yang sihat, biasanya dicampurkan dengan air minum.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Anonim.