Peristiwa astronomi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Peristiwa astronomi ialah objek atau fenomena astronomi yang tempohnya mungkin dari beberapa saat hingga beberapa hari, minggu, atau bahkan beberapa tahun. Ini berbeza dengan skala masa berjuta-juta atau berbilion tahun apabila galaksi dan bintang komponennya di alam semesta kita berevolusi. Secara tunggal, istilah ini digunakan untuk kejadian angkasa yang ganas, seperti supernova, nova, ledakan nova kerdil, ledakan sinar gamma, dan kejadian gangguan pasang surut, serta mikrolensing graviti,[1] transit, gerhana, dan komet. Peristiwa ini adalah sebahagian daripada topik astronomi domain masa yang lebih luas.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebelum penciptaan teleskop, peristiwa seperti ini yang dapat dilihat dengan mata kasar, dari dalam atau berhampiran Galaksi Bima Sakti, sangat jarang berlaku, dan kadang-kadang memakan ratusan tahun. Walau bagaimanapun, peristiwa seperti itu tercatat pada zaman kuno, seperti supernova pada tahun 1054 yang diperhatikan oleh ahli astronomi China, Jepun dan Arab, dan peristiwa pada tahun 1572 yang dikenali sebagai " Supernova Tycho " sempena nama Tycho Brahe, yang mengkajinya sehingga pudar selepas dua tahun.[2] Walaupun teleskop memungkinkan untuk melihat peristiwa yang lebih jauh, medan pandangannya kecil – biasanya kurang daripada 1 darjah persegi – bermaksud peluang melihat di tempat yang tepat pada waktu yang tepat adalah rendah. Kamera Schmidt dan astrograf lain dengan medan pandangan yang luas dicipta pada abad ke-20, tetapi kebanyakan digunakan untuk meninjau langit yang tidak berubah.

Minat untuk peristiwa begini telah meningkat[2] kerana mempelajarinya membantu ahli astrofizik untuk memahami mekanisme yang menghasilkan alam semesta kita. Ketika teleskop dengan medan pandangan yang lebih besar mulai digunakan, seperti Palomar Transient Factory, kapal angkasa Gaia dan LSST, mereka melihat banyak lagi kejadian seperti itu. Keupayaan instrumen moden untuk memerhati dalam panjang gelombang yang tidak dapat dilihat oleh mata manusia (gelombang radio, inframerah, ultraviolet, sinar-X) meningkatkan jumlah maklumat yang mungkin diperoleh semasa perisitiwa asronomi ini dipelajari. Satelit ULTRASAT yang telah dicadangkan akan mengamati medan lebih daripada 200 darjah persegi secara berterusan dalam jarak ultralembayung. Panjang gelombang ini sangat penting untuk mengesan supernova dalam beberapa minit dari kejadiannya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Schmidt, Brian (20 April 2012). "Optical Transient Surveys". Proceedings of the International Astronomical Union. 7 (S285): 9–10. Bibcode:2012IAUS..285....9S. doi:10.1017/S1743921312000129.
  2. ^ a b Lecture by Prof. Carolin Crawford, 2014, “The Transient Universe”

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]