Perbincangan:Astro Malaysia

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Featured articleAstro Malaysia is a featured article; it (or a previous version of it) has been identified as one of the best articles produced by the Wikipedia community. Even so, if you can update or improve it, please do so.
Main Page trophyThis article appeared on Wikipedia's Main Page as Today's featured article on Mei 1, 2008.
Mei 24, 2008Featured article candidatePromoted
Malaysia Rencana Astro Malaysia ini merupakan sebahagian daripada WikiProjek Malaysia. Ia ialah satu usaha kerjasama bagi memperbaiki liputan rencana-rencana dan topik-topik yang berkaitan dengan Malaysia. Jika anda mahu menyertai, lawatilah laman projek. Sebarang pertanyaan dan komen mengenai laman projek, silalah kemukakannya di laman perbincangan projek.
Rencana pilihan RP Rencana ini telah digolongkan dalam kelas RP pada skala kualiti.
Tinggi Rencana ini telah didapati berkepentingan Tinggi pada skala kepentingan.

macam mana nak menambahkan rencana di halaman yang sedang dipantau? Keiji 10:42, 21 Disember 2006 (UTC)[balas]

Klik butang "pantau" di bahagian atas kanan laman. ...Aurora... 13:56, 21 Disember 2006 (UTC)[balas]

Latar Belakang Astro''' Astro merupakan penyelia perkhidmatantelevisyen satelit berbayar pertama di bawah MEASAT Broadcast Network Systems Sdn.Bhd,sebuah konsortium syarikat kerajaan dan perdagangan. Astro memulakan siarannya pada 1996 dengan permulaan hanya menawarkan 22 saluran pelbagai dan juga 8 saluran radio. Selepas beberapa tahun,Astro telah menambah berpuluh saluran baru malah Astro dalam rancangannya akan menambah lebih 50 lagi saluran baru pada 2007 menggunakan kapasiti daripada MEASAT-3. Sehingga Mei 2007, pelanggan Astro berjumlah 2.02 juta pelanggan dengan 990 000 darinya adalah pelanggan Melayu. Kini,Astro juga mengadakan usahasama dengan negara lain untuk melancarkan perkhidmatan baru bagi penyiaran,multimedia dan internet. Astro juga mempunyai gabungan strategik dengan pembangun perisian dan penyedia kandungan yang utama untuk bersama-sama membangunkan teknologi dan kandungan bagi menyediakanperkhidmatan interaktif melalui pelbagai platform merentasi kawasan Asia Pasifik. Laporan kewangan yang didapati berakhir pada 31 oktober 2006 menunjukkan Astro memperolehi RM1.97 million. Antara orang penting di sebalik kejayaan Astro ketika itu ialah Dato’ Mohammed Shazalli Ramly(kini Ketua Pegawai Eksekutif bagi Celcom Berhad). Beliau merupakan bekas pengarah pemasaran Astro selama 2 tahun di mana beliau terbabit dalam pelancaran awal Astro ke pasaran Malaysia. Kini,Astro melantik Ralph Marshall(bekas eksekutif BSkyB) sebagai Ketua Pegawai Eksekutif yang baru bermula pada 1 Februari 2007.

Logo di bahagian "Galeri"[sunting sumber]

Mengikut undang-undang kegunaan adil (yang dipantau dengan ketat di Wikipedia Bahasa Inggeris), sebuah rencana yang memaparkan banyak imej yang diteg "kegunaan adil" adalah melanggar undang-undang itu. Saya pernah meletakkan lajur "Logo" di rencana ini di Wikipedia B.Inggeris, tetapi telah dibatalkan akibat undang-undang ini.

Walaupun saya percaya hal ini dianggap "tidak serius" dalam Wikipedia Bahasa Melayu, saya rasa undang-undang ini perlu dipatuhi walau di apa-apa versi Wikipedia. Jadi, saya minta agar batalkan logo-logo saluran dari galeri itu, kecuali logo Astro lama.

Saya akan muat naik logo-logo SVG yang saya cipta sendiri, termasuklah logo Astro di Wikipedia B.Inggeris. Hytar 19:51, 9 Disember 2007 (UTC)[balas]

Fair use[sunting sumber]

Untuk kegunaan adil bagi logo, sila rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Logos

Selain itu kegunaan di Wikipedia Inggeris dengan Wikipedia bahasa Melayu adalah berlainan kerana Wikipedia bahasa Inggeris bertujuan bagi kegiatan komersial di masa hadapan, oleh itu syarat imej kegunaan adil adalah lebih ketat. Yosri 02:21, 10 Disember 2007 (UTC)[balas]

Astro Mobile[sunting sumber]

Maklumat mengenai Astro Mobile tidak kurang pentingnya untuk dimasukkan dalam rencana ini. Terutama sekali Astro Mobile TV yang saya usahakan dalam satu halaman baru, di samping khidmat langganan melalui SMS, WAP dan permintaan maklumat (IOD) yang turut ditawarkan dalam kemudahan ini. Fanatix (bincang) 13:28, 19 Disember 2008 (UTC)[balas]