Seni menukar muka

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Selamat datang ke Wikipedia Bahasa Melayu!
Salam sejahtera Seni menukar muka! Terima kasih kerana mendaftar di Wikipedia Bahasa Melayu!
Berikut merupakan beberapa pautan yang dapat anda layari jika masih baru di Wikipedia:

Lihat juga tutorial dan meja bantuan Wikipedia. Untuk menandatangani pesanan anda pada laman perbualan, seperti laman ini, letakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang) atau klik butang Tandatangan dan cap waktu pada laman penyuntingan.
Semoga anda menikmati kunjungan anda di Wikipedia Bahasa Melayu. Selamat menyumbang! ...Aurora... (b) 07:41, 8 Disember 2011 (UTC)

Seni Menukar Muka[sunting | sunting sumber]

Face Performer

Bian Lian (Cina ringkas: 变脸Cina tradisional: 變臉pinyin: Biàn Liǎn; secara harfiahnya "Seni Menukar Muka") merupakan satu tradisional seni dalam Sichuan opera. Pelakon akan memakai pakaian yang berwarna-warni dan bergerak dengan cepat bersama musik yang dramatik. Mereka juga memakai beberapa topeng yang berwarna-warni untuk menukarnya dalam masa yang sangat singkat.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Seni Menukar Muka, or "bian lian" in Chinese, merupakan satu aspek yang sangat penting dalam Sichuan opera cina. Pelakon akan melambaikan tangan mereka di depan muka mereka sambil menggoyangkan kepala mereka supaya mereka dapat menukar muka dengan cepat sekali. Pelakon opera menggunakan seni ini untuk menunjukkan perasaan mereka seperti gembira, marah, sedih, terkejut dan lain-lain dalam masa yang sangat singkat. Jika pelakon dapat menukar tujuh hingga lapan muka sekali gus,ini akan menjadikan opera itu lebih menarik hati.


Seni Menukar Muka merupakan rahsia yang telah diwarisi turun-temurun kepada anak lelaki sahaja dalam sesebuah keluarga. Nenek moyang yang berfikiran kolot tidak membenarkan anak perempuan belajar seni ini kerana mereka berpendapat anak perempuan akan dikahwinkan ke keluarga lain pada suatu hari nanti. Oleh itu, rahsia ini sukar disebarkan.Kebelakangan ini, mempunyai satu Malaysian Chinese perempuan yang bernama Candy Chong menjadi seorang pelakon opera yang terkenal selepas belajar seni ini daripada ayahnya.[1]

Tiga cara menukar muka[sunting | sunting sumber]

Meniup serbuk( simplified Chinese: 吹脸)

Pelakon akan meniup bedak berwarna-warni ke muka mereka yang terlindung pada tangan atau sekeliling mereka. Selepas itu,muka mereka akan menjadi muka yang baru.

Tarik muka( simplified Chinese: 扯脸)

Pelakon akan tarik mukanya yang telah tersimpan di atas kepala atau pakaiannya. Kemudian dia akan menukar mukanya kepada warna merah, hijau, biru atau hitam untuk menunjukkan perasaannya.

Lap( simplified Chinese: 抹脸)

Pelakon akan lap warna pada sebahagian mukanya seperti di dahi dan keningnya. Pada masa itu, pelakon akan lap warna itu ke mukanya untuk menukar perasaannya.[2] [3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]