Tongkang (perahu layar)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Foto lama dari sebuah tongkang.

Tongkang atau "Tong'kang"[1] merujuk kepada beberapa jenis perahu yang digunakan untuk membawa barangan di sepanjang sungai dan pantai di Asia Tenggara Maritim.[2] Salah satu rekod terawal tongkang berlatar belakang abad ke-14, disebut dalam Sejarah Melayu yang dikarang tidak lebih awal daripada abad ke-17. Satu bahagian mengatakan ia digunakan oleh empayar Majapahit semasa serangan tahun 1350 ke Singapura.[3]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Kerana majoriti tongkang dibina, digunakan dan dikendalikan oleh orang-orang Cina, sering diandaikan bahawa nama itu adalah perkataan Cina. Sebenarnya, "tongkang" adalah kata Melayu, dan mungkin berasal dari bělongkang (tepatnya, përahu bèlongkang, sebuah pěrahu jalur ditambah papan untuk menambah bebas air), sebuah perkataan yang dahulu digunakan di Sumatra untuk perahu kargo sungai.[2](p85)

Jenis-jenis tongkang[sunting | sunting sumber]

Kerana istilah "tongkang" digunakan untuk beberapa jenis perahu, perihalan setiap perahu tidak selalu sama.

Malaya[sunting | sunting sumber]

  1. Perahu lighter yang diawaki orang Tamil, dibawa ke Singapura pada tahun 1820an.
    Lakaran sebuah perahu lighter Singapura, dengan layar agung yang mengikuti, dilihat dari bahagian samping belakang. Sekitar tahun 1902.
  2. Lighter layar Singapura lama. Awalnya lighter yang dikendalikan orang Tamil, dibawa ke Singapura pada tahun 1820-an. Kemudian merujuk ke sebuah badan lighter gaya barat, berhujung ganda, biasanya dengan tiang tunggal memasang layar dipping lug besar yang berkaki longgar, dan sering kali diawaki oleh orang Cina. Perahu terakhir ini masih terselamat, tetapi mereka tidak lagi dipandu oleh layar.
  3. Tongkang tunda, yang bermaksud "tongkang yang ditarik". Badan lighter gaya Eropa, hujung ganda, biasanya dengan tiang tunggal mengatur sebuah layar dipping lug berkaki longgar yang besar, dan sering dikendalikan oleh orang Cina. Perahu-perahu ini masih terselamat, tetapi tidak lagi didorong oleh layar. Panjang lambung adalah 50–80 kaki (15–24 m).
  4. Tongkang Melayu, yang dikendalikan oleh orang Melayu. Biasanya badan lighter dua hujung, sistem layar keci dengan gap berdiri dan dua layar haluan. Tidak ada galeri buritan dan kemudi gaya barat. Beberapa mempunyai buritan transom. Panjang badan adalah 30–75 kaki (9,1–22,9 m).
  5. Lighter layar Penang. Badan lighter gaya Barat, dengan buritan transom dan 1 tiang dengan layar dipping lug berkaki longgar yang besar dan satu layar haluan, atau layar agung berkepala Bermuda dan satu layar haluan. Sebelumnya juga berhujung ganda, secara amnya dengan 2 tiang, dengan layar lug besar di tiang utama. Tidak ada galeri buritan dan kemudi gaya barat. Biasanya dikendalikan oleh orang dari India selatan. Panjang badan 15–80 kaki (15–24 m).
    Lakaran tongkang di jalan laut Singapura, 1906.
  6. Kapal dagang Singapura (Tongkang), dimuatkan dengan ringan, dengan layar penuh. Selat Singapura, Januari 1950.
    Tongkang kayu Singapura. Lambung yang berat dan lebar dengan buritan transom, 2 tiang dan dengan tiang cucur yang panjang. Mereka bersistem layar keci dengan gap berdiri, tanpa layar puncak, dua atau tiga layar haluan. Dengan sebuah galeri buritan dan kemudi Cina. Diawaki oleh orang Cina. Panjang badan kapal ialah 85–95 kaki (26–29 m).
  7. Kapal saudagar Singapura: Kapal perdagangan pelbagai guna, kini kebanyakannya digunakan untuk membawa kayu bakar. Badan kapal mirip dengan tongkang kayu Singapura, tetapi lebih sempit: dengan dua atau tiga tiang, masing-masing memasang satu layar jong berpuncak tinggi. Diawaki oleh orang Cina. Panjang lambung: 40–85 kaki (12–26 m).

Brunei[sunting | sunting sumber]

  1. Tongkang. Diawaki oleh orang Melayu. Perahu kargo bersaiz sederhana, berhujung dua, bergeladak di depan dan belakang, dengan sebuah rumah geladak di tengah. Ia mempunyai galeri buritan dan 1 tiang, dengan sebuah layar persegi atau sebuah layar dipping lug. Dibangun di Sepitang dan Brunei. Pengangkut kargo tempatan Teluk Labuan, kadang-kadang dijumpai sejauh utara sampai Jesselton. Panjang lambung: 30–40 kaki (9,1–12,2 m).

Borneo utara[sunting | sunting sumber]

  1. Tongkang Melayu. Badan gaya barat dengan buritan transom, memiliki 1 atau 2 tiang, masing-masing dipasang layar lug besar. Tanpa tiang cucur, biasanya ada satu layar haluan. Diarahkan dengan kemudi yang tidak menembusi badan. Perahu ini, yang digunakan untuk mengumpulkan kayu bakar di Teluk Sandakan, sangat mirip dengan lighter Penang berburitan transom dalam garis besar, meskipun sedikit lebih luas. Ia dibina oleh orang Banjar (Melayu) di Pulau Nunuyan Laut, di Teluk Sandakan. Panjang badan 12–50 kaki (12–15 m).
  2. Tongkang Cina. Nama yang digunakan di pelabuhan Kalimantan Utara untuk jong Cina yang melawat (biasanya tiba dari Hong Kong).

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Tong'kang
  2. ^ a b Gibson-Hill, C. A. (August 1952). "Tongkang and Lighter Matters". Journal of the Malayan Branch of the Royal Asiatic Society. 25: 84–110.
  3. ^ Nugroho, Irawan Djoko (2011). Majapahit Peradaban Maritim. Suluh Nuswantara Bakti. m/s. 271, 399–400, mengutip Sejarah Melayu, 5.4: 47: "Maka betara Majapahitpun menitahkan hulubalangnya berlengkap perahu akan menyerang Singapura itu, seratus buah jung; lain dari itu beberapa melangbing dan kelulus, jongkong, cerucuh, tongkang, tiada terhisabkan lagi banyaknya."