Samudra Raksa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Samudra Raksa dilihat dari hadapan
Sejarah
Nama: Samudra Raksa, Samudraraksa, Lallai Beke Ellau
Dilancarkan: 2003
Ciri-ciri umum
Jenis: Kapal replika
Panjang: 19 meter (62.34 ka)
Lunas: 4.25 meter (13.94 ka)
Draft: 1.5 meter (4.92 ka)
Jana kuasa: Layar, dayung, dan 2 buah enjin sangkut Dongjiong 22k (22 PS (21.70 hp) setiap satu)[1][2]
Sail plan: Layar tanja, 3 layar pada 2 tiang menegak dan 1 tiang cucur
Halaju: 9 knot (16.67 km/j)[3]
Nota: Enjin hanya digunakan untuk bergerak di pelabuhan[1]

Samudra Raksa (Bahasa Jawa kuno: Pembela lautan)[4] adalah replika kapal yang dibina pada tahun 2003 berdasarkan relief kapal di candi Borobudur. Pada akhir abad ke-20, Philip Beale, seorang kelasi British, mula berminat dengan gambaran kapal di Borobudur dan memutuskan untuk membina semula kapal itu. Dibantu oleh badan kerajaan dan antarabangsa, beliau menganjurkan pasukan ekspedisi yang membina kapal itu dan, dari 2003 hingga 2004, belayar dari Indonesia ke Madagascar dan ke Ghana, membuktikan bahawa perdagangan jarak jauh mungkin berlaku. Muzium Samudra Raksa telah dibina di Taman Arkeologi Borobudur untuk menempatkan kapal itu, dibuka pada tahun 2005, dan menyediakan paparan lain untuk mentafsir sejarah maritim purba orang Indonesia.

Keterangan[sunting | sunting sumber]

Panjang lunasnya ialah 17,29 m dan lambungnya sekitar 19 m (secara keseluruhan) dengan lebar 4,25 m dan tinggi lambung 2,25 m. Dalam sarat air semasa belayar ialah sekitar 1,5 m. Kapal ini didorong oleh dua layar tanja' ("layar persegi panjang yang condong"). Papan lambung dibuat dari bungur (kadang disebut "benteak") dan deknya diperbuat dari kayu jati.[5] Rekonstruksi kapal Borobudur tidak dibina dengan perisai tinggi di haluan dan buritan seperti di relief kerana mereka menghalangi pandangan sejauh yang melanggar Peraturan untuk Pencegahan Perlanggaran di Laut.[6]

Kapal itu dinamakan Lallai Beke Ellau (bahasa Bajo untuk "berlari dengan matahari") oleh pembinanya.[7] Kapal ini mempunyai 2 buah motor yang dipasang di bahagian tepi, fungsinya adalah untuk bergerak ketika kapal hendak bertolak atau apabila kapal hilang angin.[2]

Ekspedisi Kapal Borobudur[sunting | sunting sumber]

Hasil pembinaan kapal Borobudur tersimpan di Muzium Samudra Raksa

Bas relief Borobudur diketahui banyak menampilkan adegan kehidupan sehari-hari Jawa Kuno abad ke-8, mula dari adegan kehidupan bangsawan di keraton sampai rakyat kebanyakan di desa. Menampilkan candi, pasar, bangunan, hidupan dan tumbuhan, perhiasan, pakaian, termasuk kenderaan seperti joli (tandu), kereta kuda, gajah tunggang, dan perahu. Pada tahun 1982, Philip Beale seorang bekas ahli Tentera/Ketenteraan Laut British Raya berkebangsaan British, melawat Borobudur untuk mempelajari perahu tradisional dan tradisi bahari Nusantara. Ia terpikat dengan sepuluh relief di dinding Borobudur yang menggambarkan perahu kuno.[8] Sejak semasa itu ia bercadang untuk membina kembali kapal kuno ini dan melakukan napak tilas perjalanan dagangan bahari purba.[9] Dengan hanya membawa data terhad — lima gambar relief — Philip Beale bercadang untuk menggelar ekspedisi napak tilas pelayaran purba dari Jakarta, Indonesia menuju Madagaskar, dan kalau membolehkan akan diteruskan sehingga melampaui Tanjung Harapan di hujung selatan Afrika sehingga menyusuri pantai barat Afrika.

Laluan ekspedisi.

