Sejarah Syria

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sejarah Syria merangkumi peristiwa yang berlaku di wilayah Republik Arab Syria sekarang dan peristiwa yang berlaku di kawasan Syria. Sepanjang zaman purba wilayah Republik Arab Syria sekarang telah diduduki dan diperintah oleh beberapa empayar, termasuk orang Sumeria, Mitanni, Assyria, Babylonia, Mesir, Hittite, Kanaan, Phoenicia, Aram, Amorit, Parsi, Yunani dan Rom.[1] Syria dianggap telah muncul sebagai sebuah negara merdeka buat kali pertama pada 24 Oktober 1945, selepas ditandatangani Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu oleh kerajaan Syria, dengan berkesan menamatkan mandat Perancis oleh Liga Bangsa-Bangsa untuk "memberi nasihat pentadbiran dan bantuan kepada populasi" Syria, yang berkuat kuasa pada April 1946.

Sebahagian daripada Syria dan negara jiran membentuk sebahagian daripada Empayar Rom

Pada 21 Februari 1958, bagaimanapun, Syria bergabung dengan Mesir untuk mewujudkan Republik Arab Bersatu selepas pengesahan plebiscitari penggabungan oleh kedua-dua negara negara, tetapi berpisah daripadanya pada tahun 1961, dengan itu memperoleh kemerdekaan sepenuhnya. Sejak 1963, Republik Arab Syria telah diperintah oleh Parti Ba'ath, dikendalikan oleh keluarga Assad secara eksklusif sejak 1970. Pada masa ini, Syria terpecah antara pasukan saingan akibat Perang Saudara Syria.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Syria". HISTORY (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 Februari 2022.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  •  Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). "Syria". Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris). 26 (ed. ke-11). Cambridge University Press. m/s. 305–309. (See pp. 308–309.)
  • Fedden, Robin (1955). Syria: an historical appreciation. London: Readers Union — Robert Hale.
  • Hinnebusch, Raymond (2002). Syria: Revolution from Above. Routledge. ISBN 0-415-28568-2.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]