Kajian cermat dan perancangan gambar kapal dilakukan oleh kumpulan pengrajin limbungan kapal tradisional Indonesia yang berpengalaman. Pasukan ini dibentuk dan dilatih untuk membina kapal dengan menggunakan teknologi dan teknik perkapalan tradisional. Limbungan kapal tradisional ini terletak di Kepulauan Kangean, yang terletak sekitar 60 mil (96,5 km) sebelah utara Bali. Nick Burningham, seorang pakar perahu tradisional Indonesia dan arkeologi kelautan mengawasi dan menjadi perunding pembuatan kapal ini. Kapal ini dibuat oleh Assad Abdullah al-Madani dan rakan-rakannya,[10] ia ialah seorang pembuat perahu tradisional Indonesia yang berpengalaman, dengan hanya berbekalkan beberapa gambar dan model skala kecil kapal Borobudur dari kayu balsa yang dibuat Nick Burningham, ia berjaya menciptakan kembali kapal kuno ini. Kapal ini dinamai Samudra Raksa (pembela lautan) dan diresmikan di Pelabuhan Benoa, Sembilan pada 15 Julai 2003 oleh Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Republik Indonesia I Gede Ardika bersama dengan Philippe Delanghe, Pakar budaya pejabat UNESCO perwakilan Jakarta.

Sebuah replika kapal Borobudur di Resorts World Sentosa, Singapura.

Ekspedisi ini memakan masa selama 6 bulan sejak Ogos 2003 hingga Februari 2004. Perjalanan bermula di pelabuhan Tanjung Priok, Jakarta pada 30 Ogos 2003, diresmikan oleh Presiden Megawati Sukarnoputri, dan tiba di pelabuhan Tema, Accra, Ghana pada 23 Februari 2004. Pelayaran epik ini membuktikan hubungan dagangan bahari purba antara Indonesia dan Afrika (khususnya pesisir Afrika Timur dan Madagaskar). Laluan dagangan komoditi kayu manis ini mengambil laluan melintasi Lautan Hindia dan singgah di Seychelles, Madagaskar, Afrika Selatan, sehingga Ghana.[11]

Kini Kapal Lautan Raksa dipamerkan dan tersimpan di Muzium Samudra Raksa, terletak hanya beberapa ratus meter di sebelah utara candi Agung Borobudur, masih dalam kompleks taman purbakala Borobudur. Muzium Kapal Samudra Raksa diresmikan oleh Menteri Penyelaras Kebajikan Rakyat Republik Indonesia Prof.Dr. Alwi Shihab pada tanggal 31 Ogos 2005. Muzium ini menjadi tonggak sejarah untuk mengenang dan menghargai seluruh krew dan semua pihak yang berjasa dalam kejayaan Ekspedisi Kapal Borobudur.

Pada setem[sunting | sunting sumber]

Kapal ini telah digambarkan pada setem: Salah satunya menggambarkan relief di candi Borobudur, dan satunya lagi untuk mengenang ekspedisi kapal Borobudur tahun 2003–2004.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Pareanom 2005, m/s. 43.
  2. ^ a b kompas.id; Subyandono, Eristo (2003-10-30). "Kisah Perjalanan Awak Perahu Borobudur Perahu Zig-zag Melawan Angin". Jelajah Kompas (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-09-02.
  3. ^ Pareanom 2005, m/s. 102.
  4. ^ Untuk maksud samudra dan rakṣa, lihat Zoetmulder, P. J. (1982). Old Javanese-English dictionary. The Hague: Martinus Nijhoff. m/s. 1492 dan 1644. ISBN 9024761786.
  5. ^ Beale 2006, m/s. 22.
  6. ^ Burningham 2019, m/s. 186.
  7. ^ Pareanom 2005, m/s. 28.
  8. ^ Grice, Elizabeth (17 March 2004). "A strange kind of dream come true". The Telegraph. Dicapai pada 3 November 2015.
  9. ^ Sean Woods (4 March 2004). "Sailing the Cinnamon Route". IOL. Dicapai pada 3 November 2015.
  10. ^ Abriansyah, Taufik. "Ekspedisi Borobudur : Napak Tilas Memperkaya Batin". Majalah Gatra. Dicapai pada 3 Disember 2019.
  11. ^ Peter Janssen (15 September 2003). "Borobudur Ship Follows Ancient Spice Route". Arab News. Dicapai pada 3 November 2015.

Daftar pustaka[sunting | sunting sumber]

  • Beale, Philip (2006). "From Indonesia to Africa: Borobudur Ship Expedition" (PDF). ZIFF Journal. 3: 17–24.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Burningham, Nick (2019). "Chapter 6: Shipping of the Indian Ocean World". Dalam Schottenhammer, Angela (penyunting). Early Global Interconnectivity across the Indian Ocean World, Volume II: Exchange of Ideas, Religions, and Technologies. Cham: Palgrave Macmillan. m/s. 141–201.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Pareanom, Yusi Avianto (2005). Jalur Kayu Manis, Ekspedisi Kapal Samudraraksa Borobudur. Yogyakarta: Kementerian Kebudayaan dan Pariwisata.CS1 maint: ref=harv (link)